Tore Sætre Skrevet 6. januar 2000 Skrevet 6. januar 2000 I Nettavisen i dag: Vil ha mindre fly Braathens-direktøren avslører også at han er på jakt etter mindre flytyper enn Boeing 737, som tar mellom 120 og 150 passasjerer. – Det vi trenger er et jetfly med mellom 85 og 100 seter, men maskiner som er aktuelle for oss er ikke på markedet før tidligst i 2003, sier han. Mer på: http://www.nettavisen.no/okonomi/87067.html"'>http://www.nettavisen.no/okonomi/87067.html" TARGET=_blank>http://www.nettavisen.no/okonomi/87067.html Noen som vet hvilken flytype det kan være snakk om? ------------------ Tore Sætre Oslo, Norway E-mail: tore.satre@iname.com Siter
Eirik Nikolaisen Skrevet 6. januar 2000 Skrevet 6. januar 2000 Hmm.... Jetfly med mellom 85 og 100 seter. Fokker 100 har jo 107 seeter så jeg kan ikke komme på noe for øyeblikket Siter
Andreas Eriksson Skrevet 6. januar 2000 Skrevet 6. januar 2000 Synd att Braathens inte kan vänta ;-) då jag syns Airbus är en mycket trevlig maskin och kanske kunnat passa. ---- Airbus.com ----- The 107-seat A318, launched in April 1999, meets airline needs at the smallest end of the market, providing an ideal member of the A320 Family to handle low-density, high-frequency operations such as domestic shuttle services. It will enter service in late 2002 --------------------- Andreas Siter
Tor Arild Danielsen Skrevet 6. januar 2000 Skrevet 6. januar 2000 Hei. Det er flere flytyper i den aktuelle størelsen under utvikling. Embraer er i ferd med å utvikle en ny serie som heter ERJ 170 og ERJ 190-100 og 200. Dissse flyene har 70-108 seter og vil bli satt i drift mellom 2002-2004. Fairchild Dornier utvikler fly i samme kategori 528Jet,728 jet, 928 jet. Disse flyene vil ha fra 70-105 seter og forventes også i drift fra 2002-2004. Sannsynligvis er det også andre produsenter som utvikler flytyper i disse klassene for det er forventet stor økning i dette markedet i USA i årene framover. Det blir ihvertfall spennende å se hva Braathens engang velger. MVH Tor Arild Siter
Olav M. Rønningen Skrevet 6. januar 2000 Skrevet 6. januar 2000 Så i dagens utgave av Dagens Næringsliv at sjefen sjøl og høvdingen for flyflåten i Braathens har vært i Seattle og sett på 717, men funnet ut at denne er for nær dagens Braathens-flåte når det gjelder størrelse. Men de sier også at de ikke er helt sikre på om de skal kvitte seg med de resterende seks 737-700, men de planlegger å gå vekk i fra en enhetsflåte. Dagens 737 er tilpasset rushtrafikk morgen og ettermiddag og gir overkapasitet midt på dagen. Så hva Braathens kommer til å velge av flymateriell blir jammen spennende å se. A318 burde jo være en interessant flytype mhp kapasitet og ikke minst økonomi, kanskje vi i fremtiden vil få se små Airbees som the norwegian flag carrier? 318 er en tøff liten sak.... En kombiflåte med 737-700 og A318 måtte da kunne gjøre susen? [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] Jeg har en sweatshirt fra Braathens med påskriften: "if it's not a Boeing I am not going". Håper de ikke glemmer det i fremtiden, genseren min er jo ikke utslitt ennå [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]...... Jeg får intensivere arbeidet med 737 panelet før det blir helt uaktuelt.... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/shocked.gif[/image] mvh Olav Siter
Roald Hansen Skrevet 6. januar 2000 Skrevet 6. januar 2000 Interessant det med 717. Dette flyet ser ut som en krympet MD-80, tar 100 passasjerer (modell -200). Det ble originalt utviklet av McDonnel Douglas. Det er alment kjent at en viktig grunn til at Boeing kjøpte sin argeste konkurrent, var utviklingen av denne regional jetmaskinen. Motorene er BMW Rolls Royce BR715 med take-off thrust på mellom 18 500 og 21 000 lbs, med potensial opp til 23 000 lbs. Første flyet leveres til AirTran Airways (Orlando, Florida) i oktober i inneværende år, og er nylig (like før årsskiftet) sertifisert fra FAA og JAA. Hilsen Roald PS. Det er mange her ute som gleder seg til det nye 737-panelet ditt... Siter
