Eivind Tollerød Fosse Skrevet 26. januar 2003 Skrevet 26. januar 2003 Tenk deg at luftrommet er fullt av fly. Flygelederen snakker konstant med ett eller annet fly, og du kommer ikke inn på radioen for å be om descend. Flygelederen har "glemt" deg... Det er nok noen som har opplevd dette, og derfor vil man, forhåpentligvis, få følgende flittig brukt beskjed fra ATC i Norge (i virkeligheten): "When ready, decend flightlevel 100". Når jeg sitter som ATC på VATSIM, så bruker jeg denne rimelig mye. Grunnen er rett og slett fordi da slipper jeg å ha ansvaret for at flygerne (dere) treffer den høyden dere skal ha! Dessværre er det mange som missforstår denne beskjeden og svarer med "Roger! Descending FL100". Så for å oppklare: "When ready descend FL100" (eller en annen høyde selvfølgelig!!), betyr at du som flyger bestemmer når du ønsker å starte descend. Dersom det er mye trafikk i luftrommmet skal du sette pris på en slik beskjed, fordi du da slipper å måtte stupe pga. sein klarering. Du kan starte når du er klar. Beskjeden kan du ha fått flere minutter før du selv ønsker og planlegger å starte descend, og dette vet stort sett ATC. Når du kommer til punktet, så setter man nesa nedover, uten noen ytterligere klarering. Av og til kan ATC ha bedt deg om å repportere når du starter descend ("When ready descend FL100, report when leaving"), og da gjør du selvfølgelig det. Ellers kan det jo være en service til ATC om du rapporter uansett, spessielt dersom trafikken er lav. Til slutt. Hvordan finne ut når du skal starte descend? Denne tommelfinger-regelen er sikkert blitt presentert før, men kan godt tas igjen: Høyden du er på minus høyden du skal til ganger tre og det hele delt på tusen... ((Present altitude-new altitude)*3)/1000 ((25000-3000)*3)/1000 = 66 NM Regelen gjelder for en descend rate på ca 2000 ftm. Jeg pleier bare å ta (25-3)*3 = 66 NM. Litt lettere enn alle de nullene... Siter
Sondre Aabø Skrevet 27. januar 2003 Skrevet 27. januar 2003 Man bruker: Roger = Mottat/Jeg har mottat alt i siste meldig MERK: Må ikke brukes som svar på spørsmål/melding som krever komplett tilbakemelding, eller som "erstatning" for AFFIRM eller NEGATIV. Wilco = Melding er oppfatter, og jeg vil handle deretter/gjøre som den krever. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.