Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Noen av dere har sikkert lastet ned eldre flytyper uten ADF eller ILS instrumenter og lurt på hvordan disse kunne gjøre en kontrollert skygjennomgang.

For en gjennomgang tilsvarende ADF brukte man QGH.Kort fortalt peilet man fra tårnet inn retningen til flyet når flyet sendte på com.radioen.

Flyveren sendte f.eks heading på request fra tårnet og tårnet kunne så etter bestemte prosedurer sende flyet ut i en timet teardrop fra overhead.Minima tilsvarte det vi i dag har for ADF app.

Skulle du lavere ble du sendt over til GCA (Ground Controlled Approach).GCA lignet sett utenfra på en arbeidsbrakke med to radar antenner-en vertical og en horisontal.(ja og nei antenner)Inne i vognen satt kontrolløren og fulgte flyet på skjermen mens han når flyet var på final snakket uavbrutt.Turn left 1 degree, increase your descent slightly on the glide on the senterline going slightly left on the senterline osv osv

Minima var ca 200ft.

Jeg husker en gang på Gardermoen to F86K fra 337skv. som ble overasket av tåke og som GCAèn snakket trygt ned, enda sikten var bare noen få hundre meter.Her var det også et par gode piloter.

Radiorange var også et system for skygjennomgang.Det besto av en sender som sendte morse signal .-A og -.N i fire sectorer 0-90grader .-A og 90-180grader -.N og 180-270grader .- A og 270-360grader -.N .Der sektorene møttes ble det en kontinuerlig tone i form av et kors.Dette korset kunne settes opp så sektorene passet for innflygning til den mest brukte banen.

Det var et he....te å fly og heldigvis langt på vei ut da jeg begynte.Den siste radiorange jeg så sto på Sola.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …