Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Den endelige rapporten fra den alvorlige hendelsen som Icelandair hadde med en 757-200 under innflygingen til bane 01L på Gardermoen er nå klar, og finnes her. Den er omfattende, men det er meget interessant lesing. Den gir forklaring på "berg-og dalbane"-turen etter en Go Around, som på det meste hadde henholdsvis "nese-ned" 49° og "nese-opp" 40°!! Flyet ble utsatt for stress på henholdsvis -0.6G og +3.59G. På det laveste var flyet bare 321 ft RA over bakken.

 

Rapporten beskriver en rad hendelser som førte til at kapteinen - som fløy - kom "på etterskudd". Samtidig beskriver HSL mangelen på samhandling mellom PF og PNF. Og på toppen får vi en forklaring på 767/767's FMS når det initieres G/A, gale verdier på MCP er satt, og forståelsen av å bruke speed bug (SPD) sammen med LVL CHG.

 

Denne leses av dere som er litt over gjennomsnitt flygale ""

 

Hilsen Roald

Skrevet
  • Forfatter

Jeg må bare innom en gang til. Så har altså VG også lest rapporten, og i dagens utgave er både beskrivelse og ikke minst illustrasjoner. Til dere som har lest hendelsesforløpet i rapporten og sammenligner med det som står i VG, vil hurtig oppdage at selv ikke etter at journalistene har lest rapporten, klarer å beskrive hendelsen korrekt.

 

Jaja, det bare bekrefter hva mange her har sagt, skal man få korrekte opplysninger er tabloidpressen det siste man tyr til.

 

Hilsen Roald

Skrevet

Jeg har intet å utsette på HSL's rapport om denne hendelsen, og VG's artikkel i den forbindelse må betegnes som fremragende tatt i betraktning at journalisten får to timer på saken ""

 

Når det er sagt så har jeg liten interesse av hendelser med utenlandske flyselskaper, jeg har nok med sikkerheten i et hjemlig flyselskap som jeg og mine nærmeste er nødt til å reise med til enhver tid...

Skrevet
Når det er sagt så har jeg liten interesse av hendelser med utenlandske flyselskaper, jeg har nok med sikkerheten i et hjemlig flyselskap som jeg og mine nærmeste er nødt til å reise med til enhver tid...

 

Du tenker på "Norwegian" eller?

Skrevet
Når det er sagt så har jeg liten interesse av hendelser med utenlandske flyselskaper, jeg har nok med sikkerheten i et hjemlig flyselskap som jeg og mine nærmeste er nødt til å reise med til enhver tid...

 

Du tenker på "Norwegian" eller?

 

Langt i fra...har Norwegian hatt noen hendelse da? Går jo knirkefritt der, selv med Futura og spanske piloter ""

 

Heia Norwegian! SAS klarte forsyne meg å snappe Statoil-kontrakten, men Norwegian kommer sterkt tilbake! ""

Skrevet
  • Forfatter
...og VG's artikkel i den forbindelse må betegnes som fremragende tatt i betraktning at journalisten får to timer på saken ""

Godt gjort at "noen" klarte å holde HSL's rapport skjult for d'herrer Martin Nilsen og Jan Ovind (for de uinnvidde de to VG-journalistene) så lenge - rapporten ble faktisk publisert torsdag formiddag, og var omtalt i VG først lørdag.

 

Jeg ser at du ikke er så interessert i utenlandske selskapers hendelser, men det er kanskje et lite poeng at nøyaktighet i omtalen av "norske" hendelser i forhold til "utenlandske" kanskje har samme kvalitet i VG?

 

Hilsen Roald

 

PS: Forøvrig brukte jeg ca én time å lese HSL's rapport - og faktisk forstå - hendelsesforløpet.

Skrevet

Jeg synes det er på sin plass å minne om at VG skrev om hendelsen allerede 16.mars 2002

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=4938943

og at vi her i forumet debatterte saken her:

http://www.flightsim.no/forum/showflat.php?Cat=&Board=UBB5&Number=31447&page=&view=&sb=5&o=&fpart=1&vc=1

Det som kom frem i VG allerede den gang VAR faktisk ganske godt i samsvar med det som skjedde.

Skrevet
  • Forfatter
Det som kom frem i VG allerede den gang VAR faktisk ganske godt i samsvar med det som skjedde.
Jeg vet ikke Gunnar, det er hva man legger i uttrykket "ganske godt samsvar". Nedenfor har jeg laget en veldig, veldig sterk forenkling av det som skjedde. Så er det bare å sammenligne med siste lørdags utgave av VG; tekst og ikke minst illustrasjonene.

 

Kortversjonen av hendelsen er:

  • Under innflyging var ikke flyet stablisert med hensyn til hastighet og flapssetting, og kapteinen hadde koblet fra både autopilot og autotrottle. Kapteinen mistet "rådata"-informasjon for ILS på HSI og ADI, og bestemte seg etterhvert for å gjøre en Go Around.
  • Avbrutt landing ble startet sør for rullebane 01L, og flyet initierte en normal Go Around.
  • Flyet nådde hurtig 2500 ft, hastigheten avtok raskt, og kapteinen startet en hurtig nedstigning for å oppnå hastighet. "På toppen" av stigningen blir flyet utsatt for -0,6G.
  • Flyet gikk i tilnærmelsesvis stup med nese ned på -49°. Under utflating helt nord over rullebane 01L ble flyet utsatt for +3,59G. Stigningen opp var på det meste 40° "nese-opp".
  • Etter endel voldsomme vertikale bevegelser, ble flyet stablisert i 4000 ft, og styrmannen meldte om avbrutt landing til ATC.
  • ATC gir radarledelse tilbake for en ny landing, og flyet landes av styrmannen.

Jeg har en versjon som er noe lengre "" og som forklarer mer i detaljer om hvordan det kunne skje. Hvis noen er interessert, kommer jeg gjerne tilbake til den.

 

Hilsen Roald

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …