Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

I følge NRK ttv s. 111:

"Meteorologisk institutt legger ned flyværtjenesten på fem av elleve flyplasser fra 1.januar neste år.

Bakgrunnen er at Avinor, tidligere Luftfartsverket, skal overta flyvær - tjenesten fra nyttår.

Driften ved fire andre værtjeneste - kontorer skal vurderes i løpet av 2004, men allerede fra neste nyttår ventes det reduserte åpningstider.

Det er flyværtjenesten på lufthavnene Tromsø, Rygge, Flesland, Gardermoen og Værnes som legges ned fra nyttår 2004

Så real-flygere vil få dårligere værmelding-kvalitet hvis det blir slik. Eller??

Her vil jeg lure om vi får dårligere realweather-kvalitet i flightsim-spillene siden flightsim 2002's realweather (metar) kobler opp mot disse værtjenestene som nevnt i sitaten? Har jeg oppfattet det riktig eller fungerer det på andre måte?

Skrevet

Heisann!

Jeg var oppe hos "met'en" på ENGM forleden.

Meteorolgen jeg snakket med sa at det vil ikke bli dårligere værmeldinger osv. Måleutstyr vil stå igjen, men meteorologene vil sitte på blindern og kontrollere og gi værmeldinger.

Det vil nok ikke bli dårligere værtjeneste for de som flyr IFR, men for oss med vanlig PPL som flyr VFR, vil nok ikke få samme infoen, da meteorologene ikke vil være kjent i nærområdene (f.eks rundt ENGM).

Metarfilene vil no ikke bli dårligere, og dermed heller ikke Realweather i FS.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …