Skrevet 13. mai 2003 21 år Oslo (ANB): Widerøe må kutte kostnader. Sviktende billettinntekter ga 26 millioner kroner i minus i årets tre første måneder. Det er 29 millioner kroner svakere enn i 2002, og en direkte følge av sviktende passasjerinntekter de første tre månedene i år. – Tallene understreker nødvendigheten av den omstilling vi nå er i gang med, sier administrerende direktør Per Arne Watle i Widerøe. I løpet av året skal denne omstillingen gi 200 millioner reduserte kostnader. Årsaken til det svake resultatet er hovedsaklig lavere passasjerinntekter. Selskapet har i perioden januar til april faktisk hatt en svak økning i antall passasjerer i forhold til samme periode i fjor. Men hver enkelt passasjer betaler i år i gjennomsnitt 18 prosent mindre per kilometer de flyr. – Dette er en vedvarende utvikling, og en utfordring vi deler med resten av luftfarten. Vi ser at andelen fullprisbetalende passasjerer synker dramatisk i hele Europa. Folk er ikke lenger villige til å betale for det servicenivå vi tilbyr, fordi forestillingen om hva flyreiser skal koste er endret. Lavprisselskapene har hatt en vesentlig innflytelse på våre kunders pristoleranse. Det må vi lytte til, sier administrerende direktør Per Arne Watle. – Når inntektene svikter, kan vi ikke opprettholde kostnadsnivået vårt. Derfor skal Widerøe både kutte kostnader på kort sikt, og i løpet av året legge om hele sin forretningsmodell og produksjon, for å øke vår konkurransekraft for årene som kommer, sier Watle.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.