Skrevet 17. april 2003 21 år Heisann! Jeg lurte på om noen vet hva climb og decent vertical speed er på en 738 maskin. Jeg vet at dette varierer med hvor fullt flyet er lastet, men finnes det en slags standard "regel"? Jeg kunne dette før, men har glemt en god del, ettersom jeg ikke har vært aktiv i FS på 2 mnd. Takker for svar!
Skrevet 17. april 2003 21 år Er det ikke cirka 1800 ft./min. da, men litt pluss/minus avhengig av vekta på last/passasjerer. Jeg pleier å bruke 1500-1800, men du er muligens ute etter de helt nøyaktige verdiene?
Skrevet 17. april 2003 21 år I real life blir som oftest climb bestemt utfra en hastighet. Under FL100 er denne hastigheten normalt 250 KIAS skulle jeg tro, og over er det vel noe rundt 280 KIAS. Deretter får vertical speed bare bli som den blir I real 737 har vel autopiloten en funksjon som styrer climb'en ut fra hastighet, men akkurat dette kan andre folk her mye bedre enn meg (jfr. Roald )
Skrevet 17. april 2003 21 år Forfatter VNAV heter den! Jo det du sier stemmer nok det, men hva er den helt korrekte standard hastigheten? 250 KIAS under FL100 og 300-330 over.
Skrevet 17. april 2003 21 år Ikke unormalt med climb på 3-4000fot/min under 10000fot, (250knts). Men det kommer an på hvor mye fuel og pax det er ombord, En fin regel er å ikke stige mer en 10-12 grader i 250kts, uten å presse motorene max. Veldig greit å ha litt mere power til rådighet hvis man kommer ut for et vind-skjær, og plutselig får 50knops vind i baken En 738 med halvfulle fueltanker har ingen problem me å stige 5000ft/min i høyde under 10000fot forutsatt en fart oppimot 250.. Etter 10000ft er det greit å flate ut vinkelen litt, så maskinen kan få bygge opp farta.
Skrevet 17. april 2003 21 år Det kommer ann på MANGE ting, vekt er nevnt. Temperatur og lufttrykk er noe annet. Luftfuktighet spiller inn, motorsetting spiller inn. Om maskinen er ren eller skitten spiller inn osv osv. I virkeligheten brukes normalt hastighet på alle fly, også småfly. Vi bestemmer oss for en hastighet vi vil holde under climb og dersom vi flyr fortere enn denne øker vi stigningen litt slik at hastigheten faller og VS øker. Flyr vi saktere enn denne minker vi stigningen litt slik at hastigheten øker og VS avtar noe. VS måleren er mindre viktig, det er hastighetsmåleren som er primærinstrumentet under stigning normalt. FMC'n gir vel ingen indikasjon om hvor mange fot / min du får om jeg ikke husker feil ??
Skrevet 17. april 2003 21 år Her kommer to tommelfingerregler som er knallgode til dette. Den første bruker alle piloter når man planlegger nedstigning mot en flyplass, og den andre er "kjekk å ha": 1: "3*høyden": Dette gir "trackmiles to touchdown". Om du ligger i 20 000 fot, starter du nedstigning ca 20*3=60NM (8000 fot = 24 NM osv.) fra flyplassen. Dette gir deg en innflygningsprofil på ca 3 grader, som er rimelig behagelig. (3 grader glidebane er jo også normalt på en ILS) Deretter sjekker man med jevne mellomrom under nedstigningen om man holder 3*høyden sånn nogen lunde. Hvilken Rate of descend skal man holde for å opprettholde denne glidebanen? Jo: 1 "Gruondspeed*5": (Eventuelt GS/2 og legg til en null) Har du en groundspeed på 400 knop, blir riktig ROD ca 2000fpm for å opprettholde en 3 graders glidebane. Er Groundpeed 160KTS etter at man har svingt in på final, vil eb ROD på 800fpm gi en passe ROD for å holde 3 graders glidebane. Ligger man litt over 3*høyden justerer man med litt mere ROD enn det GS*5 gir, og ligger man under 3*høyden, minker man ROD litt.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.