Stig Harald Ådland Skrevet 24. januar 2000 Skrevet 24. januar 2000 Er det noen som har så god peiling på SAS sine fly at dei kan svare på dette spørsmålet: Flyet som heiter Hjorulv Viking, hvilken flytype er det?? Sjølv vil eg tippe dette er ein MD87, men eg vil være på litt tykkere is enn det. Har prøvd å finne det ut ved å titte på "baken" (DC9/MD8X forskjellen), men bildet er tatt ifra ein vinkel slik at eg ikkje klarer å se dette. Dere lurer sikkert på hvorfor eg er så interessert i å vite dette og grunnen er at eg skal legge et bilde av HV ut på hjemmesiden min. Hilsen LN-STH Siter
Roald Hansen Skrevet 24. januar 2000 Skrevet 24. januar 2000 Har du registreringen på flyet? Hilsen Roald Siter
Stig Harald Ådland Skrevet 25. januar 2000 Forfatter Skrevet 25. januar 2000 Det er utrolig vanskelig å se, men eg vil tippe det står SE-DIX. Hilsen LN-STH Siter
Roald Hansen Skrevet 25. januar 2000 Skrevet 25. januar 2000 Da er det en MD-82 med produksjonsnummer 49998, levert 18. desember 1990. MEN - egentlig ser det ut til å opprinnelig være en MD-81 som er konvertert til MD-82. Forskjellen er at -82 hadde JT8D-217 motorer som ga vel 20 K lbs, mens -81 hadde 19 250 lbs-motorer. Dette økte max takeoff-vekt, og litt lengre rekkevidde. Hilsen Roald [Edited by Roald Hansen 25-01-2000.] Siter
Gunnar Flak Skrevet 26. januar 2000 Skrevet 26. januar 2000 Følgende opplysninger fant jeg på nettet for en tid siden: SE-DIF McDonnell Douglas MD87 49606 1989 0389 CY110 Hjorulv V. Da må det altså være feil at Hjorulv Viking er SE-DIX (Mulig at det var hos "Airlines of Norway", før sidene ble lagt om) Gunnar Flak Siter
M.Steen Skrevet 26. januar 2000 Skrevet 26. januar 2000 Bare for å nevne det, jeg har bilde av denne på airpics.com Det ser veldig ut som SE-DIF ihvertfall. (På registreringa.. er litt uklart bilde men.) http://www.airpics.com/showimg.php3?imgid=sas0062'>http://www.airpics.com/showimg.php3?imgid=sas0062"'>http://www.airpics.com/showimg.php3?imgid=sas0062" TARGET=_blank>http://www.airpics.com/showimg.php3?imgid=sas0062 Denne her. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Og den er rapportert som en MD-87 også. ------------------ Morten Steen http://www.airpics.com Siter
Stig Harald Ådland Skrevet 26. januar 2000 Forfatter Skrevet 26. januar 2000 Det var visst DIF det var, ja (stemmer visst det). La merke til at det stod registrering ved nesehjulet også (og då blei det DIF), så då var det altså ein MD87. Sier takk for all hjelp. quote: Følgende opplysninger fant jeg på nettet for en tid siden: SE-DIF McDonnell Douglas MD87 49606 1989 0389 CY110 Hjorulv V. Gunnar, hvor fant du disse opplysningene? Hilsen LN-STH Siter
Gunnar Flak Skrevet 28. januar 2000 Skrevet 28. januar 2000 Hei Stig Harald Opplysningene kommer fra hjemmestedet 'Airlines of Norway', som Christian Hansen Kamhaug står bak. Adressen er http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Hangar/4686/index.html"'>http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Hangar/4686/index.html" TARGET=_blank>http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Hangar/4686/index.html Der velger du først Operators, trykker på SAS, og så på Fleetlist helt nederst på siden. Da får du en oversikt som også inneholder Hjorulv Viking. Svakheten er at informasjonen der er litt for gammel. Skal du ha uptodate info, kan du gå til 'Commercial Jet Aircraft Census' (http://www.bird.ch/bharms/asrstart.htm), men der finner du ikke noe om Viking eller andre navn. Hilsen Gunnar Flak Siter
Stig Harald Ådland Skrevet 28. januar 2000 Forfatter Skrevet 28. januar 2000 Okay, thank you. ------------------ Hilsen LN-STH Siter
Olav Staib Skrevet 1. februar 2000 Skrevet 1. februar 2000 Hei Stig! Ett lite tips du kan ta MD87'n på er halefinnen... Den er laget høyere fordi skroget er kortere og motorene like sterke som på MD82-83... Forklaringen ligger i at stabiliteten på maskinen ble bedre med den "lille" forlengelsen av halefinnen Siter
Stig Harald Ådland Skrevet 2. februar 2000 Forfatter Skrevet 2. februar 2000 Og ikkje nok med det for MD87 har ikkje utgangsdør bak. quote: Den er laget høyere fordi skroget er kortere og motorene like sterke som på MD82-83... Hvor kraftige er disse motorene, i hestekrefter altså? ------------------ Hilsen LN-STH Siter
Roald Hansen Skrevet 2. februar 2000 Skrevet 2. februar 2000 Motorene på MD-87 er Pratt & Whitney JT8D-217C. (SAS-versjon) Turbinmotorers effekt blir oppgitt i skyvekraft, og verdien er enten lb st eller kgp. Den aktuelle motoren har 20 850 lb (9 458 kg). Det er ca samme motorytelse som 737-500. Jeg vet ikke hvordan skyvekraft eventuelt kan omregnes til HK eller KW. Hilsen Roald Siter
Daniel Skjeldam Skrevet 2. februar 2000 Skrevet 2. februar 2000 Hvis ikke md-87 har utgangsdør bak, hvordan er den beste måten å skille den fra dc9-41 på? Er motorene av en type som er litt mindre? DANIEL Siter
Erik Sørngård Skrevet 2. februar 2000 Skrevet 2. februar 2000 Det er vel motorene som er den enkleste måten å skille generasjonene med DC9-derivater fra hverandre. Er det knøttsmå motorer er det en DC9-x1, MD-8x har mye større motorer, mens MD-90 og 717 har fryktelig store motorer. Det jeg mener med "motorstørrelse" her er omfanget til bøtta motoren er puttet inni, altså er det greit få øye på. Siter
Roald Hansen Skrevet 2. februar 2000 Skrevet 2. februar 2000 Som Olav har skrevet ovenfor, er den mest iøyenfallende forskjellen at slutten av kroppen på MD-87 ikke ender i en spiss (konisk) men har en mer tverr, skrådd profil. Jo, det er forskjell på motorene, ikke minst i ytelse. Men nacellene (motorhusene) er såpass lik at du skal være litt ekspert for å se forskjell. På DC-9 er de sylindrisk i utforming, og litt større thust reverser-system i forhold til nacellen. På MD-87 ser det ut som motorene "henger" en tanke i bakkant. Hilsen Roald PS. Når det gjelder dør bak, har også MD-87 en bakre utgang - trappen ned mellom motorene - men det var vel ikke det som mentes med at utgangsdør bak mangler. Siter
Stig Harald Ådland Skrevet 2. februar 2000 Forfatter Skrevet 2. februar 2000 Det var nok ikkje utgangen som er mellom motorene eg mente, men den som er plassert rett foran motoren. quote: Motorene på MD-87 er Pratt & Whitney JT8D-217C. (SAS-versjon) Turbinmotorers effekt blir oppgitt i skyvekraft, og verdien er enten lb st eller kgp. Den aktuelle motoren har 20 850 lb (9 458 kg). Det er ca samme motorytelse som 737-500. Jeg vet ikke hvordan skyvekraft eventuelt kan omregnes til HK eller KW. Hilsen Roald Lurer litt til på det derre motorgreiene. Er det én motor som har skyvekraft på 9 458 kg eller yter begge det tilsammen? Vil dette si at motoren kan løfte 9458 kg 1m opp på 1sek (1HK løfter 75 kg 1m opp på 1sek) ?------------------ Hilsen LN-STH [Edited by Stig Harald Ådland 02-02-2000.] Siter
Roald Hansen Skrevet 2. februar 2000 Skrevet 2. februar 2000 Ytelsen er oppgitt pr motor - to motorer gir altså nesten 42 000 lbs (ca 19 000 kg) skyvekraft. De neste spørsmålene har jeg ikke peil på, men jeg regner med at det finnes habile fysikere blant oss simmere som kan gi et godt svar på dette. Hilsen Roald Siter
Olav Staib Skrevet 2. februar 2000 Skrevet 2. februar 2000 Hei igjen gutter!! Må bare få si en ting til! MD87 er en av de nydeligste kort/mellom distanse maskinene jeg har sett!! Alt er perfekt med denne lille "Rokokko jet'n"!! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 3. februar 2000 Skrevet 3. februar 2000 quote: Originally posted by Roald Hansen: På MD-87 ser det ut som motorene "henger" en tanke i bakkant. Hilsen Roald Motorene på MD-82, MD-83, og MD-90 henger også i bakkant, men det er best synlig på MD-90. Døren foran motoren er en Servicedør, og brukes kun av Catering personell... Forøvrig kan jeg nevne at ALLE disse er å regne som DC-9'er da den fulle betegnelsen for f.eks MD-87 er: DC9-87 Siter
Roald Hansen Skrevet 3. februar 2000 Skrevet 3. februar 2000 quote: Originally posted by Kenneth G. Sørensen: Forøvrig kan jeg nevne at ALLE disse er å regne som DC-9'er da den fulle betegnelsen for f.eks MD-87 er: DC9-87 Nja, Kenneth, jeg er ikke helt enig i det du sier om den fulle betegnelsen på MD-modellene - opprinnelig fra McDonnel Douglas, nå overtatt av Boeing - har DC9 som en del av betegnelsen. Det er riktig at da flyet fløy første gang 18. oktober 1979 hadde det betegnelsen McDonnel Douglas DC-9 Super 80, og Swissair var første kunde med første levering 12. sept 1980. Flyet var en videreutvikling av DC9-50 "Classic" og var forlenget 4,34 meter, hadde økt vingespenn med 4,38 meter, høyere halefinne, nye leading edge ving slat, og nye motorer, og motorkontrollsystemer (PCS). Men ganske fort endret den navn til MD-8X, som var det offisielle navnet fra tidlig på 80-tallet. Neste gang du går inn i en MD-8X, ta en titt på metallplaten til venstre i døråpningen, og se at det f eks står Model: MD-8X, produksjonsnummer og -dato. Intet spor av den gamle betegnelsen DC-9. Hilsen Roald Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 4. februar 2000 Skrevet 4. februar 2000 Mulig det er som du sier, men: Når vi f.eks får ned en SAS MD-87 fra OSL pga dårlig vær, så får vi også en teleks med lasterapporten. På denne står det også flytype, og i dette tilfellet ville det stått: dc9-87.... Jeg aner ikke hvorfor, men det gjør det bare... Kenneth Sørensen Stuer/ De-Icer ved WF Torp Siter
H S Skrevet 5. februar 2000 Skrevet 5. februar 2000 Ifølge JANE`S ,som de fleste flyinteresserte kjenner til,er hele MD-80 serien å regne som DC-9.Det står som følger:"MD-80 Series,current designation of DC-9 Super 80 series aircraft". Dette inkluderer ifølge JANE`S, MD-81,82,83,87 og 88. MD-90 og 95 (717) kommer i en egen kategori. hilsen Hans Petter Stue ------------------ Siter
Daniel Skjeldam Skrevet 5. februar 2000 Skrevet 5. februar 2000 Nå var det ikke dc9-81 kontra md-81 som ble diskutert men, i siste flynytt står det en hel artikkel om typeutsjekk på DC9-81. Denne er forskjellig fra MD-serien med blant annet analoge instrumenter istedetfor digitale bla på kunstig horisont, motordisplayer. DC9-81 har til forandring fra MD-serien heller ikke EFIS. DANIEL Siter
Roald Hansen Skrevet 5. februar 2000 Skrevet 5. februar 2000 Nå skal vi ikke spikke fliser, men hos Boeings offisielle side http://www.boeing.com/companyoffices/history/mdc/graphics/hist147b.htm"'>http://www.boeing.com/companyoffices/history/mdc/graphics/hist147b.htm" TARGET=_blank>http://www.boeing.com/companyoffices/history/mdc/graphics/hist147b.htm står følgende: quote: A new designation system for the company’s commercial aircraft was introduced in 1983. It combined the "M" of McDonnell and the "D" of Douglas. First of the new airliners to use the designation was the MD-80. The MD-80 Series of twin-jets featured many advances in technology and became the most successful Douglas commercial model in 50 years. Conceived as another stretched variant of the DC-9, the MD-80 made its first flight as the DC-9 Super 80 in 1979. Jeg har tidligere beskrevet utviklingen av DC-9 fra basic-versjonen -10 via 21 til -51 og tilslutt Super 80 og overgangen til MD. Se http://flightsim.online.no/ubb/Forum5/HTML/000790.html"'>http://flightsim.online.no/ubb/Forum5/HTML/000790.html" TARGET=_blank>http://flightsim.online.no/ubb/Forum5/HTML/000790.html og innlegg i denne stengen, noen trinn ovenfor. Jeg fastholder at betegnelsen nå er MD, og at "DC-9" forsvant i 1983. Hilsen Roald [This message has been edited by Roald Hansen (edited 06-02-2000).] Siter
John Andreassen Skrevet 7. februar 2000 Skrevet 7. februar 2000 Kanskje noe av "forvirringen" kommer av at MD-80 serien fremdeles er sertifiserte etter den originale DC-9 typegodkjenningen (med en bunke endringer, naturligvis)? På den måten har man spart en mengde utgifter i utviklings- og sertifiseringsprosessen i forhold til en total nykonstruksjon. (Og så føles det litt godt å vite at man sitter i en flymaskin som fremdeles har mekaniske rorkontroller hvis elektronikken og hydraulikken skulle ta fri [image]http://flightsim.online.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] ) ------------------ John Andreassen LN-NRK Siter
Bent Marius Engseth Skrevet 7. februar 2000 Skrevet 7. februar 2000 Roald jeg leste gjennom det du skrev om dc9 serien en gang til, og fant en feil. Du skriver: Den første DC-9 var -10-modellen (basic version), som første gang fløy og ble produsert i 1966. Den var kort - 31,82 meter, samme lengde som -20-serien (1970), og som SAS ennå har 4 stykker av. Det som skiller -10 og -20 er at 20-modellen fikk det lengre vingespennet til det som etterhvert ble brukt på 30-modellen, som vokste litt i lengde. Den siste setningen stemmer ikke. DC9-10 kom først, så -30, SAS ba om en model som tok like mange pax som dc9-10 og hadde like gode eller bedre kortbaneferdigheter enn dc9-30, resultatet er dc9-20, som har dc9-10 kropp og dc9-30 vinger. Dette var det jeg har lest hos prject freeware. ------------------ Bent Marius Engseth 2476 Atna engsethn@online.no Siter
Roald Hansen Skrevet 7. februar 2000 Skrevet 7. februar 2000 quote: Originally posted by Bent Marius Engseth: DC9-10 kom først, så -30, SAS ba om en model som tok like mange pax som dc9-10 og hadde like gode eller bedre kortbaneferdigheter enn dc9-30, resultatet er dc9-20, som har dc9-10 kropp og dc9-30 vinger. Hei, Bent Marius, og takk for korreksjonen. Skal vi være helt nøyaktig, er modell 20 det 4. medlemmet i DC9-familien. Både -30 og -40 var operativ før -20-modellen. DC9-30 ble satt i trafikk i februar 1967. DC9-40 fløy første gang 28. nov 1967, og første leveranse var til SAS 29.(!) februar 1968. DC9-20 ble annonsert som en option i desember 1966, og første leveranse var i desember 1968, ti måneder etter at SAS tok i bruk -41. Hilsen Roald Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.