Skrevet 7. februar 2003 21 år Jeg har flere ganger lest i forumene her f.eks "Boeing 737-800 med winglets". Hva betyr winglets? Er det noe som er fast på flyet, eller er winglets justerbart?
Skrevet 7. februar 2003 21 år Winglets er de små tuppene du ofte ser i enden på vingene som vipper oppover. Jeg husker ikke helt funksjonen til winglets nå, men mener dte var noe med stabilitet og rekkevidde
Skrevet 7. februar 2003 21 år Om du ser ytterst på vingene (På 800'en f.eks) så ser du en bøy/knekk. Dette er for å minske motstanden som kommer av løftet. Undertrykk over vingen, og overtrykk under. Resultatet blir at lufta søker å "gå" fra under til over vingen. (Rundt vingespissen) blah blah.. motstand som en følge av energien som går med til dette. Med Winglets reduserer man denne motstanden, og til en viss grad; utnytter denne bevegelsen i lufta. Se Die Hard der'n Bruce står på RWY'en og prøver å signalisere til et fly som er på vei til å lande. Der ser du flyet passere røyk. Der ser du hvordan røyken blåser med vinden som oppstår ytterst på vingetippvirvlene. En annen måte å se dette på: 1. Dusj med varmt vann, uten ventilasjon - i et godt belyst rom 2. gå ut av dusjen, og se vanndampen i lufta 3. trekk hånda di fort gjennom lufta mot deg eller delvis fra deg - husk å legge til angrepsvinkel (som om hånda var en vinge på et fly om var i ferd med å ta av) 4. husk å ha rask og jevn bevegelse 5. Se hvordan vanndampen lager en sirkelbevegelse bak hånda (Dette er en mikroskopisk modell!) Anbefaler heller Die Hard.
Skrevet 7. februar 2003 21 år Winglets er de små tuppene du ofte ser i enden på vingene som vipper oppover. Jeg husker ikke helt funksjonen til winglets nå, men mener dte var noe med stabilitet og rekkevidde Som en følge av mindre motstand vil også rekkevidden bli lenger...
Skrevet 7. februar 2003 21 år Kan legge til at... det finnes winglets i forskjellige "utgaver". Se ytterst på vingene på den smukke A320-serien... Mulig helt annen tenkning med den typen winglets(?)
Skrevet 7. februar 2003 21 år Etter hva jeg har hørt reduserer winglets en type motstand samt at de reduserer faren for "wake turbulence".....
Skrevet 7. februar 2003 21 år En annen ting som jeg tipperer veldig viktig for flyselskapene, er at drivstoff forbruket går ned, som følge av redusert luftmotstand.
Skrevet 7. februar 2003 21 år Boeing 737-800 med winglets ja.. Pent fly, og sinnsykt store winglets. De er omtrent 2 meter høye og finnes på BBJ, og som ekstrautstyr til blant annet 737-800. Om jeg husker rett så gir winglets på 737'ene en fuelbesparelse på opptil 7%, så det er snakk om en del fuel iløpet av et år. Klikk på bildene for å se dem i større format: Pegasus, Boeing 737-800: [image]http://www1.airpics.com/avimg/thumb/24733.jpg[/image] [image]http://www1.airpics.com/avimg/thumb/24734.jpg[/image] [image]http://www1.airpics.com/avimg/thumb/24735.jpg[/image] Air India, Boeing 747-400 [image]http://www1.airpics.com/avimg/thumb/34132.jpg[/image] Lufthansa, Airbus A320-200 [image]http://www1.airpics.com/avimg/thumb/34112.jpg[/image] Aer Lingus, Airbus A321-200 [image]http://www1.airpics.com/avimg/thumb/34104.jpg[/image] Aeroflot, Airbus A310-300 [image]http://www1.airpics.com/avimg/thumb/34102.jpg[/image] Pakistan International Airlines, Airbus A310-300 [image]http://www1.airpics.com/avimg/thumb/28213.jpg[/image] Noen av de flytypene med winglets... (Alle bilder er tatt av undertegnede..)
Skrevet 7. februar 2003 21 år Bare for å pirke. En winglet's er det kun boeing (av typene nevnt ovenfor) som har. Det som er på endel airbus heter visstnok "end plate". Akuratt hvor definisjonsgrensen går tør jeg ikke begi meg ut på, og hvor feil det er å si at en airbus har winglets vet jeg heller ikke. Men det står ihvertfall i en av ATPL bøkene at det heter end plate når det er en plate som går både over og under vingen
Skrevet 7. februar 2003 21 år Tarjei.. Jeg synes du skal ta den pirkefingeren din og stappe den oppi nesa di istedet... De færreste her leser ATPL, så for de fleste er det derfor snakk om winglets...
Skrevet 7. februar 2003 21 år Hehehe, håper de fleste her nå skjønner hvor skrullete man blir i hodet av å lese ATPL teori (nei, Helge, ikke prøv deg, jeg var IKKE så ille før jeg begynte og lese ATPL) Så jeg advarer dere, aldri begynn på noe slikt !
Skrevet 8. februar 2003 21 år Den varianten som finnes på Airbus A320, A310 og A300-600, samt sannsynligvis på A380 (etter nåværende spec, men kan bli endret...) kalles vel "wingtip fence" om eg husker rett. Korriger meg om eg tar feil her. Boeing 737-serien sin variant kalles ihvertfall "blended" winglets i markedsføringsmateriell, p.g.a. den flytende overgangen fra vinge til winglet. Ellers har jo MD-11 en særegen konstruksjon, som nesten blir en mellomting mellom trdisjonell winglet og Airbus' wingtip fence. Boeing's "raked wingtip" er en annen metode for å redusere motstand, og blir seende helt annerledes ut, der vingetuppen blir trukket bakover. Men, kjært barn har mange navn, og winglets er vel det som er mest vanlig brukt om alle slike konstruksjoner, bortsett fra raked wingtips. Wingtip extensions er vel kanskje en grei fellesnevner?
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.