Posted May 2, 200321 yr Syntes å skimte en helt hvit Dash-8 stående på Rygge i går da jeg kjørte forbi. Noen som kan oppklare hva det er, og hva den gjør/gjorde der?
May 2, 200321 yr Hehe.. Da vet jeg hvilket fly det er... "The late LN-WIS": [image]http://www1.airpics.com/avimg/thumb/13911.jpg[/image] Foto: Lars Christian Hansen, noen timer før flyet ble pensjonert i Båtsfjord...
May 2, 200321 yr HÆLLÆ Kenneth! Jeg sett alle de vedunderlige bildene dine på www.airpics.com, men hvorfor sender du ikke inn flere. Har ofså lagt inn en del bilder på airpics. Vennlig hilsen Aleksander
May 2, 200321 yr HÆLLÆ Kenneth! Jeg sett alle de vedunderlige bildene dine på www.airpics.com, men hvorfor sender du ikke inn flere. Har ofså lagt inn en del bilder på airpics. Vennlig hilsen Aleksander Takk Grunnen til at jeg ikke sender inn flere er fordi det er begrenset hvor mange ganger du kan ta bilde av de samme flyene før det rabler for deg... Nå har sommersesongen begynt igjen, og da kommer det nye charter-selskaper, og noen med nye fly... Da er det på'n igjen... F.eks så begynte MyTravel å fly på Torsdagen, med sine nye Airbus A321... Da jobbet jeg, men kommende Torsdag stiller jeg både på "Final Approach", og på Tarmac med kamera, hvis været holder..
May 2, 200321 yr Ja, nå begynner vel også Air Malta Boeing 737-300 fra Torp til Malta, og European Executive Express Jetstream 31 fra Torp til Ålesund og Kristiansund. Så der blir det vel mye "SNACKS" ! Drar en tur til Torp på søndag. Du som jobber der, vet du hvilke rullebaner som blir brukt til landing og take off til vanlig? Vennlig hilsen Aleksander
May 2, 200321 yr Ja, nå begynner vel også Air Malta Boeing 737-300 fra Torp til Malta, og European Executive Express Jetstream 31 fra Torp til Ålesund og Kristiansund. Så der blir det vel mye "SNACKS" ! Drar en tur til Torp på søndag. Du som jobber der, vet du hvilke rullebaner som blir brukt til landing og take off til vanlig? Vennlig hilsen Aleksander Air Malta er desverre kansellert i sommer, i likhet med Tarom's A310 pga. manglende belegg. Sånn går det når Busken skal ut å leke med stridsøksa... Det er alltid vi uskyldige som får lide... Nei vinden skifter jo til stadighet, så hvilken rullebane som er i bruk er ikke lett å gjette på, men en liten fugl sier meg at det blir vind fra 180 grader, 6 kts, så det blir nok Rwy 18 på Søndag...
May 3, 200321 yr Som tidligere traver på Luftvernavdelinga på Rygge kan jeg også melde at Avinors Dash-8 "LN-ILS" ofte er innom. Dette er et såkalt kalibreringsfly som bla. brukes til å justere navigasjonshjelpemidler og ILS-anlegg og slikt.
May 3, 200321 yr Var et såkalt kalibreringsfly vel? Har ikke Sunde Air allerede tatt over denne jobben?
May 3, 200321 yr Som tidligere traver på Luftvernavdelinga på Rygge kan jeg også melde at Avinors Dash-8 "LN-ILS" ofte er innom. Dette er et såkalt kalibreringsfly som bla. brukes til å justere navigasjonshjelpemidler og ILS-anlegg og slikt. Var kaliberingsfly for Luftfartsverket, men fra 1/1 overtok LN-VIZ den jobben og LN-ILS er nå tilsalgs..
May 3, 200321 yr LN-VIZ' fartstid som kalibreringsfly går nok lengre tilbake enn til 1/1-03. Jeg er litt usikker på om den også ble brukt til kalibrering mens den fortsatt var hos Ugland Air Taxi. Uansett, LN-VIZ eies nå av SAAB Norsk Flytjeneste som i de senere årene har "bistått" LN-ILS ved flere anledninger, feks da LN-ILS sto uten motor en periode (2001/2002). Men slik jeg har forstått det så blir neppe LN-VIZ å se i lufta som kalibreringsfly etter at SundtAir har fått alle nødvendige godkjenninger/papirer til å drive kalibreringsflyging. Da er det LN-SUZ som skal ta over.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.