Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvorfor fly som for eksempel Lockheed L-1011 TriStar og DC-10/MD 11 har en tredje motor i halepartiet?

Vennlig hilsen

Erik Olstad

Skrevet

Hei!

Heheh fine [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Men de kunne jo ha plasert to motorer på hver vinge. Men gjerne det blir litt for mye motor kraft det kan jo hende det [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

Hilsen

Tor Harald Tessem

http://home.sol.no/~thtessem

Beklager evt. Skrive feil!

 

 

Skrevet

Om du tar på deg brillene og finleser det jeg skrev over så ser du at det er ganske nøyaktig det jeg skriver (at 4 blir for mye, regner med at du kan legge sammen hva to og to blir [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] ?)

Det er jo gjerne kjekt at flyet holder samme hastighet som vingene under avgang, trist om vingene går i 300kt mens flyet står stille :-D

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Skrevet

Hei Tarjei!

Obs heheh glemte å lese absolutt alt [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Men det går vel and å sette ned kraften på dem... Men det er jo litt kult med et tre motors fly. Men de bråker jo så fælt synes jeg [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

God Jul Hilsen

Tor Harald Tessem

http://home.sol.no/~thtessem

Beklager evt. Skrive feil!

 

Skrevet

Da DC10/TriStar ble bygget, hadde de kraftigste motorene en skyvekraft på mellom 40000 og 45000 lbs. Disse flyene fløy første gang i 1970, og hadde 40000 lbs-motorer (General Electric og Rolls Royce). På denne tiden var de største motorene i bruk på 747B (P&W JT9D-3W) med 45000 lbs skyvekraft.

Etter hvert har motorene blitt utviklet til å produsere mer thrust. Rolls Royce Trent 800-motoren har ca 90000 lbs, og sitter på Boeing 777. Disse motorene er testet til over 100000 lbs. Rolls Royce Trent leveres også til Airbus A330. Men da DC-10/TriStar var nye, var det simpelthen ikke nok store motorer utviklet til at de bare kunne klare seg med to.

Det har også vært diskusjoner rundt sikkerheten ved bare å ha to motorer på interkontinentale ruter, spesielt da 767 ble tatt i bruk over lange avstander. Påliteligheten har imidlertid vist seg å være meget høy på moderne motorer.

Hilsen Roald

[Edited by Roald Hansen 25-12-1999.]

Skrevet

Heisann TAL,

Ta en liten kikk over på det du har skrevet.

sitat TAL : "Om du tar på deg brillene og finleser det jeg skrev over så ser du at det er ganske nøyaktig det jeg skriver (at 4 blir for mye, regner med at du kan legge sammen hva to og to blir ?)" ---> har du skrevet noe over??? finner ikke noe jeg..

Tror folk blir litt forvirra her [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] jeg også.. hehe

God Jul

Krister Bye

Skrevet

 

Hvorfor er 4 motorer for mye?

Bae 146 har jo som kjent fire motorer, men har under visse tilfeller greid seg utmerket med to av dem.

Hvis dere ser på f.eks. DC-10 eller MD-11, og for den saks skyld Tristaren, som har en motor i halepartiet, er den særdeles kraftig. De to motorene under vingene har cirka halve kraften av den ene bak.

Dette er nok en god måte å spare vekt og drivstoff på, men flere flyselskaper velger også å fly med 4-motors av sikkerhetsmessige årsaker.

 

Skrevet

Nei, Immelmann (hvem nå det er), dette er ikke riktig. Alle tre motorene er like i ytelse. Det at nr 2 er bygd inn i en nacelle som er større (av aerodynamiske og ikke minst konstruksjonsmessige hensyn) betyr ikke at motoren er større. Ser du på bilder av disse flyene, vil du se at motor nr 2 er montert helt bakerst i nacellen. Det som ser ut som en stor motor, der luftinntaket, og det er tomt - bare et rør.

Men - som du sier - en årsak til at tre i stedet for fire ble valgt, var nok kostnader og vekt. Hvis McDonnel Douglas eller Lockheed hadde valgt en firemotorsløsning p g a sikkerhet, ville de ikke hatt problemer med å finne en motortype hos en av produsentene GE, P&W eller RR som ga ca 30 000 lbs skyvekraft rundt 1970.

Hilsen Roald

[Edited by Roald Hansen 25-12-1999.]

Skrevet

For å være litt pirkete <g> må jeg si at den motoren som sitter i halen ikke er tredje motor, men andre.

Man teller rett og slett rett bortover fra den enesiden.

Jeg har fløyet med både 727 og DC-10, og jeg fant dem meget komfertable, enda det var chartermaskiner! <g>

MVH, Christian

Skrevet

Om du følger litt med så ser du at de fleste av oss har skrevet andremotor, kun topic det står tredjemotor i [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Og nr 1 er ALLTID på kaptein siden, dvs venstre side av flyet sett bakfra (om du sitter riktig vei i cockpit så er motor nr1 alltid på din venstre side (på 4 motors fly er også nr 2 på din venstre side [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]).

Sånn, da har vi pirket ferdig for iår [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Skrevet

3 motorer kom fordi det var forbudt for 2 motors fly å fly over lange strekninger hvor det var langt til nærmeste flyplass - feks over Atlanteren.

B767 ble den første 2 motors som ble godkjent for dette (ETOPS). Produsenter og flyselskaper med 3 motors fly var mindre happy. De skrev at det gikk utover sikkerheten, men sannheten var konkurranse, dvs billigere å fly 2 motors.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...