Skrevet 22. april 2003 21 år Jeg har diskutert hvilke sjanser en 767 har ved totalt motorbortfall ved FL120 over den sør-norske fjellheimen. Jeg mener at den ikke vil klare å nå bort til en flyplass, hvis det ikke er ideele forhold for en 767. Hva mener dere?
Skrevet 22. april 2003 21 år Hvis den dumper all fuel, så kan den seile ganske langt... Det spørs jo selvsagt på vær, vind osv.
Skrevet 22. april 2003 21 år Og ettersom den er såpass lavt som FL 120, vil vel det bety at den er svært nær en flyplass? Dersom ikke den er det, er vel å finne en noenlunde flat dal å nødlande i det beste... K
Skrevet 22. april 2003 21 år Se nest nederste innlegg her Og denne her... Glidetall ifølge de linkene er 1:19, så da kommer må man komme langt med det. Og FL120 er ca 3650 meter, og den eneste 767 som trafikkrer i Norge er den som går mellom osl-ewr og den flyr verken over Rondane eller Jotunheimen. Så da er ikke mange fjell som er over 2200m på den ruten. Det er drøye 32.484 (Takk TAL)mil (direkte - og det blir vel ofte litt mer) mellom Gardermoen og Flesland. Så den vil nok greie å kunne lande trykt og rolig.
Skrevet 22. april 2003 21 år Jeg går mot deg igjen... Dette er teoretisk glidetall. Da skal flyet være helt rent, helt fritt for møkk, nypolert.
Skrevet 22. april 2003 21 år Se nest nederste innlegg her Og denne her... Glidetall ifølge de linkene er 1:19, så da kommer må man komme langt med det. Og FL120 er ca 3650 meter, og den eneste 767 som trafikkrer i Norge er den som går mellom osl-ewr og den flyr verken over Rondane eller Jotunheimen. Så da er ikke mange fjell som er over 2200m på den ruten. Det er drøye 50 mil mellom Gardermoen og Flesland. Så den vil nok greie å kunne lande trykt og rolig. Men nå er det jo ikke SAS' 767 det er snakk om, men derimot en hvilken som helst 767.
Skrevet 22. april 2003 21 år Knut (og sikkert endel andre): hvorfor glir den lengre om den dumper all fuel ? Kommer et og samme fly lengre ved lavere vekt dersom alle andre faktorer er konstant ? Rune: nå holder du kjeft til andre har vist sine kunnskaper her
Skrevet 22. april 2003 21 år Ja, men det vet jeg også. Men det jeg spurte om var om flyet glir lengre fordi om det har mindre vekt ? Og isåfall, hvorfor ?
Skrevet 22. april 2003 21 år Ja, men det vet jeg også. Men det jeg spurte om var om flyet glir lengre fordi om det har mindre vekt ? Og isåfall, hvorfor ? ja det gjør det jo. Det sier seg jo selv det, prøv å binde en stein til et papirfly, og kast det. Gjør samme forsøk uten steinen, og man vil se at flyet svever lengre Hvorfor? Jo lettere det er, jo letter vil det sveve. Er sikkert et litt mer vitenskapelig svar, men jeg er ingen professor
Skrevet 22. april 2003 21 år Hehe, men svaret er feil. Så lenge vekten er innenfor den sertifiserte vekten så vil ikke vekt ha noe å si for glidedistansen. Nå kan sikkert Rune forklare litt om hvorfor seilflyene flyr med vannballast ? Grunnen til at vekt ikke har noe å si for glidedistansen er at med økt vekt så øker også hastigheten for "best glide". Det betyr at med økt vekt kommer du fortere ned til bakken, men du vil også ha en høyere flyhastighet slik at distansen blir omtrent den samme.
Skrevet 22. april 2003 21 år Hehe, men svaret er feil. Så lenge vekten er innenfor den sertifiserte vekten så vil ikke vekt ha noe å si for glidedistansen. Nå kan sikkert Rune forklare litt om hvorfor seilflyene flyr med vannballast ? Grunnen til at vekt ikke har noe å si for glidedistansen er at med økt vekt så øker også hastigheten for "best glide". Det betyr at med økt vekt kommer du fortere ned til bakken, men du vil også ha en høyere flyhastighet slik at distansen blir omtrent den samme. Jeg visste jo det. Skulle bare se om noen her tok den! Men det skjer jo ikke med papirfly da...?
Skrevet 22. april 2003 21 år [ Det er drøye 50 mil mellom Gardermoen og Flesland. Det er ikek 50 mil. Det er ca 200nm og det tilsvarer ca 36-38 mil.
Skrevet 22. april 2003 21 år knut: fordi du sa at den kom ganske langt om man dumpet all fuelen Det med papirfly er akuratt samme vil jeg tro. Men det er INGEN fly, hverken 767 eller andre som er sertifisert for å ta med nyttelast tilsvarende 1000000 ganger sin egen vekt eller hvor stor stein du nå tenkte og henge på det stakkars papirflyet Det er ganske nøyaktig 175,4NM mellom gardermoen og flesland, dette tilsvarer ganske nøyaktig 32.484 mil
Skrevet 23. april 2003 21 år En 767 hvil kanskje ikke ha gode sjanser FL120, men en 767 cruser da heller ikke så lavt
Skrevet 23. april 2003 21 år Det er ganske nøyaktig 175,4NM mellom gardermoen og flesland, dette tilsvarer ganske nøyaktig 32.484 mil Stemmer. Jeg gadd ikke stresse med å regne ut det osv.
Skrevet 23. april 2003 21 år Ikke jeg heller, jeg snudde hodet 90° og tittet på kartet Deretter en liten kjapp kalkulasjon for å finne antall mil.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.