Skrevet 21. februar 2003 21 år På tide å spørre dere,FlyGutta!Når bruker dere mest autopilot og når kjører dere manuellt?Er det noen meninger om det?Noen som synes autopilot blir kjedelig og andre liker det kjempeGodt?Jeg kjører egentlig mye manuellt,synes man får følese av det. Men når landinga kommer,blir det da autopilot eller Manuellt? Hva er egentlig forskjellen?Du blir jo bare dratt inn på en bane" mot rullebanen(flyplassen) Og når man kjører manuellt blir det jo litt utfording da.Tenker nå på virkligheten også?Men hva gjør piloten uten denne "Glideslope"en da?Det er mange Trafikkerte flyplasser som ikke har glideslope,F.eks madeira(Portogal). Og er autopilot så trygg som folk sier?
Skrevet 21. februar 2003 21 år Jeg tar alltid flya ned manuelt.Det er jo liksom litt av vitsen med flyging.... Når det gjelder flyplasser uten ILS,så er det flere hjelpemidler man har.Man kan bruke en VOR approach eller en NDB approach,eller en helt visuell en.På approach kartene står det hvilken høyde du skal ha ved et visst punkt.Det står også hvilken fart og synk du skal ha for å komme ned på rwy. Så det gjelder å lære seg navigering uten bruk av autopilot.Og landig er kun et spørsmål om trening.
Skrevet 21. februar 2003 21 år Men hva gjør piloten uten denne "Glideslope"en da?Det er mange Trafikkerte flyplasser som ikke har glideslope,F.eks madeira(Portogal). Og er autopilot så trygg som folk sier? Hvis flyplassen ikke har glidescope må flyet landes manuelt siden autopiloten ikke har noe å styre etter. Vanligvis finnes det prosedyrer for hver enkelt flyplass som foreskriver hvilken høyde flyet skal være i for gitte avstander fra flyplassen, og avstanden kan som regel avleses fra DME eller GPS. Men hvis det er god sikt går det også jo fint an å lande visuelt vha. innflygningslysene. Landing med autopilot er ikke så vanlig som folk tror; de fleste piloter lander manuelt i nesten 100% av tilfellene(da snakker jeg om at autopiloten slås av før touchdown). Og er autopilot så trygg som folk sier? Ved autoland ivaretas sikkerheten ved at flyet har to eller tre autopiloter som alle sammen er slått på(hvis bare en autopilot fungerer er det umulig å autolande). Det er svært usannsynlig at alle sammen skal svikte i de siste sekundene før landing. I større høyde vil pilotene ha tid til å ta manuell kontroll dersom autopiloten skulle svikte. Og i en simulator er det jo nesten helt meningsløst å lande med autopilot, det eneste du gjør da er å se på at et program flyr et program. Veldig spennende, ikke sant!
Skrevet 22. februar 2003 21 år Og i en simulator er det jo nesten helt meningsløst å lande med autopilot, det eneste du gjør da er å se på at et program flyr et program. Veldig spennende, ikke sant! Finnes kanskje screen-savere som gjør autoland. Mye billigere det Autopilot blir skrudd på 2-3000 fot etter takeoff, og hvis jeg flyr en full star skrues den som regel av før jeg entrer star'en, av og til kjøres autopilot helt til outer marker. Det spørs litt situasjonen. Flyr jeg C172 eller C182 brukes aldri autopilot, skjønt det hender jeg aktiverer wing leveller hvis jeg skal på dass
Skrevet 23. februar 2003 21 år Jepp. Sikkert enkelte som simulerer fullt ut, og pisser på flaske. Men, ikke noe for meg I virkeligheten er en ikke dum nok til å helle innpå en kanne med kaffe før en hopper inn i småfly - her koker kaffen som en del av oppstarten
Skrevet 23. februar 2003 21 år Jeg og et par kompiser var en tur til Oslo en eller annen gang i 2000 var det vel. Der inne tok vi inn pizza, og jeg tror han ene drakk hele 5 halvlitere med cola over en kort periode (til en forholdsvis heftig krydret pizza). Han var på do en gang før tilbakturen men likevell kom vi vel ikke lengre enn ca oslo sentrum før han begynte å ympte frempå om at det hadde gjort seg med en tissepause. Og når vi kom til drammen gikk skravla omtrent i ett om hvor tissetrengt han var. Når vi omsider landet i Skien gikk døra opp og han forsvant ut og bak en hangarbygning omtrent før flyet stod stille og mens motoren fortsatt var igang Jeg tror det ble meldt om storflom i deler av grenland dagen derpå
Skrevet 23. februar 2003 21 år Forfatter Jeg og et par kompiser var en tur til Oslo en eller annen gang i 2000 var det vel. Der inne tok vi inn pizza, og jeg tror han ene drakk hele 5 halvlitere med cola over en kort periode (til en forholdsvis heftig krydret pizza). Han var på do en gang før tilbakturen men likevell kom vi vel ikke lengre enn ca oslo sentrum før han begynte å ympte frempå om at det hadde gjort seg med en tissepause. Og når vi kom til drammen gikk skravla omtrent i ett om hvor tissetrengt han var. Når vi omsider landet i Skien gikk døra opp og han forsvant ut og bak en hangarbygning omtrent før flyet stod stille og mens motoren fortsatt var igang Jeg tror det ble meldt om storflom i deler av grenland dagen derpå Hehe Du liker Pizza veldig godt du
Skrevet 23. februar 2003 21 år Forfatter Jeg elsker pizza.Men er ikke blitt så feit.Så jeg kan spise mye som jeg vil.Larvik-Pizza.
Skrevet 24. februar 2003 21 år Hehe, pisseflasker burde vært en del av standard nødustyr installert på alle småfly. Du som pilot burde kanskje tipset han om å ta med seg en?
Skrevet 2. mars 2003 21 år På passasjerfly setter jeg autopiloten på så snart flye har begynt og stige i den stigehastigheten jeg vil, hvis jeg setter autopiloten på for tidlig kommer nesen for høyt opp og flye staller. Jeg flyr med autopilot til det er noen få nm. igjen til rullebanen.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.