Skrevet 1. mai 2003 21 år De kodene som man taster inn i GPS for å finne veien til en annen flyplass, er de lagt ut noe sted hva er oslo sin? London heathrow har EGLL. Jeg syns ikke det er noe system i galskapen, kan noen hjelpe?
Skrevet 1. mai 2003 21 år Disse kodene heter ICAO-koder. Det er vel ikke så veldig stort system, men litt er det i vertfall. Alle de norske flyplassene har en kode som begynner med EN, f.eks, ENGM, Tyskland har ED, og alle land har fått tildelt sine "forbokstaver". EN står for Europe Norway. Men noe system i de to siste bokstavene skal du være god for å finne. ENGM er jo grei nok, GarderMoen, Bodø er ENBO, Florø er ENFL osv. Men så er det noen det er enda mindre system i, f.eks. Flesland er ENBR (men her kommer det vel av Bergen). Men jeg tror de fleste lærer seg en god del koder for Norge ganske raskt, og landsbokstavene til en god del andre land, og kanskje også til noen store flyplasser i utlandet. Men man må nesten ha denne listen som er henvist til tidligere for å få oversikt. Alle titusener av kodene kan en mann umulig huske.
Skrevet 20. juni 2003 21 år De amerikanske småplassene kan ikke lenger bruke bare 3tall\\bokstaver som designator.F.eks. plassen som i FS2002 er kallt 36x heter nå FA38.Woods and Lake Airpark.Hadde nylig besøk av en som praktisk talt bor på denne plassen. Han bor så nærme RWèn at av og til går han bort til flymaskiner og ber dem vende litt på seg under runup for støvet går rett mot huset hans.
Skrevet 20. juni 2003 21 år Det avhenger av stat de småflyplassene. Feks en flyplass i california har Cxx som icao altså småflyplassene har det. Store flyplassene har kxxx.
Skrevet 20. juni 2003 21 år Det er vel det samme over hele USA.Jeg ser av FS2002 at mange plasser i Calif. har 3tall\\bokstaver.Siden det var et FAA pålegg å forandre x36 til FA38 i FL. tror jeg det kan gjelde hele USA.Og med småplasser mente virkelig små plasser. Dette vet jeg ikke , men jeg antar at det er slik. Se FAA doc.7350.7K Location identifier.
Skrevet 21. juni 2003 21 år Noen som kan forklare meg hva LE i ICAO's koder for spania står for ? ENGM = Europe Norway GarderMoen .. ENBR = Europe Norway BeRgen ENVA = Europe Norway VArnes Slik jeg ser det .. Men.. LEPA = ? ? PAlma -Morten-
Skrevet 21. juni 2003 21 år Har du en bedre måte å huske hva L står for så gjør det. Det er bare huskeregel.
Skrevet 25. juni 2003 21 år EN står IKKE for Europa og Norway, ble vi fortalt på ATPL kurset. Det er mer eller mindre tilfeldig hvordan disse er blitt slik, og det kan være at han som lagde dem hadde Europa og Norway i tankene, men det er ikke slik disse kodene lages egentlig.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.