Skrevet 21. mars 2003 21 år Quantas er det australske luftfartsselskap. Etter hver flyvning fyller piloten ut en feilrapport, som overfor mekanikerne synliggjør hvilke problemer som har vært med maskinen under flyvningen, og som krever reparation eller rettelse. Blanketten er et stykke papir, som piloten fyller ut, og som mekanikerne deretter leser, hvoretter de retter opp problemet. De opplyser så skriftlig på blankettens nederste halvdel hvilke utbedringer de har foretatt, og piloten gjennomleser deretter rapporten før neste flyvning. Ingen skal påstå at personalet på jorden og mekanikerne mangler humoristisk sans! Her er noen virkelige registrerte klager over manglende vedlikehold og problemer, som Quantas piloter har levert inn, samt hvilken løsning vedlikeholdspersonalet har notert. Quantas er forresten det eneste større flyselskap, som aldri har hatt en alvorlig ulykke! P = Problem innberettet av piloten. S = Svar noteret av mekanikeren. ================================================= P: Innerste hjul på venstre side skal nesten skiftes. S: Har nesten skiftet innerste hjul på venstre side! P: Test-flyvningen gikk OK, bortsett fra at den automatiske landingen var noe hard. S: Der er ikke installert automatisk landing på dette fly... P: Propell nr. 2 får ikke tilført nok propellsmøring. S: Tilførsel til propell nr. 2 er normal. Tilførslen til propell nr. 1, 3 og 4 er i uorden! P: Et eller annet sitter løst i cockpitten. S: Et eller annet har blitt strammet i cockpitten. P: Døde insekter på frontruten. S: Levende insekter er i restordre... P: Autopiloten utløser et fall på 200 fot, når flyvehøyden skal fastholdes. S: Kan ikke gjenskape problemet på landjorden! P: Bevis på lekk i høyre sides landingsdel. S: Beviset fjernet ! P: Lyden i samtaleanlegget er utrolig høy. S: Lyden i samtaleanlegget innstallet til et mer troverdig nivå... P: Motstandslåsen får gasshåndtaket til å sitte fast. S: Det er liksom dét, de er der for... P: Radioen ute av drift. S: Radioen er alltid ute av drift, når den står på OFF. P: Har en mistanke om sprekk i frontruten. S: Har en mistanke om at du har rett! P: Mangler motor nr. 3. S: Motoren funnet på høyre vinge etter kort ettersøking... P: Flyet oppfører seg rart. S: Flyet har fått beskjed om å ta seg sammen, fly ordentlig og være litt seriøst! P: Radaren brummer. S: Har omprogrammeret radaren til tale. P: Mus i cockpitten. S: Katt installert. - helge
Skrevet 21. mars 2003 21 år P: Bevis på lekk i høyre sides landingsdel. S: Beviset fjernet ! P: Har en mistanke om sprekk i frontruten. S: Har en mistanke om at du har rett! P: Flyet oppfører seg rart. S: Flyet har fått beskjed om å ta seg sammen, fly ordentlig og være litt seriøst! Hahaha konge... Dette er de beste (synes jeg)
Skrevet 21. mars 2003 21 år Mye bra her ja Mon tro om mekanikeren faktisk gjorde jobben og spøkte på arket
Skrevet 21. mars 2003 21 år Dette var bra saker, får håpe det ikkje er for mange slike mekanikere i virkligheten.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.