Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir litt forvirret på hvilken måte jeg skal navigere meg fram på. Kan du bruke GPS direkte fra f.eks. Sola til Værnes eller må du navigere deg fram via en masse fyr.

Har sett fligt-plans der ruten er basert på å navigere seg fram via en masse VOR/intersections fyr.

Snakket med en pilot som fløy en Cessna. Han hadde fortalte at han hadde fløyet fra Sola til Værnes der han brukte direkte GPS til Værnes. Han sa også at metoden for å navigere deg fram via en masse fyr var gammeldags og ikke lenger brukes.

Så spørsmålet mitt blir om hva som er rett, kan du bruke direkte GPS fra Sola til Værnes eller må du navigere deg fram via en masse VOR/intersections fyr? (Har selfølgelig regnet med SID og STAR)

 

Skrevet

Hei, du kan utmerket godt bruke GPS for finne den raskeste veien mellom to punkter (som går i en rett strek) men du får ALDRI direkte klarering ifra f.eks. stavanger til værnes (VFR småflytrafikk er litt annereledes siden dem ofte flyr under kontrollert område og bestemmer helt og fullt selv under selve flyturen bortsett ifra avgang / landing) så ruten går ofte via VOR / NDB likevell [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Hva han mente med gammeldags vet jeg ikke helt men er vel den tradisjonelle måte og navigere på han mente, for VOR og ndb brukes like mye som før men det er ofte innlagt i GPS'n og den flyr ruten selv.

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Skrevet

Du kan godt få en klarering direkte til et navaid som foreks.Gråkallen ved Værnes fra Flesland, selv om dette er utenfor publiserte ruter.Vi (Sea-King)bruker RNAV, og dette gir oss hele tiden full kontroll, mye slik som en vanlig GPS.RNAV brukes så vidt jeg vet som et primær nav.middel i det sivile komersielle miljøet også.Når du flyr et direkte trekk IFR må du selv sørge for terrengklarering, 1000ft i ikke fjellterreng, 2000 i fjellterreng, og selvsagt korrigere for vind (!) og temperatur på høydevalget i tillegg til ODD/EVEN regelen.Dette gjøres innenfor trekket,med buffersoner på sidene og foreks. rundt første og siste navaid.

Til de av dere som har en Air band scanner(ingen selvsagt da dette ikke er lov i Norge):hør på en departure freq.,svært ofte kan du foreks.på Flesland da høre "BUxxx, after 3000ft.cleared direct Gråkallen"

Vel,du får ikke ident på Gråkallen når du ligger i Bergensområdet i 3000ft, GPS kan du ikke bruke som primærnav.men RNAVen tar deg fram direkte...

hilsen

Hans Petter Stue

------------------

 

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...