Skrevet 19. januar 2003 22 år Er det noen som har laget et greit oppsett av FMC'en til Airbus på Norsk? Mener jeg så det her, men finner det ikke igjen. Takker for svar
Skrevet 19. januar 2003 22 år her: 1. Battery Switches to ON 2. APU BLEED off 3. PACKS off 4. velg APU MASTER SW til ON 5. trykk på APU START 6. vent 7. APU BLEED til ON 8. PACKS 1 og 2 til ON 9. sjekk at ENG SWITCHES 1 og 2 er OFF 10. MODE SEL til NORM 11. FLAPS UP 12. GND SPLRS arm mode 13. åpne FMC 14. bekreft at du har INIT siden 15. velg departure/arrival (ICAO) 16. sett COST INDEX feks. til 80 17. velg FL (flight level) feks. FL330 knapp nr. 6 venstre side. 18. trykk på ALIGN IRS 19. trykk på F-PLN knappen 20. trykk på departure airport og velg RW evt SID og trykk INSERT. 21. samme med ARRIVAL hvis du vet hvilken RW du skal lande på. NB: SJEKK VÆRET! 22. lag en flightplan - slett evt. F-PLN DISCONTINUITY 23. trykk på INIT 24. velg NEXT PAGE og sett inn ZFW data - du kan sjekke dette på kneeboard 25. velg reservefuel 26. trykk på PERF 27. bekreft V1 VR og V2 ved å høyreklikke på disse. 28. velg 36 i FLEX TO TEMP 29. velg 3/DN.7 for FLAPS/THS 30. velg TRANS ALTITUDE feks. 7000 31 SEAT BELTS til ON 32. BEACON ON 33. FUEL PUMPS AUTO OG ON 34. APU BLEED ON 35. MODE SWITCH TIL IGN/START 36. VELG ENG MASTER 2 TIL ON 37. VELG ENG MASTER 1 TIL ON 38. når motorene har startet - velg MODE til NORM - APU BLEED TIL OFF - GND SPLRS ARMED - FLAPS TIL 3 - AUTOBRK TIL MAX - APU MASTER TIL OFF 39 . Trykk TO CONFIG og bekreft NORMAL. 40. sett ALT på FCU panel til feks. 9000 - sett på strobe og annet lys 41. PARK BRK OFF 42. beveg thrust levers til ca. 50% N1 - når de har stabilisert - TRYKK "+" PÅ NUM PAD 2 GANGER OG DU ER IFERD MED Å TA AV! 43. ROTER - GEAR UP TRYKK AP OG RETRACT FLAPS . 44. sett THRUST til CL ved å trykke "-" EN GANG. ------
Skrevet 20. januar 2003 22 år Torgeir! Har du et lignende opplegg for aktivering av ILS Approach, har prøvd alt men får ikke aktivert Apr.knappen. Må du fly med FMCen eller ??
Skrevet 20. januar 2003 22 år 1. du har sjekket været, bestemt deg for rullebane - velg dette ved ARRIVAL AIRPORT ICAO - velg så ILS (ved siden av FD knappen på EFIS panelet. 2. før final approach, velg ILS frekvensen på RW og tast dett inn i FMC - NAV/RAD - selv om den står der fra før. dvs knapp 1 og 3 venstre side. 3. når du passerer 10000 fot ved descend - velg I FMC PERF og du kommer inn i DES perf-siden hvor det nederst er markert i blått - "ACTIVATE APPR PHASE" 4. trykk på knappen ved siden av denne meldingen og du har aktivert APPR - PHASE når du også har trykket på knappen ved "CONFIRM APPR-PHASE". 5. PASS PÅ HASTIGHETEN! 6. velg LOC på FCU 7. når hastigheten kommer under 210 kts - velg FLAP1 8. NO SMOKING 9. ned mot 3000 fot AGL - velg hastighet lik 190 kts og DRA i hastighetsvelgeren 10. du vil hele tiden kunne følge med på avstanden til ILS RW nederst i venstre hjørne (under speed-tape) dersom du har stilt inn riktig frekvens i FMC. 11. når FMA viser LOC* vil maskinen styres etter localizer. når du er etablert på localizer, vil du i FMA se SPEED ALT LOC 12. velg FLAP2 13. velg hastighet lik f.eks. 160 kts 14. du er etablert på final - velg APPR knappen på FCU. 15. du vil nå se GS i blått under ALT i FMA 16. velg så AP (autopilot) nr. 2 (AP2) 17. GEAR DOWN - PUSH hastighetsvelgeren - ARM GROUND SPOILERS - SLÅ PÅ LYS 18. når glidebane markøren er en "dot" over senter (FMA ILS) velg FLAP3 (FULL) 19. bekreft at GS* blir GS når du er etablert i GLIDESLOPE. FMA viser da SPEED GS LOC 20. sett MA (missed approach alt) til 5000 på FCU - IKKE trykk eller dra i knappen! 21. LAND vises i FMA 22. callouts "land" eller "go around" 23. ved ca. 20 fot over RW vil du høre "RETARD, RETARD" - DU MÅ DA FLYTTE THRUST-LEVERS til IDLE (trykk "-" på NUM PAD to ganger(hvis ikke øker autothrust motorene igjen) 24. ved 60 kts på RW - DISARM SPLRS - AP1 til OFF - FLAPS til zero - slå av FD og ILS på EFIS-panelet 25. slå av lys kun TAXI - lys brukes 26. start APU 27. sjekk WHEEL siden i lower ECAM (temp hjul) 28. fortsett å taxe til gate - BRAKES ON - APU BLEED ON - ENGINE MASTER (2 STK) OFF (EN OM GANGEN) - BEACON OFF - FUEL PUMPS OFF - SEAT BEALTS OFF - trykk DOORS på lower ECAM. 29. NO SMOKING OFF - PACKS 1 OG 2 OFF APU BLEED OFF - APU MASTER SW OFF - etter ca. 1 min. BATTERY SW OFF 30. lås døren.
Skrevet 21. januar 2003 22 år Forfatter Mange takk for disse svarene. Det hjelper meg som amatør på airbus mye. Det er en del å sette seg inn i skjønner jeg. Men lett skal det ikke være. Synes det er rart man ikke kan fly dette flyet som andre fly. Tenker da på Boeing feks. Jeg for min del bruker faktisk rundt en halv time minst på å sette opp dette. Prøvde å legge inn en rute med disse forklaringene. Og det funker. Men prøver jeg å overstyre Autopiloten, med feks å senke speeden, skjer det ingen ting. Kan justere HD men ikke speed. Synes det var litt rart. Ellers er denne hjelpen meget god. Mange takk
Skrevet 21. januar 2003 22 år Airbus er helt annerledes oppbygd og fullpakket med avansert teknologi og styres av avanserte datamaskiner. Du kan styre flyet også på vanlig måte, men ved hjelp av autopilot - når det gjelder hastigheten som du beskriver - gjøres det på følgende måte: Når du er i line-up position, klar for takeoff og vil ta av med AP, så gjør du dette enten i "managed-mode" (dvs. at FMC tar seg av alt når du flyr) eller du ønsker selv å styre hastigheten ved hjelp av "speed-selector". I Airbus DRAR du i "speed-selector knappen" dersom du selv ønsker å TA kontrollen på maskinen. Hvis du ønsker å GI maskinen selv å ta kontrollen (ved hjelp av FMC) så TRYKKER du på knappen(e). Når du har "managed-mode" (FMC kontroll) så vil du kun se noen streker ---.- i vinduet for SPEED. Flyet vil da bruke V1 VR og V2 i FMC som du også vil kunne se ved siden av speed-tape. Ved innflyvning stiller du inn speed i SPEED-Selector og DRAR i knappen for å TA kontroll selv. Hvis du får beskjeden MORE DRAG bruker du SPOILERS forsiktig til du er innenfor tillatt hastighet. Hvis du går inn i FMC og i menyen som heter PERF og til APPR vil du se hvilken hastighet du skal ha ved de forskjellige FLAP-SETTINGS og på FINAL APPR. Dette stiller du inn i SPEED-SELECTOR og DRAR i knappen hver gang. Du kan selvfølgelig la FMC styre hele flighten ved å legge in riktig hastighet i FMC ved de forskjellige waypoints, men det vanlige er å TA kontroll i denne fasen selv. FORKLARING TIL PSS-AIRBUS: For å DRA i knappen - høyreklikker du med musen over denne For å TRYKKE knappen - venstreklikker du med musen over denne
Skrevet 21. januar 2003 22 år Forfatter Jeg må bare ta av meg hatten for svaret ditt. Denne [color:"pink"] dama [/color] kan du, skjønner jeg. Fint at du i tillegg gir meg det så fint forklart. Mange mange takk.
Skrevet 21. januar 2003 22 år Et tips: Hvis du synes "dama" krenger som en F16, kan du høyre-klikke på INIT i FMC, trykk på NEXT PAGE et par ganger til du får siden som heter "ROLL". Her forandrer du tallet 10.000 .... til 8.000 og 8.0000.... til 6.0000.... Da krenger den ikke så voldsomt. Disse dataene legges inn for hver flyvning i The Real World.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.