Håkon Aarøen Skrevet 24. januar 2000 Skrevet 24. januar 2000 hei alle! satt på bussholdeplassen i formiddag i 10 minusgrader og studerte et jetfly sin ferd oppe i den knallblå, skarpe januarhimmelen... La merke til at dette flyet hele tiden la bak seg en gigantisk mengde "røyk"... dette "røykteppet" lå der i nesten en halv time etter at flyet hadde passert og bare utvidet og utvidet seg...etterhvert så det ut som det var en uendelig lang, smal sky som var der oppe... så det jeg lurer på er; hva slags stoff er det som danner disse skyene.. det kan da umulig være eksos.. en annen ting er at noen dager så ser du ikke noe stripe etter flyene i det hele tatt.. andre dager, som f.eks i dag er det helt ekstremt... Noen med litt snøring på meteorologi som kan svare på dette? mvh Håkon ------------------ Håkon Brekke Aarøen (Keyboards, Hammond B3, Fender Rhodes) haakon@ringnett.no [Edited by Håkon Aarøen 24-01-2000.] Siter
Terje Lohne Skrevet 24. januar 2000 Skrevet 24. januar 2000 Det du ser er kondensstriper, ikke røyk. De varme eksosgassene fra jetmotorene lager kondens i den kalde lufta utenfor. Grunnen til at de ikke alltid er synlige, er variasjoner i temperatur og fuktighet i atmosfæren. Vennlig hilsen Terje Siter
Krister Bye Skrevet 24. januar 2000 Skrevet 24. januar 2000 Heisann, Er ikke noe meterolog, så jeg beveger meg på tynn is nå. Denne skya som dannes, dannes spesielt når lufta er tørr og kald. Da vil den varme lufta(eksosen) fra flyet kondensere, og bli til små regndråper/is. Ser du opp i himmelen med fuktig luft vil du se at disse "skyene" forsvinner fortere enn hvis det er tørr luft. Veit ikke helt om det var dette du lurte på. MVH Krister Bye Siter
Krister Bye Skrevet 24. januar 2000 Skrevet 24. januar 2000 Der var visst Terje raskere enn meg å poste [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Men da fikk du ihvertfall svar [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] KRister Siter
Åge Olsen Skrevet 24. januar 2000 Skrevet 24. januar 2000 Kondens er festlig når det drypper fra "hattehyllen" og rett i fanget på en.... hele veien til Malaga... Snakker av bitter erfaring.... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/mad.gif[/image] ------------------ Åge Olsen, Molde atcc@molde.online.no http://home.sol.no/~ageolse" TARGET=_blank>Air Traffic Control Center Siter
Håvard Sande Skrevet 24. januar 2000 Skrevet 24. januar 2000 For ikke å snakke om når Forsvarets Hercules begynner å "lekke".. ------------------ LN-HSA Håvard Sande havarsa@online.no Siter
Håvard Sande Skrevet 24. januar 2000 Skrevet 24. januar 2000 For ikke å snakke om når Forsvarets Hercules begynner å "lekke".. ------------------ LN-HSA Håvard Sande havarsa@online.no Siter
Christopher Eriksen Skrevet 25. januar 2000 Skrevet 25. januar 2000 Hei Krister: Jeg tror du har helt rett når du sier at lufta må være tørr og kald. Her i Kristiansand i dag har det vært iskaldt og helt klart og skyfritt i dag og jeg har sett masse fly med slik røyk. ------------------ christopher eriksen Siter
Daniel Skjeldam Skrevet 26. januar 2000 Skrevet 26. januar 2000 Stemmer det ikke at turbopropmaskiner ikke avgir kondensstriper? DANIEL SKJELDAM Siter
Roald Hansen Skrevet 26. januar 2000 Skrevet 26. januar 2000 quote: Originally posted by Daniel Skjeldam: Stemmer det ikke at turbopropmaskiner ikke avgir kondensstriper? Hei, Daniel! Som noen har vært inne på ovenfor, er kondensstripende vanndamp fra forbrenning av drivstoffet som fryser til iskrystaller. I klarvær vil sola skinne på dem høyt der oppe, akkurat som en sky oppe i de høye luftlag. Noen ganger forsvinner kondensstripene like etter at de er laget - bare noen flylengder etter flyet - og andre ganger er de synlige lenge etter at flyet har passert over deg. De kommersielle turboprop-flyene flyr normalt ikke høyt til at vi ser "frosset" ekshaust. Men jeg har flere ganger sett kondensstripene fra C-130 Herc og C-160 Transall på tur til eller fra Bardufoss under militærøvelsene her nord. Hilsen Roald [Edited by Roald Hansen 26-01-2000.] Siter
Gjest Skrevet 26. januar 2000 Skrevet 26. januar 2000 Lange kondensstriper betyr godvær har jeg hørt! Siter
Daniel Skjeldam Skrevet 26. januar 2000 Skrevet 26. januar 2000 Takk for svar... Var i alpene for to uker siden, på dager med klar himmel kunne man følge svært stor flytrafikk på himmelen, og det varierte mye om flyene hadde kondensstriper bak seg eller ikke. Kan stemme godt med forklaringen din siden det virket som om de flyene som ikke hadde kondenstriper gikk lavere enn de som hadde. Siter
Erik H. Bakke Skrevet 26. januar 2000 Skrevet 26. januar 2000 Ref. vingekondens... Var i New York i slutten av november, og bodde på et hotell omtrent midt i innflygningen til en av rullebanene på JFK, avstanden til de innkommende flyene var vel ca. 3-400 meter skulle eg tru, og de store kjempene dundret forbi heile dagen. (O, lykksalige flyfreak [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Når disse flyene kom inn ble det dannet temmelig mye kondens over vingene, trolig på grunn av den høye luftfuktigheten kombinert med den høye angrepsvinkelen like før touchdown. Forresten, Concorde bråker noe aldeles vanvittig... Trengte ingen vekkerklokke om morgenen... Siter
Erik Sørngård Skrevet 26. januar 2000 Skrevet 26. januar 2000 Synes vi bør skille mellom kondensstriper fra eksosblåsen, og generell "vingekondens". Turbopropmaskiner skal vel kunne lage samme stripene som turbofanmaskinene, men de går ikke like høyt og raskt (kaldere vinger). Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.