Skrevet 29. januar 2003 21 år På ippc.nais.luftfartsverket.no er det en tjeneste for å sjekke være og NOTAM til bruk i planlegging. -Men AVINOR garanterer ikke at data som kommer frem til brukeren kan være korrupt. Er der nogen som vet om noen sider som er godkjente? -dvs at man kan bruke de data man får, uten å måtte ringe MET/AIS-briefingen før flyturen begynner?
Skrevet 30. januar 2003 21 år Hei. IPPC kan du trygt bruke til selvbriefing. Tapper direkte fra NAIS/AFTN. Har selv snakket med teknikere som mener at IPPC er et fullgodt alternativ.. Ha en fortsatt fin dag.
Skrevet 30. januar 2003 21 år Forfatter Jeg er like langt for det! Det står like fullt at det ikke kan garanteres at data er kommet frem slik den skal være - og ikke korrupt.
Skrevet 30. januar 2003 21 år Flisespikkeri! Flyklubber anbefaler sine medlemmer til å bruke ippc. Hvis du ikke er fornøyd med dette, så finnes ikke noe annet alternativ enn å møte personlig opp på nærmeste Notamkontor!
Skrevet 31. januar 2003 21 år Det er da fullt mulig å ringe notam kontoret, er som oftest det jeg gjør, eller du kan få en notam utskrift i tårnet. IPPC er nok riktig, men Avinor vil ikke garantere at det som står der er riktig, derfor anbefales det at du tar personlig kontakt via tlf eller personlig oppmøte, da har du ditt på det "tørre" om det skulle skje noe.
Skrevet 2. februar 2003 21 år Forfatter For privatflyging er sikkert IPPC på internett greit! Men om det smeller et militært fly i bakken på grunn av data som ikke var korrekt da det kom fram, for å sette det på spissen, så nytter det ikke å skylde på IPPC og si at det ikke stod noen advarsler om kraftige vindskjær på kort finale! Så lenge det ikke står at data som kommer frem til brukeren garantert er korrekte - er det ubrukelig i offentlig sammenheng!
Skrevet 2. februar 2003 21 år Jo, du må jo gjerne bruke informasjonen som står der. Selv bruker jeg den til foreberedelser, sjekker denne notamen dagen før jeg skal ut og fly, mens jeg planlegger. Da ser jeg i grove trekk om det er fareområder som er aktive eller andre ting jeg må ta hensyn til. Så sjekker jeg enten med NOTAM kontoret via tlf eller får en utskrift ifra tårnet når jeg kommer på flyplassen den dagen jeg skal fly. Om det går galt for deg som privatflyger fordi du misset informasjon som ikke stod på IPPC men som du hadde fått om du hadde tatt telefonisk eller personlig kontakt så er du nok også ille ute. Det har hendt at det ikke har stått noe informasjon av betydning på IPPC, mens jeg har fått beskjed om ting å tang når jeg har ringt notam kontoret, det har vel faktisk skjedd to ganger såvidt jeg kan huske i farta. En av gangene var det rullebanen på dagali som var stengt pga noe motorsport greier (dragracing ?), den andre gangen husker jeg ikke hva det var. Ellers virker det som om dem er litt trege til å fjerne ting igjen. Ofte henger det igjen ting på IPPC som ikke er med på utskriften jeg får ifra tårnet, og vi har sjekka IPPC ifra tårnet da for å se hva det var for noe. Det har alltid vært gamle ting som ikke lengre er gyldige.
Skrevet 2. februar 2003 21 år Forfatter Akkurat... Sikkert derfor AVINOR fraskriver seg ansvaret! Grunnen til dette spørsmålet er fordi jeg fikk spørsmål av en flyger på jobben. -Der har vi NAIS-maskin vi henter MET/AIS-briefing selv - alt som IPPC har + mange andre funksjoner. Jeg vet det er ei svensk briefing side ett sted - noen som vet hva adresen var? Det skal visst være mulig å "file" Flightplan der...
Skrevet 2. februar 2003 21 år Den finnes på det svenske luftfartsverkets hjemmeside som kan se ut som om er nede for tiden. Se på "SWIFT".
Skrevet 3. februar 2003 21 år Heisann.. Den finnes på det svenske luftfartsverkets hjemmeside som kan se ut som om er nede for tiden. Se på "SWIFT". Jeg søkte på "SWIFT" og fant denne siden. Kanskje denne du mente Tarjei? Mvh, Thomas.
Skrevet 3. februar 2003 21 år Forfatter Har du planer om "file" flightplan via Sverige..? se avatar'en min. Tror du jeg gidder å knusle med flightplan? Luftrom klasse G - here i come! Dessuten - en telefon til Oslo Control i f.eks påsken så kan vi fly unrestricted til FL195 - JA! Jeg snakker om seilfly. Ang muligheten med å sende flightplan; var bare for at noen skulle få noe å huske - om de hadde vært på den siden!!!
Skrevet 3. februar 2003 21 år Den eneste grunnen til at vi har satt inn disclaimeren er at deler av transporten fra vår database til din PC går via et nett vi ikke har kontroll over - internett. Når det gjelder NAIS så er det i sin helhet i lukket nettverk, så da trenger vi ikke noen slik disclaimer. Generelt, hvis du får >>> END-OF-BULLETIN <<< på slutten av outputen, så er den komplett. Tarjei, det du beskriver mht forskjell i IPPC og NAIS kan komme av forskjellige parametre, hvis du ser på headingen på en briefing du tar ut står det noe om både alder på PERM-NOTAM, traffic, purpose og scope. Kan det tenkes at det var forskjell der mellom NAIS og IPPC? I NAIS kan vi endre disse parametrene for hver spørring, men ikke i IPPC. Ut over dette har jeg ingen formening om hva som skjedde, ta gjerne kontakt hvis du ser slikt igjen, jobbadressen min er kjell.engkrog@avinor.no Forøvrig har IPPC flyttet, ny URL er www.ippc.no (Virker nok fortsatt på den gamle, men Luftfartsverket finnes jo ikke lengre, dessuten lettere å huske den nye URL`en.....) mvh Kjell.
Skrevet 4. februar 2003 21 år se avatar'en min. Tror du jeg gidder å knusle med flightplan? Luftrom klasse G - here i come! Dessuten - en telefon til Oslo Control i f.eks påsken så kan vi fly unrestricted til FL195 - JA! Jeg snakker om seilfly. Unrestricted opp til FL195 er vel en noe drøy påstand.. Når du flyr i den høyden, befinner du deg jo tross alt i Oslo CTA.. Da er du ikke lenger i G-luftrom, men i D-luftrom.. Da er vel flightplan en kjekk ting å ha... Men regner med du kan ditt fag.. Ha fortsatt en fin dag..
Skrevet 5. februar 2003 21 år Forfatter Det skal legges til at dette er et område som forhåndsgodkjennes i forbindelse med aktiviteter som påskeleirer - der vi får dedikert et visst område. Blir som FUA, der bakkelederen er authorized agency eller hva det het (AA). Det var i alle fall det en flygeleder fra ENBD sammenliknet det med da han var her og holdt en brief om FUA som ble implementert den 23 (ref Avinor/AIP)...
Skrevet 5. februar 2003 21 år Forfatter Egentlig så vet jeg ikke hvorfor jeg fikk spørsmålet jeg videreformidla da jeg startet tråden. Vi har jo bruker- og TDM-tilgang til NAIS-systemet. En egen PC med sin særegne blekkskriver og tragisk høylytte modem a'la andre verdenskrig.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.