Eivind Tollerød Fosse Skrevet 2. april 2003 Skrevet 2. april 2003 Hei! Når man filer en flygeplan (FPL) til ATC brukes ikke BU, SK, AA osv. Dette er IATA koder og brukes egentlig bare av passasjerer. Når man flyr bruker man ICAO koder i steden, og BRA er Braathens, SAS er SAS osv. Her er en linkt til ICAO koder og kallesignaler for endel flyselskap i verden. http://www1.faa.gov/atpubs/CNT/3-3.HTM Listen inneholder stort sett bare sivile kallesignaler. Av norske militære er NOW (Norwegian) som brukes av RNoAF på utenlandsflygninger listet. Når de flyr innenlands brukes andre kallesignaler og disse er ikke listet. Noen av dem jeg kommer på i farten (kan jo være feil). Hjelp meg gjerne her. F-16: LION, AXE, EAGLE, HAMMER I tillegg brukes beredskapskallesignaler som f.eks. HE (Hotel Echo) F-5: TIGER Bell 412: MIXER, HOCUS Lynx: BRAVE Orion: SAINT Hercules: HUSCY Sea King: SAVER Luftforsvarets Flygeskole: CADET I tillegg til tall etter kallesignalene brukes gjerne farger for å vise at det flys formasjon. For eksempel AXEBL (AXE Blue) er en formasjonsflygning, mens AXE12 er et enkelt fly. NOW brukes kun når Forsvaret flyr utenlands. Ha en god dag? Eivind Siter
Bjarte Benberg Skrevet 2. april 2003 Skrevet 2. april 2003 Dette kan nok stemme Eivind. På VNOAF sine sider så er det blit enighet om å bare bruke NOW, da dette blir lettere for alle istedenfor å skifte kallesignal i hytt å pine.... Siter
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 3. april 2003 Forfatter Skrevet 3. april 2003 Dette er et innlegg for dem som vil ha virkelige kallesignaler. Hva et virtuellt flyselskap eller forsvar bruker var ikke i mine tanker når jeg skrev. Eivind Siter
Bjarte Benberg Skrevet 3. april 2003 Skrevet 3. april 2003 Ok, tenkte kanskje dette var noe nytt som skulle innføres på VATSIM. Ha en fin dag! Siter
Gjest Skrevet 3. april 2003 Skrevet 3. april 2003 Hvordan skal du da for ex lese "HUSCY" ? Hotel Uniform Sierra Charlie Yanke ? Eller bare Huscy ? Siter
Baard C Skrevet 3. april 2003 Skrevet 3. april 2003 Jeg hørte på flyradioen at det ble brukt" Golden" Noen som vet hvilket flyveselskap det er? Siter
Gjest A. H. Skrevet 3. april 2003 Skrevet 3. april 2003 Mulig det er Golden Air som flyr mellom Stord (sørstokken) - Gardermoen..? Siter
Arild Oldervoll Skrevet 3. april 2003 Skrevet 3. april 2003 Hvordan skal du da for ex lese "HUSCY" ? Hotel Uniform Sierra Charlie Yanke ? Eller bare Huscy ? The uttales "Huscy" Siter
Anders Presterud Skrevet 4. april 2003 Skrevet 4. april 2003 The uttales "Huscy" Det er så, men det skrives iallfall "HUSKY", med K Ta evt. en titt her for mer info om norske militære callsigns: Airpics Forum. Siter
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 4. april 2003 Forfatter Skrevet 4. april 2003 HUSKY er selvfølgelig riktig!!! Godt du følger med Anders! Ha en god dag? Eivind Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.