Skrevet 7. januar 2003 22 år Så et bilde på forumet av en airbus med joystik på siden. Mitt spm. Styres dette flyet med stikke? Eller hva brukes den til? Takker for svar. Denne havna på feil forum. Ska aldri gjøre dt mer
Skrevet 7. januar 2003 22 år Av passasjerfly. ja. Grunnen til at de kan bruke en slik stikke er at flyets kontrollflater i siste instans styres av en computer som filtrerer pilotens stikke-input, omtrent som i de fleste moderne jagerfly. Det er altså ingen mekanisk forbindelse mellom stikken og kontrollflatene. Dette systemet er sjefsargumentet til alle Airbushatere.
Skrevet 7. januar 2003 22 år Michael.. Les kva Øyvind seier Jau det er nok berre Airbus som har det. Det ser ganske mykje finare ut med sidestick enn den svære "yoke'en" midt i mellom beina på pilotene
Skrevet 7. januar 2003 22 år Denne havna på feil forum. Ska aldri gjøre dt mer Den passer da fin fint her den Her diskuterer vi alt som har med flysimulatorer og flyvning å gjøre.
Skrevet 8. januar 2003 22 år hmm... har ikke Boeing også dette i sine NG-modeller? Jeg trodde Boeing hadde begge deler i nye fly modeller. Eller er det slik at Boeing har tradisjonell stikke men at denne er flybywire ?
Skrevet 8. januar 2003 22 år B777 har et Fly-by-Wire system som bruker en Primary Flight Computer (PFC) til alle bevegelser. Den er kontrollert fra en "yoke" som ser ut som en klassisk yoke mellom beina. Den har også, noe som få er klar over, en kabel fra yoken til spoiler 4 og 11 for roll kontroll og den kan bruke ALT PITCH TRIM for å bevege høyderoret via kabler for å kontrollere pitch. Noen fundamentale forskjeller mellom Boeing og Airbus er at når Airbusen er i "Auto Pilot" mode så låser stikka seg i midten... Boeing har et "feedback" signal til yoken som beveger seg med autopiloten... Sikkert en vanesak men dette temaet er ofte brakt blant mange piloter... Dag
Skrevet 8. januar 2003 22 år Men jeg har forståttt det slik at Airbus er alene om å ha et system som fratar piloten kontroll hvis han prøver å gjøre noe farlig. Boeing baserer seg på å la piloten gjøre som han vil, og å advare mot fare.
Skrevet 8. januar 2003 22 år Stikke eller yoke er nok mer et spørsmål om ergonomi enn estetikk. Snakket en gang med en B737 sjaffør som nylig også hadde blitt sertifisert på A320, og han foretrakk uten tvil både stikka og cockpit'en til Airbus. Mye nettopp på grunn av den fine ergonomien. Så vidt jeg vet la Airbus ned mye arbeid i utformingen av A320 cockpit'en (som jo også satte standarden for cockpit'ene i de senere Airbus modellene), bl.a tror jeg denne cockpit'en helt eller delvis er designet av Porsche. Sjekk forøvrig ut denne siden og ta en "virual tour on A320" !: A320 - en dynamisk presentasjon
Skrevet 10. januar 2003 22 år B737-NG har normalt yoke da den ikke har flybywire, men er den gode gamle type med steelwire :-) B777 kan leveres med flightstick (som airbus) men så skal man betale for certificering (ingen har råd til den slags hehe) Dennis
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.