Skrevet 23. februar 2003 21 år Eg har to spørsmål angåande turboprop-fly: 1. Kva er autofeather? 2. Kva er propeller syncrophaser?
Skrevet 24. februar 2003 21 år Skal gi mitt lille bidrag til et forsøk på en forklaring: Feathering av propellerne betyr å endre vinkelen på propellerbladene. Autofeather (som vel bare brukes under take off) tror jeg betyr at propellerne automatisk blir kantstilt dersom motoren stanser (for å redusere luftmotstanden mest mulig). Når man reverserer turboprop-motorer, tror jeg propellerbladene vris slik at de gir full luftmotstand (men jeg er ikke sikker på om det er det som kalles unfeather eller full feather). Propeller synchrophaser (dette har Karl R.P. forklart i en annen tråd for litt siden!) er en fasejustering av propellerne. Det går på at propellerbladene justeres slik at de ikke passerer foran vingekanten på nøyaktig samme tid. Det vil nemlig skape vibrasjoner. På et firemotors turboprop-fly tar man utgangspunkt i en av propellerne (f.eks. nr. 1). Så blir de tre andre justert slik at de passerer vingekanten enten litt foran(lead) eller litt bak (lag) nr. 1. Dette ble kanskje litt omstendelig, men det var i alle fall et forsøk! (jeg tror forøvrig at det finnes en form for synkronisering av hastigheten også i dette systemet)
Skrevet 24. februar 2003 21 år Forresten: Etter å ha tenkt meg om litt, tror jeg at autofeathering kanskje må være at propellerne automatisk stiller seg slik at de gir mest mulig trekkraft under take off...?
Skrevet 24. februar 2003 21 år Uten å gå for mye inn på det tekniske... 1. Kva er autofeather? Et system som automatisk kantstiller propellbladene ved motorbortfall. 2. Kva er propeller syncrophaser? Et system som automatisk justerer bladvinkelen på flermotors (hovedsakelig turboprop) fly for å få dem til å rotere like fort. Enklere kan man ikke forklare det.
Skrevet 24. februar 2003 21 år Hei. Autofeather er et system som kantstiller propellbladene .Det brukes under avgang slik at en får kantstilt bladene med en gang slik at en ikke får så mye motstand ved motor stopp på en motor. Et fly flyr veldig dårlig med en motor stoppet og propeller som ikke er feathered. Med hilsen Knut Sverre Syvertsen http://home.online.no/~knutss/
Skrevet 26. februar 2003 21 år Poenget med å kanstille propell på en motor som har stoppet, er at den ellers vil rotere pga skyvekravten til vinden. Dette skaper utrolig mye motstand, og kan gjøre fortsatt flyging med rotarende propell mildt sagt spennende Denne ekstra motstanden som oppstår, er så vidt jeg forstår rimelig dårlig simulert i Fs2002.
Skrevet 26. februar 2003 21 år Kantstilling (Feathering) betyr at bladene stilles med forkanten i fartsretningen. Der er en funksjon som brukes på de fleste moderne turbopropmotorer og fly med flere stempelmotorer. Ved et motorkutt begynner en propell som er drevet av en gassturbinmotor, å rotere av fartsvinden. Denne rotasjonen skaper stor motstand og reduserer dermed flyets hastighet og manøvrerbarhet. Kantstilling forhindrer også at propellen roterer ukontrollert og eventuelt gjør skade på motoren og tilhørende systemer. Det må ses på som en svært viktig sikkerhetsanordning. Propellens bladvinkel ved kantstilling (feathering) er ca 85-90 Grader. Ved normal flyging når propellen er i constant speed, befinner bladvinkelen seg normalt mellom 10 og 55 grader. Dette område kalles ofte alfa området. Reversområde eller bakkeoperasjonsnivået som ofte blir betegnet som betaområdet er fra ca 10 grader til -15 grader bladvinkel. Man kan redusere støy og vibrasjoner fra propellene ved å la de gå synkronisert. Det vil si at de bare går med likt turtall.(synkronisering) Det har vist seg at vi kan redusere vibrasjoner og støy ytterligere ved å la propellene gå i et bestemt forhold til hverandre. Det kan være ved at propellbladene skal rotere likt eller litt forskjøvet til hverandre. Det kalles synkrofasing. Kilde: En bok for VK2 Flytekniske fag som heter "Propeller" og den er skrevet av Jan Aksel Svendsen (Lærer ved flylinja ved Asphaugen Videregående skole i Bodø).
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.