Vegar Mikalsen Skrevet 10. februar 2003 Skrevet 10. februar 2003 Her om dagen pratet jeg med Jan Kristiansen som er et eller annet sjef i vaccn. Jeg hadde frekvens 118.87 da jeg satt som Oslo Control. Vanligvis bruks visst 125.05 som enos og 120.45 som approach på vatsim. Jeg bruker 119.97 som approach og 118.87 som oslo control. Dette av grunnen at jeg vil ha det mer realistisk. Jeg liker de frekvensene bedre og 119.97 brukes faktisk oftere enn 120.45. Jan sa at jeg burdte bruke 120.45 og 125.05 for å gjøre det til mindre arbeid for pilotene! det kan jeg ikke fatte å begripe! lettere? hmmm....vil ikke si at det er sånn arbeid å bruke forskjellige frekvenser. Det er ikke like frekvenser i bruk hele tiden på GM. Any comments? Siter
Kristian B.bood Skrevet 10. februar 2003 Skrevet 10. februar 2003 Er det ikke det samme om man bruker 120.45 eller 119.97? Er det ikke bare å høyreklikke i SB vinduet og velge ATC Directory og dobbelt klikke på f.eks ENGM_V_APP, så settes frekvensen automatisk? Blir vel ikke no mer jobb for pilotene det vel? Eller går det ann å stille inn automatisk? Mener jeg har lest ett eller annet sted at det ikke går. Uansett så gis vel frekvensen på tekst også? Det pleier ihvertfall jeg å gjøre. Siter
Geir Fjellro Løitegård Skrevet 10. februar 2003 Skrevet 10. februar 2003 Er helt enig med deg, Vegard. Jeg har også stusset på dette her. Må jo kunne bruke de frekvensene som blir brukt. Er ikke noe vanskligere å bruke den andre frekvensene.... Siter
Jan Kristiansen Skrevet 11. februar 2003 Skrevet 11. februar 2003 Vedrørende frekvensbruk i Norsk luft-rom Vacc Norge har satt av en del frekvenser som bør benyttes på de forskjellige posisjoner, når man kontrollerer i Norge. Det er dermed ikke sakt at man ikke kan benytte andre frekvenser, og andre frekvenser er også satt opp foruten primary frekvens som jeg mener bør benyttes først og fremst. Når er det selvsagt ikke slik at vi pålegger noen å måtte bruke en frekvens man ikke er "fortrolig" med!!. Under større events når vi bemanner flere posisjoner benytter vi selvsagt andre frekvenser også. Under Vacc Norge Frekvenser Finner du en liste over de frekvenser som er satt opp (kansje ikke helt i samsvar med AIP) men allikevel de frekvenser vi først og fremst bør forholde oss til når kun en posisjon er online. I paragraf 7 under VATSIM COR står det også at ATC skal benytte de frekvenser som er satt opp for området, og at ATC ikke bare kan "ta" en frekvens som han/hun liker å benytte. Når nå dette er sakt, er det selvfølgelig ikke slik at vi ikke kunne ha satt inn flere frekvenser for eksempelvis ENGM, men hva er vitsen?? Jo, det blir mer realistisk - vel, sett fra en pilots (cockpit) eller ATC (radaren)side, kan neppe frekvensen man har satt i COM ha noen særlig betydning for realismen spør du meg.., men som sakt dette kan vi nok finne løsninger på, hvis dette er noe dere ønsker sterkt. I disse dager snakkes det mye om den nye radarklienten ASRC som er like rundt hjørnet. Jeg regner med at flestparten av dere vil gå over til denne når den blir frigitt, og da vil dere møte på, tør jeg si, en mye mere realistisk radar enn ProController er. Det vil være en rekke nye elementer, fungsjoner og muligheteri denne clienten, men også kansje mye mere å sette seg inn i før at man skal kunne få full nytte av ASRC. 1. Her vil tildelinger av transponder coder ha stor betydning i motsetning til i PC hvor de bare er "kosmetiske". ASRC tildeler SQ-coder fra en tildelt base med coder. Ingen Fly innom samme range skal kunne ha samme transponder code. 2. Hver enkelt kontrollerposisjon har sin egen ID, som forenkler arbeidet som ATC under vise situasjoner, som chat, handoff`s etc. Og her vil frekvensen kontrolleren har oppe være av betydning både for deg selv og for de andre "nabo" kontroller rundt deg. 3. Du kan forandre Flight-plan til flyene som ATC uten å måtte be om dette fra piloten. 4. Du kan få intercom - Monitor over Roger Wilko til nabo kontroller eller annen. Dette er bare noe av de muligheter som ligger i ASRC. Det kan ikke bli slik at hver enkelt ATC skal selv bestemme hvilken frekvens han/hun vil benytte - det er satt opp en list over frekvensområde for de forskjellige posisjoner, og i utgangspunktet bør dette prøves utført av kontrolleren som er online. Om det er andre frekvenser som dere skulle ønske å ha mulighet til å benytte.. Sett opp en kort mail til accnor5@vaccn.org og accnor1@vaccn.org Med dine ønsker, hvilken frekvens du ønsker å benytte, med en begrunnelse hvorfor - så får vi se om vi ikke kan få ordne dette, slik at den aktuelle frekvens også blir publisert for det aktuelle område. Siter
Vegar Mikalsen Skrevet 11. februar 2003 Forfatter Skrevet 11. februar 2003 ja, takk....jeg tar gjerne 118.87 jeg... og 119.97 som approach. og når rullebane øst er i bruk for take off når jeg sitter tårnet er jeg 120.10 Siter
Kristian B.bood Skrevet 11. februar 2003 Skrevet 11. februar 2003 Hmm, når jeg tenker etter, så tror jeg det var en med samme frekvens som meg en gang, jeg satt som ENGM_TWR og så tror jeg det var en i Danmark(ATC) som brukte samme frekvensen også, hehe, ble litt krøll. Er ikke helt sikker på hva ASRC inneholder(funksjoner osv), men nå forstår jeg hva du mener. Kristian B Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.