Erik Sørngård Skrevet 6. januar 2000 Skrevet 6. januar 2000 Boeing 717-200 het opprinnelig MD-95 Siter
LN-MOW Skrevet 6. januar 2000 Skrevet 6. januar 2000 AirTran har allerede fått levert 7 eller 8 MD95'er (jeg nekter å bruke B717-betegnelsen) Et nydelig lite fly som jeg ikke kan begripe at ikke markedet omfavner. Lett (viktig i Europa med høye landingsavgifter), stor lastekapasitet, 2-3 i kabinen (som passasjerene foretrekker) samt god rekkevidde. Stadig 4-5 stykker å se på bakken samtidig her i ATL og en fryd for øyet! Siter
Roald Hansen Skrevet 6. januar 2000 Skrevet 6. januar 2000 Shame on me!! Sånn går det ved overgangen til et nytt årtusen, og jeg tryner på at det faktisk var i 1999 at leveringene var! Som dere sier, er flyet tidligere MD-95, eller faktisk i alle størrelser lik den gamle DC-9 30. Den ble lansert av McDonnel Douglas i september 1995. Men som nysertifisert produkt fra Boeing, nytter det vel ikke å holde på den gamle betegnelsen, etter at AirTran var første Boeing-kunde [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] Boeings hjemmesider har bl a følgende: "With a wingspan of 93.3 feet (28.4 m) and overall length of 124 feet (37.8 m), the 717-200 is similar in size and configuration to the previous DC-9 Series 30. Basic maximum takeoff weight for the 717-200 is 114,000 pounds (51,710 kg) compared with 108,000 pounds (48,988 kg) for the DC-9. Nonstop range for the basic version is 1,580 miles (1,370 nmi (2,545 km))." Så lærte jeg noe i dag også!! Hilsen Roald Siter
Erik Sørngård Skrevet 6. januar 2000 Skrevet 6. januar 2000 Når vi først er inne på det: Vil MD-90 bli døpt om til Boeing 717-300 eller liknende? Siter
LN-MOW Skrevet 7. januar 2000 Skrevet 7. januar 2000 Nei, ettersom typen snart skal ut av produksjon blir betegnelsen beholdt. Dog heter den 'Boeing MD90' i likhet med de øvrige McDD-produktene.. For øvrig går det rykter om at SAS skal overta Reno Air/American's flåte da AA ikke vil beholde dem... Håper hangaren på Galemoen er stor nok for dem..... Siter
Åge Olsen Skrevet 7. januar 2000 Skrevet 7. januar 2000 Den mest interessante setningen i denne tråden er den siste i Olav`s innlegg... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] ------------------ Åge Olsen, Molde atcc@molde.online.no http://home.sol.no/~ageolse" TARGET=_blank>Air Traffic Control Center Siter
Jonas Olsen Skrevet 7. januar 2000 Skrevet 7. januar 2000 Hei. Er det noen her som har reist med A330/340 i virkeligheten? Jeg har aldri vært ombord i et airbus fly og lurer litt på hvordan de er i forhånd til Boeing og MD. Leste i Dagbladet eller VG at A330 hadde dassene en etasje under passasjerene. Det høres litt spennende ut. Dassen er veldig viktig for meg når jeg er ute og reiser. Plasseringen av den og hygienen og plassen til å bevege seg på den. Jeg har reist med flytypene: B737,747,757 og DC-8,9,MD-8x, MD-90, DC-10 og MD-11 og Fokker-27,-50 og Dash-6,7,8 og Herkules og ATR-72. Sikkert noen flere men jeg husker ikke nå... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] Og ett eller annet Delta Airlines fra Orlando til New York i 1992. Er ikke sikker på flytypen. Er det noen som vet hvilken flytype som trafikkerte denne ruten i 1992??? Hilsen Meg. Siter
Tom Strøm Skrevet 7. januar 2000 Skrevet 7. januar 2000 Hva er en Dash-6?? ------------------ Mvh Tom Siter
Roald Hansen Skrevet 7. januar 2000 Skrevet 7. januar 2000 Dash-6 er DeHavilland DHC-6 Twin Otter. Hilsen Roald Siter
Lars Chr. Hansen Skrevet 7. januar 2000 Skrevet 7. januar 2000 Regner med at Jonas hadde problemer med å finne toalettene i Dash6/Twin Otter [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] Synd at Widerøe skal kvitt seg med Twin Otteren, for som en av pilotene på dette flyet sier: "Det er et fantastisk fint fly å fly og det er dette som virkelig er å fly" [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Hilsen Lars Chr. ------------------ Lars Christian Hansen lars.christian.hansen@c2i.net move.to/LCH78 Siter
