Skrevet 9. februar 2003 21 år Huff... Skal stikke en tur dit etterpå, bor et kvarter unna flyplassen. Flyet styrtet etter en halv time i lufta, og meldingen kom inn 14.40. Flyet skal være svenskregistrert, en Piper Archer. Vi får håpe ikke liv har gått tapt...
Skrevet 9. februar 2003 21 år Alle nettavisene sier "rett etter takeoff" og "lite fly med plass til en eller to personer"... Den er funnet iallefall, på 50 meters dyp..
Skrevet 9. februar 2003 21 år Da jeg opererte ut fra Molde forrige helg med LYNXen var det en svensk registrert Lake Renegade lignende maskin parkert i en av hangarene. http://www.amphib.com/ren.htm mvh Hans Petter
Skrevet 9. februar 2003 21 år Uffameg... kjipe saker dette her Eg må sei det at eg ikkje misunnar desse dykkarane som skal ned.
Skrevet 9. februar 2003 21 år Så vidt jeg forstod det så var det en person som omkom i denne ulykken. Tragisk...
Skrevet 9. februar 2003 21 år Ja, den eneste ombord omkom i ulykken. Det melte dem i dagsrevyen. Trist
Skrevet 10. februar 2003 21 år Ja dette er tragiske greier. Kan ikke skjønne noe annet en at piloten glemte å fly flyet etter motorstoppet. Var kanskje for opptatt med å restarte motoren, steilet og gikk i spinn. Et slikt fly skal det gå an å lande på vannet uten problemer uten motor. Eller så må noen av rorkontrollene/vaier ha gått i stykker. En skal ikke kunne styrte sånn uten videre. Får høre hva HSL har å si.
Skrevet 10. februar 2003 21 år Hei! Synes også at det var rart at et fly som er lagd for å lande på vann/land, skulle styrte i sjøen grunnet motorstopp. Var det tilogmed en Renegade?? Veldig pussig. Kanskje personen ovenfor her har rett i at flyveren "glemte" å fortsette å fly etter motoren kuttet? Kenneth
Skrevet 10. februar 2003 21 år Var det tilogmed en Renegade?? Nei... Det var nok en Lake LA-4-200 Buccaneer...
Skrevet 10. februar 2003 21 år Vel, personlig tror jeg at jeg hadde bare forsøkt å ta en nødlanding på vannet visst jeg fikk motorstopp med et sjøfly like etter TO. Men i følge øyenvitener fikk flyet litt høyde etter TO, så kom det ett smell fra motoren og litt etter begynte flyet å spinne rundt og gikk i vannet. Så kom det litt opp i vannet en stund før flyet sank ned. Tror kanskje piloten har skadet seg da flyet datt ned siden han ikke kom seg ut? Synes også at en stall ikke høres urimelig ut her ut fra øyenvitnene sine utsagn, men piloten skal nå visst ha hatt mange års erfaring (men som aktiv eller inaktiv flyger?).
Skrevet 10. februar 2003 21 år Vel... Det sies at den flytypen kan ha litt stygge stall-tendenser....
Skrevet 11. februar 2003 21 år Ja dette er tragiske greier. Kan ikke skjønne noe annet en at piloten glemte å fly flyet etter motorstoppet. Var kanskje for opptatt med å restarte motoren, steilet og gikk i spinn. Et slikt fly skal det gå an å lande på vannet uten problemer uten motor. Eller så må noen av rorkontrollene/vaier ha gått i stykker. En skal ikke kunne styrte sånn uten videre. Får høre hva HSL har å si. Ja, jeg lurer også på hvorfor et sjøfly som fløy over vann kunne styrte i sjøen på grunn av motorstopp. Han måtte iallefall ha hatt veldig lav hastighet og lett fått stall.
Skrevet 12. februar 2003 21 år Eller noe skjedde med vingen? De(vitner) sa jo at de hørte ett smell og så at flyet bare virvlet ned...
Skrevet 12. februar 2003 21 år Eller noe skjedde med vingen? De(vitner) sa jo at de hørte ett smell og så at flyet bare virvlet ned... Metallsvikt kan jo vere ein årsak. Ettersom dei høyrde eit smell som du seier Eller at noko i motoren eksploderte og dette skada hydraulikken eller vaiarane som førte til at han ikkje hadde kontroll.....?
Skrevet 12. februar 2003 21 år Det er ikke hydraulikk på slike fly, til ror og styring. Eneste som er hydraulisk på slike fly er propellen (på constant speed) og noen ganger understellet (på fly hvor dette kan taes opp). Nesehjulet er også hydraulisk styrt, men ikke på normale småfly, der er det kun vaier som gjelder.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.