Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Jeg har et par spørsmål knyttet til Gardermoen (ENGM).

Spørsmålene er relatert til hvordan fly ankommer Gardermoen i luftrommet i den virkelige verden (ikke i Flight Simulator).

 

Landingsrunden på ENGM. Hvordan foregår den?

Hvordan foregår innflyvingen, eks. når kommer inn fra sør, nord, øst og vest?

 

Håper å få svar som er relatert til innflyving Gardermoen med flytype Boeing 737-400.

 

Mvh. Jan H. Brende

Skrevet

Du har frskjellige ruter for innflyging. Dette gjelder alle flyplasser, egentlig. Du har kart over flyplassen med egne ruter som skal benyttes for innflyging, såkalte STAR's. Over Gardermoen bruker de ruter som tar hensyn til støy, i og med at flyplassen ikke er så langt unna bebyggelse. De kommer inn i en viss høyde, flyr den så og så mange NM fra en VOR/ILS-systemet, så synker de ytterligere, legger om til en ny kurs, og når de er kommet så nært at de kan bruke ILS-systemet, bruker de det, da er de vanligvis litt under GS (glideslope, glidebane) og kommer sånn passelig perfekt inn på Localizer, litt pirkearbeid på slutten for å få flyet på streken... "" Det finnes flere forskjellige kart, for hver enkelt rullebane, for at man skal kunne tilpasse innflygingen til hvert enkelt fly, alle kan jo ikke komme fra sørvest, f.eks. Håper dette var forståelig... ""

Skrevet
Landingsrunden på ENGM. Hvordan foregår den?

Hvordan foregår innflyvingen, eks. når kommer inn fra sør, nord, øst og vest?

 

Som sagt her er det system med 5 STAR's (Ref. AIP AD 2 ENGM 4-9/12) til hver baneretning som 4 ACC sektorer sekvenserer trafikk mot. Flyene vil etterhvert entre Oslo TMA hvor to flygeledere (TMA W og TMA E) ofte vektorerer og dermed posisjonerer flyene i rekkefølge for flygelederen som er (Final-)Director.

 

Jeg spesifiserer at en STAR klarering er ikke en høyde- eller ILS-klarering. På STAR skal du om ikke annet er instruert krysse TMA-entry point i FL190 eller under og på speed 250KT til klarert høyde gitt av flygeleder, (høydene som står på kartene er veiledende for egennavigasjon).

 

Å forklare hele trafikkaviklings-systemet blir for langt for denne post,

beste måten å se dette på er selvsagt ved å ta en tur innom Røyken ""

 

/Gert

Skrevet

Hvordan foregår innflyvingen, eks. når kommer inn fra sør, nord, øst og vest?

 

Vi kan begynne fra sør..

 

01R: SLB direct - cleared ILS på 3500 fot

19R: TOMRA - HDG280 - HDG230 cleared ILS 3500 fot

 

Fra nord..

 

01R: BGU - HDG300 - HDG 350 cleared ILS 3000 fot

19R: MSK direct - cleared ILS på 3500 fot

 

Fra øst...

 

01R: BGU - SLB - cleared ILS 3000 fot

19R: TOMRA - HDG280 - HDG230 cleared ILS 3500 fot

 

Fra vest..

 

01R: SLB/RIGNO 3000 ILS intercept på HDG 050

19R: SOVIR - NIRIG 3500 ILS intercept på HDG 170

Skrevet

01R: SLB direct - cleared ILS på 3500 fot

19R: TOMRA - HDG280 - HDG230 cleared ILS 3500 fot

 

Fra nord..

 

01R: BGU - HDG300 - HDG 350 cleared ILS 3000 fot

19R: MSK direct - cleared ILS på 3500 fot

 

Fra øst...

 

01R: BGU - SLB - cleared ILS 3000 fot

19R: TOMRA - HDG280 - HDG230 cleared ILS 3500 fot

 

Fra vest..

 

01R: SLB/RIGNO 3000 ILS intercept på HDG 050

19R: SOVIR - NIRIG 3500 ILS intercept på HDG 170

 

Hva betyr dette? ""

Skrevet
Hvordan flyene blir vektorert inn for landing på de respektive rullebanene

 

Mye rett i det Thomas sier her, noen bugs derimot "" Det er ingen ILS-kart, hverken Jeppesen eller AIP som nevner RIGNO, NIRIG m.m. Dette er punkter tilhørende Visual Approach Procedures og brukes ikke i forbindelse med ILS.

 

BGU, SONER, SOVIR og TOMRA er nær-ventemønstre. Dette er hvor STAR'n slutter, og har man ikke videre klarering skal holding entres. Publiserte ILS-prosedyrer er desverre heller ikke helt i samsvar med Thomas sine headinger.

 

Expect radar vectoring for sequencing to final

 

/Gert

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …