Skrevet 3. juni 2003 21 år CALLSIGN: BRA601 OSLO - LAS PALMAS SOURCE: RPL EOBT: 0306040725 ROUTE: SKI UM609 SVA UM604 DANKO UP850 GOLUM UN866 SAM/N0453F370 UN866 BEXAL/N0453F390 UN866 KONBA CALLSIGN: BRA575 OSLO - DUBLIN SOURCE: FPL EOBT: 0306031410 ROUTE: SKI UZ17 ZOL UP600 GELKI/N0451F360 UP600 DUB DCT DEPARTURE: ENGM DESTINATION: ENCN CALLSIGN: BRA211 SOURCE: RPL EOBT: 0306040720 ROUTE: SKI UM609 SVA DEPARTURE: ENGM DESTINATION: EGLL CALLSIGN: SAS1511 SOURCE: FPL EOBT: 0306031810 ROUTE: SKI UM609 SVA UM604 DANKO UP850 GOLUM UN866 BUKUT UP7 LOGAN DEPARTURE: ENGM DESTINATION: EKCH CALLSIGN: SAS477 SOURCE: FPL EOBT: 0306031750 ROUTE: GOTUR UL996 SVD Ut å fly!
Skrevet 3. juni 2003 21 år Hva betyr egentlig Source i denne sammenhengen, og hva står de forskjellige forkortelsene for?
Skrevet 3. juni 2003 21 år Forfatter Dette burde en Kaptein som deg vite?.. EOBT er Expected Off Block Time (Tiden da flyet pusher fra gate) Source henviser bare til at dette er gyldig FPL (flightplan) Resten regner jeg med du skjønner..
Skrevet 3. juni 2003 21 år Hærlig,,,,kom gjerne med flere slike DEPARTURE: ENGM DESTINATION: EGLL CALLSIGN: SAS1511 SOURCE: FPL EOBT: 0306031810 ROUTE: SKI UM609 SVA UM604 DANKO UP850 GOLUM UN866 BUKUT UP7 LOGAN Bruker denne som eksempel. Noen som vet om disse waypoints (ROUTE) brukes fast på vær tur til egll? Eller om ruten varierer?
Skrevet 3. juni 2003 21 år Forfatter UP850 til GOLUM er fast, hva som skjer etter GOLUM skal jeg ikke uttale meg om , men regner med at det er nokså likt fra dag til dag.
Skrevet 3. juni 2003 21 år ENGM-EGLL er en repititiv flightplan (RPL) og ruten og høyden files likt hver dag for selskap som har daglig rute på strekningen.
Skrevet 3. juni 2003 21 år Forfatter ENGM-ESSA CALLSIGN: SAS1480 SUTOK UP607 ELTOK ENGM-ENVA CALLSIGN: SAS1356 TOMBO UL996 TRM DCT ENGM-LFMN CALLSIGN: BRA621 SKI UT551 AAL UP615 LBE/N0425F370 UL126 WRB UN850 EVANO/N0418F230 UZ185 ENOBA/N0394F190 Z185 BORDI ENGM-ENTC CALLSIGN: BRA453 ROUTE: TORGA UP600 GILEN DCT SJA
Skrevet 3. juni 2003 21 år Forfatter Nei, ikke ACARS.. Luftfartsverket er vel heller riktig å si. ACARS bruker jeg bare til loadsheet's
Skrevet 3. juni 2003 21 år Dette burde en Kaptein som deg vite?.. EOBT er Expected Off Block Time (Tiden da flyet pusher fra gate) Source henviser bare til at dette er gyldig FPL (flightplan) Resten regner jeg med du skjønner.. Nope, ikke jeg som filer flightplan'en
Skrevet 3. juni 2003 21 år fra luftfartsverket? kan hvem som helst få tak i dem? har de en side på internett hvor man kan se dem eller?
Skrevet 3. juni 2003 21 år Heisann! Dette er for den erfarne flysimmer totalt uintressant, men det er jo bra at andre finner ut at man kan få FP til/fra flyplasser i Norge! Til dere som leter etter fler FP, så ta en titt på AVINOR`s Pilot Planning Centre! Husk at dere må ha callsign til rutene da Disse rutene er de som blir fløyet til callsignet!
Skrevet 3. juni 2003 21 år Heisann! Dette er for den erfarne flysimmer gammelt nytt, men det er jo bra at andre finner ut at man kan få FP til/fra flyplasser i Norge! Til dere som leter etter fler FP, så ta en titt på AVINOR`s Pilot Planning Centre! Husk at dere må ha callsign til rutene da Disse rutene er de som blir fløyet til callsignet!
Skrevet 3. juni 2003 21 år Heisann. Trenger jeg briller, eller har du skrevet ale to ganger, noe som ikke er nødvendig..?
Skrevet 3. juni 2003 21 år Heisann. Trenger jeg briller, eller har du skrevet ale to ganger, noe som ikke er nødvendig..? Du trenger nok briller Morten
Skrevet 3. juni 2003 21 år DEPARTURE: ENGM DESTINATION: EGLL CALLSIGN: SAS1511 SOURCE: FPL EOBT: 0306031810 ROUTE: SKI UM609 SVA UM604 DANKO UP850 GOLUM UN866 BUKUT UP7 LOGAN Denne UM609, hva er det og hvordan legger jeg den inn når jeg lager Flight Plan i FS?
Skrevet 3. juni 2003 21 år Det er en airway. Du må ha AIP. Du kan eventuelt "leke" med FsNav, men jeg foretrekker å bruke RL kart fra AIP.
Skrevet 3. juni 2003 21 år Så denne airway'en går direkte mellom de to punktene og har ingen innvirkning på Flight Plan'en min?
Skrevet 3. juni 2003 21 år nei, den går ikke direkte mellom de to punktene (tror jeg, har ikke sjekket). En airway går via mange punkter (intersections) og kun punktene du ønsker å hoppe på/av airway'en er med i FP'en.Derfor trenger du rett og slett enroute charts for område du skal fly, i Norge er det AIP som gjelder
Skrevet 3. juni 2003 21 år Nei, en airway går ikke direkte mellom start- og stopp iflg flighplan. En FPL gir bare entry (start) og exit (slutt eller utgang) for en airway. Den inneholder mange intersections og VOR/NDB. En airway kan gå over mange hundre NM. Oppdaterte NAV-data for f.eks FSNavigator er et must. I CDU'en for 767PIC/PSS-A32X/DF734 genereres mange WPTs når en airway legges inn. Hilsen Roald
Skrevet 3. juni 2003 21 år Og det er feil at det er AIP som gjelder i Norge, iallefall for flygere flest. - Det er like mye Jeppesen. Fra Jeppesen får man både innflygingskart og Enroutekart, på en enklere og mer oversiktlig måte Nå skal det sies at AIP er det offisielle "oppslagsverket" og fungerer fint, men mye som står i de permene er uten interesse for piloter. Dessuten er formatet på Jeppesen sine kart geniale i forhold.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.