Skrevet 28. mars 2003 21 år Jeg har et par spørsmål knyttet til Gardermoen (ENGM). Spørsmålene er relatert til hvordan fly ankommer Gardermoen i luftrommet i den virkelige verden (ikke i Flight Simulator). Landingsrunden på ENGM. Hvordan foregår den? Hvordan foregår innflyvingen, eks. når kommer inn fra sør, nord, øst og vest? Håper å få svar som er relatert til innflyving Gardermoen med flytype Boeing 737-400. Mvh. Jan H. Brende
Skrevet 28. mars 2003 21 år Du har frskjellige ruter for innflyging. Dette gjelder alle flyplasser, egentlig. Du har kart over flyplassen med egne ruter som skal benyttes for innflyging, såkalte STAR's. Over Gardermoen bruker de ruter som tar hensyn til støy, i og med at flyplassen ikke er så langt unna bebyggelse. De kommer inn i en viss høyde, flyr den så og så mange NM fra en VOR/ILS-systemet, så synker de ytterligere, legger om til en ny kurs, og når de er kommet så nært at de kan bruke ILS-systemet, bruker de det, da er de vanligvis litt under GS (glideslope, glidebane) og kommer sånn passelig perfekt inn på Localizer, litt pirkearbeid på slutten for å få flyet på streken... Det finnes flere forskjellige kart, for hver enkelt rullebane, for at man skal kunne tilpasse innflygingen til hvert enkelt fly, alle kan jo ikke komme fra sørvest, f.eks. Håper dette var forståelig...
Skrevet 28. mars 2003 21 år Landingsrunden på ENGM. Hvordan foregår den? Hvordan foregår innflyvingen, eks. når kommer inn fra sør, nord, øst og vest? Som sagt her er det system med 5 STAR's (Ref. AIP AD 2 ENGM 4-9/12) til hver baneretning som 4 ACC sektorer sekvenserer trafikk mot. Flyene vil etterhvert entre Oslo TMA hvor to flygeledere (TMA W og TMA E) ofte vektorerer og dermed posisjonerer flyene i rekkefølge for flygelederen som er (Final-)Director. Jeg spesifiserer at en STAR klarering er ikke en høyde- eller ILS-klarering. På STAR skal du om ikke annet er instruert krysse TMA-entry point i FL190 eller under og på speed 250KT til klarert høyde gitt av flygeleder, (høydene som står på kartene er veiledende for egennavigasjon). Å forklare hele trafikkaviklings-systemet blir for langt for denne post, beste måten å se dette på er selvsagt ved å ta en tur innom Røyken /Gert
Skrevet 28. mars 2003 21 år Hvordan foregår innflyvingen, eks. når kommer inn fra sør, nord, øst og vest? Vi kan begynne fra sør.. 01R: SLB direct - cleared ILS på 3500 fot 19R: TOMRA - HDG280 - HDG230 cleared ILS 3500 fot Fra nord.. 01R: BGU - HDG300 - HDG 350 cleared ILS 3000 fot 19R: MSK direct - cleared ILS på 3500 fot Fra øst... 01R: BGU - SLB - cleared ILS 3000 fot 19R: TOMRA - HDG280 - HDG230 cleared ILS 3500 fot Fra vest.. 01R: SLB/RIGNO 3000 ILS intercept på HDG 050 19R: SOVIR - NIRIG 3500 ILS intercept på HDG 170
Skrevet 28. mars 2003 21 år 01R: SLB direct - cleared ILS på 3500 fot 19R: TOMRA - HDG280 - HDG230 cleared ILS 3500 fot Fra nord.. 01R: BGU - HDG300 - HDG 350 cleared ILS 3000 fot 19R: MSK direct - cleared ILS på 3500 fot Fra øst... 01R: BGU - SLB - cleared ILS 3000 fot 19R: TOMRA - HDG280 - HDG230 cleared ILS 3500 fot Fra vest.. 01R: SLB/RIGNO 3000 ILS intercept på HDG 050 19R: SOVIR - NIRIG 3500 ILS intercept på HDG 170 Hva betyr dette?
Skrevet 28. mars 2003 21 år Hvordan flyene blir vektorert inn for landing på de respektive rullebanene.
Skrevet 28. mars 2003 21 år Hvordan flyene blir vektorert inn for landing på de respektive rullebanene Mye rett i det Thomas sier her, noen bugs derimot Det er ingen ILS-kart, hverken Jeppesen eller AIP som nevner RIGNO, NIRIG m.m. Dette er punkter tilhørende Visual Approach Procedures og brukes ikke i forbindelse med ILS. BGU, SONER, SOVIR og TOMRA er nær-ventemønstre. Dette er hvor STAR'n slutter, og har man ikke videre klarering skal holding entres. Publiserte ILS-prosedyrer er desverre heller ikke helt i samsvar med Thomas sine headinger. Expect radar vectoring for sequencing to final /Gert
Skrevet 28. mars 2003 21 år Mye rett i det Thomas sier her, noen bugs derimot Søren, jeg som hadde gått ut ifra 10/10..
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.