Posted March 10, 200322 yr To franske jagerfly av typen Mirage F1 gikk i bakken i dag, og pilotene omkom. De to fløy i formasjon og skal ha touchet hverandres ving, og begge kom ut av kontroll. Lurer på hva som egentlig er hensikten med at jagerfly alltid skal fly så tett innpå hverandre. Er det for å redusere radarbildet eller?
March 10, 200322 yr Det kalles militær presisjon. Det vel for å blant annet å trene i presisjons flyging..?
March 10, 200322 yr Både, både og. Formasjonsflygningen vil hjelpe på med å miske radarblidet, i tillegg til at det reduserer luftmotstanden for flyet som "ligger" bak. Se f.eks. på svanene og gjessene når de flyr... Formasjonsflyvning har nok ikke vi funnet opp.
March 10, 200322 yr Man kan redusere radarbildet noe, om ikke i det minste skjule antall jagere, da oppløsningne på radarene normalt ikke kan skille dem fra hverandre i tett formasjon. Men det må også sies at det ikke er så ofte man flyr i så tett formasjon, som man kanskje har inntrykk av. De fleste formasjoner er ganske løse, og i f.eks en "combat spread" formasjon kan det være flere kilometer mellom de individuelle flyene.
March 11, 200322 yr Vil også tippe at dette er noe som henger igjen fra tidliger dager da navigasjon var et problem. I dagens high-tec flygning er ikke dette noe problem lenger. Mens f.eks. under annen verdenskrig var det lett å miste hverandre dersom man ikke fløy tett sammen. Imponerende, men dumdristig etter min mening. Wingtip to wingtip var sikkert vanskelig nok i 100 -200 knop, hva blir det da ikke i dag
March 11, 200322 yr Author Er enig i at det virker dumdristig. Får være grenser på klining, litt turbulens og så ligger de krølla inni hverandre...slik som ulykken i går.
March 11, 200322 yr Er enig i at det virker dumdristig. Får være grenser på klining, litt turbulens og så ligger de krølla inni hverandre...slik som ulykken i går. Som sagt er dette ikke dumdristig. Så lenge man holder seg til rules®s så er det ingen fare. I de fleste tilfeller så vil evt. turbulens påvirke begge flyene likt, og vil derfor skjelden være noe problem. Formasjonsflygning er ikke så vanskelig som folk flest tror, f.eks. på LFS så flyr man sin første solo-formasjon allerede etter 4 formasjons-treningsturer. Det virker som en nesten umulig oppgave de første par timene, men så løsner det, og man klarer og henge med på relativt brå manøvrering. Innbyrdes avstand man flyr med på LFS variere fra 3-10 meter, alt etter formasjon. Når det gjelder denne ulykken, så skal man vel være forsiktig med å trekke konklusjoner, men slik VG beskriver det virker det som om vingmanen ikke har overholdt sin plikt om "deconflict" hvis han f.eks. mister "visual" på lead. Men nå er dette VG også da...
March 12, 200322 yr Det er viktig å huske på at pilotene har fått mye trening i dette og kan jobben sin,men slike ting skjer dessverre en gang i blant
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.