SH Skrevet 10. januar 2000 Skrevet 10. januar 2000 G krefter er noe som blir ofte forbundet med jager-flyging, men hva med sivil flygning? Hvor mange +G blir en utsatt for når et jettfly tar av fra bakken, eller begynner nedstigningen. Logisk sett MÅ det være noen G krefter forbundet med sivil rute flygning, om enn ikke så mye. Noen her som har mer kunnskaper om G og ruteflygning, og kan si hvor mange G ?? [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/confused.gif[/image] Siter
Eirik Nikolaisen Skrevet 10. januar 2000 Skrevet 10. januar 2000 Nei, det er jeg ikke helt sikker på, men så på TVN for ikke så lenge siden en berg og dalbane, hvor på enkelte steder var de +5G [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/shocked.gif[/image] Så det er vel et par +er regner jeg med. [Edited by Eirik Nikolaisen 10-01-2000.] Siter
Torgeir Tveiten Skrevet 10. januar 2000 Skrevet 10. januar 2000 Man prøver vanligvis å unngå å overstige 1.5 G når man frakter passasjerer. Belastning på +5G vil vanligvis føre til skader på et passasjerfly. Mange personer ville også erfare "blackouts" ved en slik belastning. Hilsen Torgeir Tveiten Siter
Eirik Nikolaisen Skrevet 10. januar 2000 Skrevet 10. januar 2000 Joda Torgeir, jeg visste selvfølgelig at det ikke var +5G, men antok litt under +2G Siter
Øystein Eker Skrevet 10. januar 2000 Skrevet 10. januar 2000 Max er ca + 2.5 G. - 0.5 G (regner med +1G som utgangspunkt) varierer med konfig. f.eks flapsetting. [Edited by Øystein Eker 10-01-2000.] Siter
Gjest Skrevet 10. januar 2000 Skrevet 10. januar 2000 Jeg har vært med på en ganske så uortodoks innflyving med et Braathens. Mye turbulens gjorde at vi hadde et hopp, som jeg skal vedde femmeren på var nesten 2G+.Selv om det kanskje ikke høres så mye ut, skal jeg love dere det kjennes hvis du ikke er helt klar for det. Spesielt også hvis du ikke har spist eller drukket; da er det ekstra hardt! Har vært med på et hopp som gikk fra +1 til +3 og direkte til negativG. Det kjentes! Siden vi var såpass stroppa i flyet (Saab Safir), ble vi ikke "vektløse" på den måten, men alt som lå løst i flyet svevde rundt oss. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Lykke til i G-verden! Siter
Gjest Skrevet 11. januar 2000 Skrevet 11. januar 2000 -------------------------- Max er ca + 2.5 G. - 0.5 G (regner med +1G som utgangspunkt) varierer med konfig. f.eks flapsetting. ------------------------- Nå må dere ikke feie alle passasjerfly under samme kam, for hvor mye G et fly tåler (om det er passasjerfly eller annet fly) kommer selvsagt an på konstruksjonen osv osv. Jeg har i hvert fall ikke sett "naturlover" som definerer passasjerfly som en egen gruppe :-) Christian ------------------ I don`t need a signature. http://Oppvask.com"'>http://Oppvask.com" TARGET=_blank>http://Oppvask.com Siter
Stig Harald Ådland Skrevet 11. januar 2000 Skrevet 11. januar 2000 Ka skjer når G går under +1 (hvordan føles det)??? Hilsen LN-STH Siter
Torgeir Tveiten Skrevet 11. januar 2000 Skrevet 11. januar 2000 quote: Ka skjer når G går under +1 (hvordan føles det)??? Ved 0 G er man selvfølgelig vektløs. Negative G krefter oppleves til å begynne med som "kiling i magen". Mange har sikkert opplevd det når man kjører over en bakketopp. Det man da kjenner som "kiling i magen" kan faktisk være negative G i et øyeblikk. Ved større negative G (-1 til -3) vil man kunne oppleve "redout", dvs at hele synet får et mer og mer rødt skjær - helt til man blir midlertidig blind. En redout er mye mer farlig enn en blackout (som man får ved høye positive G). Ved negative G blir blodet i kroppen presset opp i øvre deler av kroppen. Dette kan føre til hjerneblødning. Håper dette ga et lite intrykk av hva negative G kan føles som. Hilsen Torgeir Tveiten [Edited by Torgeir Tveiten 11-01-2000.] Siter
Gjest Skrevet 11. januar 2000 Skrevet 11. januar 2000 Et tips: IKKE trekk negativ G dagen etter en fest!!!!! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Siter
Gjest Skrevet 11. januar 2000 Skrevet 11. januar 2000 Et tips: IKKE trekk negativ G dagen etter en fest!!!!! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Siter
Tor Harald Tessem Skrevet 12. januar 2000 Skrevet 12. januar 2000 heheh Arne Olav Øvstebø har du dårlig erfaring med det [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] ------------------ Masse Hilsen Tor Harald Tessem http://home.sol.no/~thtessem Beklager evt. Skrive feil! Siter
Krister Bye Skrevet 12. januar 2000 Skrevet 12. januar 2000 Heisann Arne Olav, Ikke negativ G etter fest nei [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Har selv vært med Helge i safiren, etter 45min med forskjellige G krefter kjenner man det i magen.. PS. har ikkje du ein film fra Safir'en?? MVH Krister Bye Siter
Gjest Skrevet 12. januar 2000 Skrevet 12. januar 2000 oii!! det var ikke meningen å 'floode'. Krister: Nei, det er Sverre Nodland (3D), som har videoen. Du kan jo spørre ham om å få låne den! Gleder meg forresten til den "nye" Safiren er klar på Sola!! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Hilsen meg Siter
Leslie Salvesen Skrevet 14. januar 2000 Skrevet 14. januar 2000 Hei alle sammen! Det er ett forhold jeg ikke kan se at dere har vært inne på når det gjelder positiv G-belastning på menneskekroppen (ikke på flystrukturen). Virkningen på kroppen er et produkt av G-belastningen og tidsfaktoren, m.a.o. du kan få den samme virkningen av en relativt lav G-belastning over lengre tid - f. eks. under en lenge utført steep-turn - (greyout, blackout) som du får av høy G-belastning i en kort tid. For øvrig, i dagligtale betyr "blackout" vanlgis "bevistløshet", i motsetning til i betydningen ovenfor, hvor "greyout" og "blackout" er å forstå helt bokstavlig: synet gråner og blir etterhvert borte, mens hjernen funksjonerer relativt klart ennå en stund, slik at du har anledning til å gjøre noe med situasjonen! Mvh Leslie leslies@online.no Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.