Tom Strøm Skrevet 7. januar 2000 Skrevet 7. januar 2000 eeeeeee..... kanskje en liten misforståelse. Mitt tidligere innlegg var ment som en liten spøk. Jeg skjønte at Jonas Olsen i i et tidligere innlegg hadde reist med Twin Otteren. Han kalte flyet riktignok Dash-6 (i likhet med Roald Hansen), et fly som aldri har eksistert. Den rette betegnelsen er DHC-6 Twin Otter som Roald Hansen også nevnte i innlegget sitt. Det er bare Dash-7 og Dash-8 som har disse navnene. Men dette blir jo rett og slett bare flisespikkeri så noen videre diskusjon er vel ikke nødvendig... og som sagt hadde jeg bare lyst til å være litt pirkete i mitt første innlegg. ------------------ Mvh Tom Siter
Jonas Olsen Skrevet 7. januar 2000 Skrevet 7. januar 2000 Heia. Dassen på DHC-6er`n er ut døren og et lite stykke forbi kafeen... ;D Herkulesen var artig å fly. Masse sydenpassasjerer som sitter på rad og rekke med bomull i ørene. Litt merkelig. Fokker 27 jeg hadde reist med var fra Busy Bee selskapet. Jeg synes de hadde så koselig logo på halen. Når vi er inne på lengst og størst og sånn så vil jeg si de største flyplassene jeg har vært på: Los Angeles Intl, San Francisco, Amsterdam Schiphol, John F. Kennedy, Fort Lauderdale/Hollywood Intl, Orlando Intl, Keflavik, Vantaa, Fornebu, Ataturk(Istanbul Intl), Antalya Intl, Hva er de største flyplassene dere andre har vært på?? Hilsen SUPER KING KAMAYAMAYA GLOBETROTTEREN!!!! [Edited by Jonas Olsen 08-01-2000.] Siter
Thomas Nielsen Skrevet 8. januar 2000 Skrevet 8. januar 2000 Til Jonas: Jeg har fløjet med Airbus A300 og A320 og synes at i hvert A320 er mere støjsvag end Boeings. Sådan virker det i hvert fald indeni kabinen, og det er jo ganske rart! Hvad siger I andre - er der noget om snakken?! Toiletternes placering husker jeg ikke, men de var der i hvert fald da jeg skulle bruge dem ;-) Mvh Thomas Nielsen Siter
Lars Chr. Hansen Skrevet 8. januar 2000 Skrevet 8. januar 2000 Den største flyplassen jeg har vært på er vel Vadsø (Kiby) Airport [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] Fra spøk til revolver så tror jeg den største flyplassen jeg har vært på er den som ligger på Mallocra, var der på ferie da jeg var ca 10 eller noe sånt så jeg aner ikke hva den het [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Hilsen Lars Chr. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/cool.gif[/image] ------------------ Lars Christian Hansen lars.christian.hansen@c2i.net move.to/LCH78 Siter
Gjest Skrevet 8. januar 2000 Skrevet 8. januar 2000 Chichago O'Hare!! Når du blir nødt for å kjøre tog mellom terminalene, så føler ikke lenger den jevne nordmann seg hjemme på en flyplass vil jeg tro! Vil forresten benytte anledningen til å anbefale en sightseeingtur på Schiphol, Amsterdam. For et par år siden hadde jeg en busstur rundt på flyplassen der vi kjørte under vingene på 747-er og rundt på rullebanene. Det var utrolig interessant! Spesiellt da vi måtte nesten uti grøften på en taxebane da en jumbojet kom rullende forbi; hele bussen ristet. Da gjorde det ikke så mye om guiden bare snakket hollandsk! Siter
Bent Marius Engseth Skrevet 8. januar 2000 Skrevet 8. januar 2000 Største og eneste flyplassen jeg har vært på er gamle Gardermoen, og den på Gran Canaria [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] ------------------ Bent Marius Engseth 2476 Atna engsethn@online.no Siter
Krister Bye Skrevet 8. januar 2000 Skrevet 8. januar 2000 Heisann, Veit ikke hvilken flyplass som er størst av Amsterdam, Minneapolis St. Paul, Detroit eller Phoenix intl. Tror Detroit (DTW) er den største jeg har vært på, men til vinteren nå ( i mars) reiser jeg til Los Angeles.. kanskje den er litt større ? MVH Krister Bye Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.