Skrevet 9. mars 2003 21 år Kva er forskjellen på IFR og VFR instrumentering i fly? Kva instrumenter er med/ikkje med i dei to konfigurasjonane?
Skrevet 9. mars 2003 21 år Heisann Sveinung... FAR 91.205: (b) Visual-flight rules (day). For visual flight during the day, the following instruments and equipment are required: (1) Airspeed indicator (2) Altimeter (3) Magnetic direction indicator (4) Tachometer for each engine (5) Oil pressure gauge for each engine using pressure system (6) Temperature gauge for each liquid-cooled engine. (7) Oil temperature gauge for each air-cooled engine. (8) Manifold pressure gauge for each altitude engine. (9) Fuel gauge indicating the quantity of fuel in each tank I tillegg kommer ting som setebelte osv... © Visual-flight rules (night). For visual flight during the night, the following instruments and equipment are required: (1) Instrument and equipment specified in paragraph.. (over) I tillegg kommer ting som lys osv... (d) Instrument flight rules. For IFR flight, the following instruments and equipment are required: (1) Instrument and equipment specified in paragraph.. (alle over) (2) Two way radio communication... (3) Gyroscopic rate-of turn indicator... (4) Slip-skid indicator (5) Sensitive altimeter adjustable for barometric pressure. (6) A clock.... (7) Generator or alternator... (8) Gyroscopic pitch and bank indicator (artificial horizon) (9) Gyroscopic direction indicator (directional gyro or equivalent) Dag
Skrevet 9. mars 2003 21 år Her i landet er det også påbudt med ADF, VOR og DME for IFR ifølge AIP. Det er riktig. Det er også viktig å vite at det er forskjell på FAR og nasjonale bestemmelser. Det er f.eks krav om ha en klokke som viser timer, min og sek, i de nasjonale bestemmelsene når du flyr VFR. FAR krever det bare når du flyr IFR.
Skrevet 9. mars 2003 21 år Tarjei, jeg hadde ikke tid til å skrive ut hele delen men FAR 91.205(d)(2) sier: Two-way communications system and navigational equipment appropriate to the ground facilities to be used. Vi hadde en fin dag i Texas i dag så jeg fikk logga litt C-210 timer Antun, jeg ser den detaljerte beskrivelsen a klokka under IFR, men ikke VFR som du sier... Hei så lenge... Dag
Skrevet 10. mars 2003 21 år Dag: litt pirking men: Joda, selvfølgelig skal du være utstyrt for den flygingen du skal gjennomføre. Men jeg tolker den FAR greia dit hen at om du f.eks. skal basere hele flygingen på VOR/DME så trenger du ikke ha ADF mottaker i flyet. Men her i landet må du ha alle tre uansett om du så skal fly hele turen på GPS.
Skrevet 10. mars 2003 21 år ADF går ikke ann å fly med om natta uansett da... Pga. diverse forstyrrende signaler som oppstår i jordatmosfæren om natten.
Skrevet 10. mars 2003 21 år Hvor står det da at en NDB approach er for day time use only? Det stå i allefall ikke i min Jeppesen. mvh Hans Petter PS! jeg er klar over en NDB`s unøyaktighet...
Skrevet 10. mars 2003 21 år Antun, jeg ser den detaljerte beskrivelsen a klokka under IFR, men ikke VFR som du sier... Sjekk BSL D 2-1 for erverv, og BSL D 3-1 for ikke erverv luftfart. Se under krav til instrumentering VFR og IFR. Kravene til nav-utstyr for IFR tror jeg står i BSL F. (ILS/VOR/ADF/DME)
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.