Skrevet 15. mars 2003 21 år "God ettermiddag dette er kapteinen som snakker. Vi har nettopp begynnt vår nedstigning mot Oslo, Gardermoen" nedSTIGNING? utrolig rart ord? stigning går jo oppover.. noen kan forklare meg hvorfor det er nedstigning og ikke nedtur hehe. Noen som har andre ting som bør sies istede?
Skrevet 15. mars 2003 21 år Nedstigning er helt greit ifølge bokmålsordboka på nettet. Jeg kommer ikke på noe bedre ord i farta Han kunne jo sagt at de går ned mot Gardermoen eller noe sånt, men Norsk er nok såpass fattig at descend kanskje ikke har noe bedre ord? Det lyder heller ikke helt rett å si at vi har begynt å synke ned mot Gardermoen?
Skrevet 16. mars 2003 21 år Nedsynking Det blir som smør på flesk, det, Knut Arne. Når noe synker går det nedover. Men jeg er enig i at nedstigning er et meget merkverdig ord. Det er jo selvmotsigende. Når noe går nedover, synker det, og stiger ikke!
Skrevet 16. mars 2003 21 år Kan de ikke bare si! "God ettermiddag dette er kaptein Helgesen igjen, vi har nettop startet vår innflyvning mot Gardermoen." for eksempel.
Skrevet 16. mars 2003 21 år Ja du har vel rett i det, men jeg synes det er mer "spiselig" enn nestigning uansett om det er rett før eller om det er 10minutt før.
Skrevet 16. mars 2003 21 år Tja, jeg la merke til det i går da jeg fløy, de siste 10+ minuttene sier de at de starter innflyvningen og ber sine passasjerer feste sikkerhetsbelte.
Skrevet 16. mars 2003 21 år Når noe går nedover, synker det, og stiger ikke! En stige bruker man til å gå både opp og ned, så kanskje det ikke er så galt
Skrevet 16. mars 2003 21 år En stige: Substantiv Å stige: Verb Fra Bokmålsordboka: Stige: I stige m1 (norr stigi) redskap som består av to parallelle stenger med trinn mellom klatre i en s- / stå i s-n og male / branns-, taus- / overf: rangs-, samfunnss- . II stige steig[/i] el. steg, steget(norr stíga) 1 bevege seg med ett el. få skritt s- av sykkelen, hesten / vær så god, stig inn, stig på / s- opp på talerstolen / s- over gjerdet / s- til hest / s- fram dukke opp, vise seg 2 bevege seg oppover sola s-r dag for dag / vannet steg / s- til værs / veien s-r bratt oppover / temperaturen s-r / nivået har steget / s- i gradene 3 øke, vokse larmen steg og steg / prisene s-r / s- i verdi / adj i pr pt: i s-nde grad.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.