Skrevet 1. februar 2003 21 år 1. Er det lov å fotografere frå småfly? 2. Korleis er forholdet mellom SAS og Braathens?
Skrevet 1. februar 2003 21 år 1: Faktisk ikke, uten tillatelse fra Forsvarets Overkommando så kan du ikke det. 2: SAS eier Braathens.
Skrevet 1. februar 2003 21 år 1. Dette kommer an på en god del ting, bl.a. til hvilket bruk du fotograferer, og naturligvis hva du tar bilder av. Ringte selv og hørte med Tilsynet for noen måneder tilbake for å få oppklart litt, for det er riktig som du sier, at formelt så skal man ha tillatelse fra Forsvaret. Men dette er ofte hvis bildene skal offentliggjøres, eller om man skal ta bilde av noe som åpenbart er tvilsomt lovlig. Jeg mener, om man stikker opp i en Skyhawk og tar bilde av hytta si, til privat bruk, tviler jeg på om noen tar deg for det. Flyr man på lønnede oppdrag (med CPL osv) så er reglene annerledes. mvh, Ole Martin
Skrevet 1. februar 2003 21 år Til eget og privatbruk er det lovlig å fotografere ifra småfly uten noen som helst tillatelse, men fortsatt gjelder regelen om at man ikke skal ta bilder av militære installasjoner. Til komersiellt bruk skal fotografen har tillatelse ifra forsvarets overkommando (et papir som sier at man kan drive med flyfotografering), mens fartøysjefen skal ha endel ting iorden som jeg i farta ikke husker. Men jeg mener ihvertfall å huske at 500 timer er et av kravene.
Skrevet 1. februar 2003 21 år Jeg mener det er egen oppflyging for å få lov til å fly som fartøysjef på fotoflyginger ja, og dem gjelder enten du har PPL eller CPL eller hva du måtte ha. Men et av kravene er 500 timer mener jeg + mere, men husker ikke detaljer.
Skrevet 2. februar 2003 21 år I tillegg skal bl.a. en prosedyreplan settes opp og godkjennes av LT før flygingen tar til. mvh, Ole Martin
Skrevet 2. februar 2003 21 år Eneste jeg ikke fatter er hvorfor man har denne regelen som sier at man ikke skal ta bilde av militære installasjoner. Er plagsomt at man da ikke kan ta noen bilder på enbo, selv om det er de sivile flyene man skal ta bilde av for eksempel. Har jo ikke i min hensikt å selge disse bildene til Taliban. Hvis man nå er en liten spion fra Taliban så tror jeg nok man hadde fått bedre bilder fra satelitt enn fra et lite fotografiapparat. Ikke at jeg på noen måte klager på forsvaret. Er bare det at det virker som om man fremdeles lever noen år tilbake.
Skrevet 3. februar 2003 21 år Uff da, her var det mye feil. Men også noe riktig. Det er viktig å skille mellom luftfartstilsynets krav og forsvarets krav, når det gjelder fotografering fra luften. ALL FLYFOTOGRAFERING SKAL KLARERES MED FO (også bildet av hytta di på fjellet). Det er ikke spesielt vansklig å innhente tillatelse. Bare ring fotoavdelingen i FO. Du blir sendt til en som heter Tveder eller en av assistentene hans. Fortell hva du ønsket å ta bilde av, og er det et området som er uinteresant for forsvaret, så gir de tillatelse øyeblikkelig muntlig eller skriftlig over fax.(Av naturlige årsaker, gir de ikke uten videre tillatelse til å fotografere Rygge, Kjeller OSV...) Husk at det er fotografen som skal ha tillatelsen, ikke flyver'n. Les denne AIC'n fra 1990. Den ble egentlig fjernet i 2000, men innholdet er fremdeles aktuelt: http://www.folloflyklubb.com/test/AIC-B-14-90.gif Når det gjelder Luftfartstilsynet, står bestemmelsene klart og tydelig i BSL D 5-6. Jeg tror ikke den er inkludert i lovsammlingen som følger med brevkurset i PPL-teori, så du må sikkert sjekke en "ekte" BSD D. Men BSL D 5-6 gjelder IKKE: "...passasjerers fotografering eller filmopptak fra luftfartøy i regelbunden rute- og linjetaxitrafikk eller når passasjer i luftfartøy fotograferer eller filmer til rent privat formål og fotograferingen/filmingen ikke påvirker fartøysjefens flyging eller er en del av flygingens formål. ..." Med andre ord; passasjeren kan ta bilder, men formålet med flyvingen må ikke være å ta bilder. Du kan gjerne ta en runde sightseeing, med en passasjer som tar noen bilder til privat formål. Men dette fritar IKKE kravet om godkjennelse fra FO. For alle andre former for flyfotovirksomhet, også komersielt, gjelder BSL D 5-6. For dere som ikke har tillgang til BSL, står det bl.a: - Du må minimum ha en SOP, godkjent av LT. - For komersiel fotovirksomhet må du ha en Driftstillatelse. (Merk. "Komersiel fotoflyving" blir tolket som at et selskap leier ut fly med flyver, til fotoflyvings formål. Og ikke at bildene skal eventuelt skal selges. Med andre ord, skal du leie fly med flyver av f.eks KatoAir for å ta flyfoto, må KatoAir ha godkjenning for fotoflyving i Driftstillatelsen sin.) - Fotografering/filming må ikke foretas av fartøysjefen, med mindre du har en fastmontert konstruksjon som kan betjenes fra førersetet, og er godkjent av LT. Ellers må du ha med fotograf. - Det skal normal ikke være andre passasjerer ombord. - Fartøysjefen skal være kjent med de grunnleggende elementer for fotografering eller filmopptak. - Det skal være intercom i flyet. - Fartøysjef skal ha CPL (!) og minimum 500timer total, 250timer PIC og 50timer på flytypen. - Fartøysjefen skal ha gjennomgått opplæring i henhold til SOP/Driftstillatelsen, og dett skal føres inn i loggboka to flyveren. I tillegg er det en del krav til flyet som skal brukes. Håper dette klargjør ting og tang.
Skrevet 3. februar 2003 21 år Forfatter 2: SAS eier Braathens. Ja, det visste eg og, men korleis er dei styrt? Fungerar dei som eitt flyselskap, eller er dei uavhengige av kvarandre?
Skrevet 3. februar 2003 21 år 2: SAS eier Braathens. Ja, det visste eg og, men korleis er dei styrt? Fungerar dei som eitt flyselskap, eller er dei uavhengige av kvarandre? SAS og BU er to uavhengige selskaper med i samme konsern, SAS Gruppen, som også eier SAS hotellene, og deler av widerøe +mer se her for mer info
Skrevet 5. februar 2003 21 år Jeg viste ikke at det var så strengt med fotografering fra fly. Jeg trodde det var slik at man bare kunne ta et bilde når man ville, men det er jo ikke noe problem og ringe og be om tillatelse heller da.
Skrevet 5. februar 2003 21 år En annen ting som også er ulovlig er å "stjele" andre sine bilder. Hvis du leser det som står på den svarte kanten under dette bildet så ser du hva galt du (Arne-Jørgen Venvik) har gjort. Sammenlikn med dette bildet. See?
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.