Skrevet 14. februar 2003 21 år Leste i det nye "Illustrert Vitenskap" i går ang. et nytt navigasjonssystem. D.v.s. at jeg skumleste, hadde dårlig tid. Det nye systemet heter "Free Flight" og skal visstnok være erstatning for ATC. Det fungerer slik at pilotene selv bestemmer sin FlightPlan, de har på en måte sitt eget kontrolltårn i cockpiten. Noen som har hørt om dette? Systemet skulle være MYE mer effektivt en dagens ATC og mer miljøvennlig. Systemet vil også gjøre flytiden kortere. Litt skremmende uten ATC kansje, men i følge utviklerne av "Free Flight" ville det bli nesten 100% sikkert.
Skrevet 14. februar 2003 21 år Ja,dette har jeg hørt om.Men er ikke det lenge til det kommer?Litt Skummelt ja,ATC er jo ganske stabil den dag idag.Og har sett det på TV.De visste litt av Free Flight på Discovery.Det blir sikkert trygt?
Skrevet 14. februar 2003 21 år Litt skremmende uten ATC kansje, men i følge utviklerne av "Free Flight" ville det bli nesten 100% sikkert. Tror jeg føler meg tryggere med ATC jeg.
Skrevet 14. februar 2003 21 år Sjansen for kollisjoner blir vel kanskje mindre når flyene er spredd utover hele himmelen? Slik det er nå samler jo alle flyene seg i airways, og det skal ikke mer til enn at et fly er i feil høyde før det blir kollisjon, slik som i ulykken over Bodensee.
Skrevet 14. februar 2003 21 år Jeg leste at de har satt en tidshorisont på 10 år for å innføre dette, og at mange er enige for begynne med det. De har hatt ett velykket prosjekt i Malmø(?). Der var visst alle fornøgde. Systemet er slikt at alle routsene er connected via noen superdatamaskiner slikt at alle flygninger er klarert på forhånd. Det vil være en 200 meter sikkerhetssone rundt flyet og flyet vil få bedre radar og overvåkning rundt "sin" airspace. Etter hva jeg har forstått...
Skrevet 14. februar 2003 21 år Joda, men tenk på alle de flyene som flyr på kryss og tvers på ulike høyder da...
Skrevet 15. februar 2003 21 år Når noe ryker på bakken kan andre systemer settes inn eller fikses på andre måter. Hva når flyet får en feil som setter freeflight systsmet ut av spill? Noe av ATC kan kanskje erstattes, men ikke hele pakken.
Skrevet 15. februar 2003 21 år Og man har antikolisjons mekanismer på flyet... Glemte jeg å nevne det. Hvis det er feil på bakken, så venter vel fly på å sjekke inn sin flight plan før programmet er fiksa. Man legger nemlig inn hvor du skal og den sier den beste retning og høyde du må ha for å unngå trafikk. Hvis det er noe galt med systemet vil det bli funnet ut av relativt for slik at ingen av de siste fllight plans blir godkjent. Men dette systemet vil antakligvis ikke kjøre Windows, så da er vel faren for Break-down mindre...
Skrevet 15. februar 2003 21 år Joa, men hva med alle de flyene oppe i lufta da, hvis systemet svikter? Eller har jeg misforstått no her?
Skrevet 15. februar 2003 21 år Forfatter Joa, men hva med alle de flyene oppe i lufta da, hvis systemet svikter? Eller har jeg misforstått no her? Når flyene er i lufta er jo flightplanen sjekket før breakdownen av systemet slik at det ikke vil oppstå problemer i lufta. Pilotene som ikke har fått klarert flightplanen vil ikke få det før systemet er oppe å går igjen. D.v.s. at systemet sjekker om luftrommet hele veien fra A til B vil være klarert på det tidspunktet piloten har anngitt til systemet. Genialt spør du meg!!
Skrevet 15. februar 2003 21 år Åååååååja, nå forstod jeg det også . Men hva vis det blir forandringer i fart osv underveis da? Da er det jo ikke sikkert at luftrommet er klart.
Skrevet 15. februar 2003 21 år Hei! Her er en link til de offisielle sidene om Free flight: http://ffp1.faa.gov Riktig god helg! Hilsen Hanne
Skrevet 15. februar 2003 21 år Betyr dette slutten på all ATC? Betyr det at alle tusener (ti-tusener?) av ATC verden over vil bli jobbløse om kort tid? Hva om man får en emergency in flight da? Jeg må si at jeg ikke hade følt meg på langt nær så trygg om jeg visste at alt var styrt av et datasystem, selv om jeg skjønner konseptet, som i utgangspunktet er ganske bra. At dette er et veldig bra supllemang til ATC, er nok korrekt, men jeg har ikke troen på en total erstatning for ATC. Jeg synes fremtiden innen luftfarten ser negativ ut jeg, med et slikt system
Skrevet 15. februar 2003 21 år 10 år for innføringen av dette var vel å ta litt hardt i.. Målet er jo å gjøre noe med "flaskehalsene" i dagens trafikkreguleringssystem for å kunne hamle opp med den antatt økte trafikkmengden i luften. Kapasiteten i et avgrenset luftrom kan for eksempel være bestemt av flygeledernens kapasitet til å gi instruksjoner analogt over radio til et begrenset antall fly. Dessuten begynner VHF-frekvens båndet å bli oppbrukt (ref. innføring av 8.33KHz channel-split). Digital kommunikasjon ATC/Cockpit er sannsynligvis neste steg. "Free flight" systemet vil mest sannsynlig basere seg på å erstatte bakkebasert radar-overvåking med GPS-systemer i cockpit som sender posisjon, høyde, hastighet og retning til alle andre fly slik at de kommuniserer med hverandre og opprettholder innbyrdes adskillelse, rekkefølge osv. Om radarovervåking noen gang vil forsvinne er heller tvilsomt, siden det er nødvendig med backup-systemer som kan fange opp, og gjøre noe med problemene som oppstår dersom GPS'n til ett fly slutter å sende sin posisjon m.m. Blir nok ikke arbeidsledig med det første nei.. /Gert
Skrevet 15. februar 2003 21 år Betyr dette slutten på all ATC? Betyr det at alle tusener (ti-tusener?) av ATC verden over vil bli jobbløse om kort tid? Hva om man får en emergency in flight da? Jeg må si at jeg ikke hade følt meg på langt nær så trygg om jeg visste at alt var styrt av et datasystem, selv om jeg skjønner konseptet, som i utgangspunktet er ganske bra. At dette er et veldig bra supllemang til ATC, er nok korrekt, men jeg har ikke troen på en total erstatning for ATC. Jeg synes fremtiden innen luftfarten ser negativ ut jeg, med et slikt system Vi har sett flere feil med det systemet vi har nå. Bare se på den ulykken ved Sveits og Italia. Det var en uopmerksom person og så krasjer to fly i miair. Det er oftest mennesklig svikt som er skyld u ulykker og derfor er dette systemet bra.
Skrevet 15. februar 2003 21 år Jeg vet ikke om det er kommet noen endelig rapport fra denne ulykken enda, men jeg vet at det ikke bare var ATC sin skyld. Pilotene i det russiske flyet reagerte jo ikke på oppkall fra ATC, og hadde samtidig slått av TCAS og fikk verken warning eller RA
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.