Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Heisann!

Er det noen som vet om det har skjedd no spesielt på Strømmen i Akershus i dag rundt klokka 09:00?

Er hjemme fordi jeg er forkjølet da jeg får øye på et helikopter som kommer VELDIG lavt, flygende forbi huset mitt. Da jeg sier veldig lavt så mener jeg veldig lavt. Litt høyere enn en lyktestolpe tenker jeg.

Ble litt overrsaka, og begynte å lure på om det hadde problemer eller no sånt.

Så ikke hvilket helikopter det var, men jeg så at det ikke var ambulansehelikopteret på AHUS. Det kan hende at det var P1 eller P4 helikopteret.

Tenkte de kanskje var på oppdrag for politiet eller no sånt.

Noen som vet noe?

Kristian B ""

Skrevet

Det er nok gutta i Helikopterdrift som er ute å sin dagelige trafikktur.

Helikopterdrift driver både Radio1 og P4 helikoptrene.

Forresten en hyggelig tannlege som driver selskapet.

De har ingen begrensninger på høyden de kan fly etter Oslo.

I Oslo skal de ikke fly under 1500ft. Mens han kan nok ha fått tillatelse fra kjeller å gå lavere hvis det ligger en i landingsrunder på kjeller.

De flyr stort sett hver virkedag mellom 0700-0900 og 1500-1700.

Skrevet

Det kan også skyldes at skydekket var litt lavt, de har kun gps navigasjonsutstyr for navigasjon på robinson R44 maskinene sine. Og kan derfor kun fly visuellt.

Har selv vært med å flyd inn Oslofjorden i lavt skydekke. Drittkult, fløy 350ft inn drøbaksundet, vi måtte styre unna for Danskeferja som kom rett imot oss ved drøbaksundet. Måtte også lete etter åpning i skylaget ved Drøbak for å komme oss bort til Korsegården(inn mot Ås rett ved Landbrukshøyskolen) hvor helikopteret er stasjonert.

En utrolig spennende opplevelse. Vi fløy først inn feil fjord, inn mot Drammen og måtte snu å fly ut igjen mot Horten for så og ta inn riktig fjord.

Kjempeartig og litt skummelt. Morsomt når piloten må kaste helikopteret til siden for å unngå måker og ender.

Helikopter er kult, hvorfor kan man ikke legge inn måker og fugler i fs2002 under f.eks 3000ft.

Skrevet
  • Forfatter

Hehe, har ikke vært oppe i helikopter før, bare småfly fra Kjeller. Tok en svipptur over Oslo, lette etter noen hus osv, var ganske kult.

En annen gang når jeg var med og vi skulle lande, så fikk vi plutselig en "bandit at 6o'clock", det var en F-16 som skulle lande, så da måtte vi vente, gjorde egentlig ikke meg noe "".

Jeg tror det er med noen fugler i Emma Field pakka til LAGO. Noen ørner som kretser litt rundt...

Skrevet

Kjørt E6 igjennom djupdalen på vei mot Oslo i 12 tiden da holdt det et helikopter, (Robinson 44 et blått med hvit stripe fra helikopterdrift LN-OAB tror jeg), på med masteinnspeksjon og linjeinnspeksjon.

Statnett leier da helikopter med pilot og har en av sine egne til å sitte å følge med på høyspentlinja og mastene for å sjekke om det slitasje og om det er overslag.

Sitter da en med halve vinduet på siden oppe og har et varmekamera i hånden for å se hvor det er varmekonsentrsjoner.

Så jeg tror nok det var dette du så, for de flyr ca 40m over høyspent(sikkerhetssone) og følger ledningene på kryss og tvers igjennom kommunen. Har selv vært med i annet mer avansert form og sjekket høyspent. Moro det også. Men, synes selv foto er morsomt.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …