Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

I ettermiddag/kveld har det vært tåke, og noen missed approaches. Vinden var fra vest - 10 kts - og 25 in use. 07 ble brukt etter go around, og en BU (en -500) landet på 07 med autoland - begge A/P "helt ned", og 13 kts tailwind. RVR er 650 meter for 737. For DHC-8 600 meter. Den varierte mellom 600 og 800. Nå letter tåka.

 

Hilsen Roald

Skrevet
  • Forfatter

Mads-Inge,

 

En autoland kan utføres på alle flyplasser med kalibrerte LLZ og GS såfremt LLZ ikke er offset fra centerline.

 

All Weather Operations (JAR AWO) stiller krav til både fly-utrustning og senderne fra bakken. I tillegg rullebanebelysning og centerline-lys. Dette beskrives som CAT II, III a, b og c i JAR AWO.

 

Med det utstyret som finnes i Bodø på 07 og med de minima - både vertikalt og horisontalt som var i ettermiddag (CAT II) - fikser gamle 500 utmerket dette. Når de har "Contact" ved minimum vertikalt, er en autoland "a piece of cake". Da er det A/P og A/t som styrer nose up og retard.

 

Hvis det ikke er "Contact" ved minimum vertikalt CAT II, er det G/A. Og en dual channel på 737 med autotrottle sørger jo for en automatisk go around, både pitch og thrust. Det er ofte at RVR er begrensningen.

 

Hilsen Roald

Skrevet

Det er endel krav som stilles til autoland, både når det gjelder utstyr i flyet og utstyr på bakken. Bl.a. så må glidebanen på ILS'en være mellom 2,75 og 3,25 grader (tror jeg, litt usikker). Og det høres jo rart ut at autopiloten klarer autoland på RWY 25 i Bodø, når siste delen av approachen må flyes manuelt.. Men jeg kaster spm videre til de som kan mer om dette enn meg.

 

Mvh

Lykkelig (u)vitende

Skrevet

Tror det var forholdene som ble karakterisert som Cat II.. Ellers er det vel krav til glidebane-høyde over threshold på minimum 50ft ved autoland. Cat I landing kan jo gjennomføres med RVR ned til 550m.

Skrevet
  • Forfatter

Det er vel ikke mer dramatisk i dette enn at hvis de hadde valgt single channel A/P, hadde de måttet utføre landingen manuelt fra minimum vertikal. A/P disconnect, og bare F/D som guide for GA istedet for en helt automatisk GA med både pitch og thrust fra FMS. En dual som ordner autoland gir ikke andre minima.

 

Fra andre siden - 25 - er det single channel som gjelder. Fartøysjefen valgte å bruke dual (som en sikkerhet for vis ned mot minima - to er bedre enn en "" ) og kanskje for å få en autoland "i boka" ""

 

Hilsen Roald

Skrevet

Bodø har ikke CAT II, kun CAT I, og på RWY25 er den offset og da kan ikke autoland brukes. 550m RVR er minste tillatte RVR på CAT I, men andre forhold kan gjøre minima høyere. Et eksempel er hindre i utflyvningssektoren. Minima på RWY 07 er i Bodø 650 meter RVR / 300 fot for fly i klasse C (MD-80). Det er 275 fot AGL. Forsvaret bruker 200 fot AGL såvidt jeg husker (F-16, uten autopilot). På RWY 25 er minima 450 fot (411 fot AGL) og 800 meter RVR. I går var rapportert sikt ca 300 meter.

Fra minima bruker en forresten normalt ikke Flight Director på en manuell landing. Det holder med utvendige referanser og normale instrumenter (spesielt airspeed indicator og vertical speed indicator).

Mvh passasjer som måtte diverte til Evenes på et av nevnte fly i går...

Skrevet
  • Forfatter

Takk for oppklaringen og detaljer om minima! Min kommentar om F/D og dual channel gjaldt en eventuell go around, ikke siste del av landingen.

 

Hilsen Roald

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …