Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Heisann Sveinung...

 

FAR 91.205:

 

(b) Visual-flight rules (day). For visual flight during the day, the following instruments and equipment are required:

(1) Airspeed indicator

(2) Altimeter

(3) Magnetic direction indicator

(4) Tachometer for each engine

(5) Oil pressure gauge for each engine using pressure system

(6) Temperature gauge for each liquid-cooled engine.

(7) Oil temperature gauge for each air-cooled engine.

(8) Manifold pressure gauge for each altitude engine.

(9) Fuel gauge indicating the quantity of fuel in each tank

 

I tillegg kommer ting som setebelte osv...

 

© Visual-flight rules (night). For visual flight during the night, the following instruments and equipment are required:

(1) Instrument and equipment specified in paragraph.. (over)

 

I tillegg kommer ting som lys osv...

 

(d) Instrument flight rules. For IFR flight, the following instruments and equipment are required:

(1) Instrument and equipment specified in paragraph.. (alle over)

(2) Two way radio communication...

(3) Gyroscopic rate-of turn indicator...

(4) Slip-skid indicator

(5) Sensitive altimeter adjustable for barometric pressure.

(6) A clock....

(7) Generator or alternator...

(8) Gyroscopic pitch and bank indicator (artificial horizon)

(9) Gyroscopic direction indicator (directional gyro or equivalent)

 

Dag

 

 

 

 

 

 

Skrevet
Her i landet er det også påbudt med ADF, VOR og DME for IFR ifølge AIP.

 

Det er riktig.

 

Det er også viktig å vite at det er forskjell på FAR og nasjonale bestemmelser. Det er f.eks krav om ha en klokke som viser timer, min og sek, i de nasjonale bestemmelsene når du flyr VFR. FAR krever det bare når du flyr IFR.

Skrevet

Tarjei, jeg hadde ikke tid til å skrive ut hele delen men FAR 91.205(d)(2) sier:

Two-way communications system and navigational equipment appropriate to the ground facilities to be used.
Vi hadde en fin dag i Texas i dag så jeg fikk logga litt C-210 timer ""

 

Antun, jeg ser den detaljerte beskrivelsen a klokka under IFR, men ikke VFR som du sier...

 

Hei så lenge... Dag

 

Skrevet

Dag: litt pirking men:

 

Joda, selvfølgelig skal du være utstyrt for den flygingen du skal gjennomføre. Men jeg tolker den FAR greia dit hen at om du f.eks. skal basere hele flygingen på VOR/DME så trenger du ikke ha ADF mottaker i flyet. Men her i landet må du ha alle tre uansett om du så skal fly hele turen på GPS.

 

 

Skrevet

Hvor står det da at en NDB approach er for day time use only? Det stå i allefall ikke i min Jeppesen. ""

 

mvh

Hans Petter

 

 

PS!

jeg er klar over en NDB`s unøyaktighet...

Skrevet
Antun, jeg ser den detaljerte beskrivelsen a klokka under IFR, men ikke VFR som du sier...

Sjekk BSL D 2-1 for erverv, og BSL D 3-1 for ikke erverv luftfart. Se under krav til instrumentering VFR og IFR.

 

Kravene til nav-utstyr for IFR tror jeg står i BSL F. (ILS/VOR/ADF/DME)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …