Helge Bø Skrevet 21. desember 1999 Skrevet 21. desember 1999 Luftfartsverket vil ha lavere fart på fly ut fra Gardermoen for å redusere støyen. Jeg trodde max fart i dag er 200kts og 250kts under FL100. Hvor mye kan egentlig takeoffspeed på feks en 737 reduseres uten på komme faretruende nær stallspeed, eller kanskje LV forlanger at flyene skal ta av med full flaps [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Mvh Helge Siter
Bjørn Ramsland Skrevet 21. desember 1999 Skrevet 21. desember 1999 Heisann Som "nabo" følger jeg endel med i hva som skjer/ikke skjer i nærmiljøet, og det LV tenker på er vel først og frems en reduksjon av støyproblemene som adstedkommer enkelte flytyper/selskaper. Dette gjøres ved å inndra "no speed restriction" som gjelder parallellt med banelegemet (når du f.eks flyr en STAR), og ikke minst tvinge selskapene til å følge oppsatte traseer. Det er kjent at enkelte selskaper bevisst flyr utenfor traseene, både lavere og hurtigere en hva som er angitt, og derav sure naboer... -Shit happens Siter
Gjest Skrevet 21. desember 1999 Skrevet 21. desember 1999 LV sa på Dagsrevyen i kveld at de ønsker at flyene skal fly med minsket motorpådrag i de høyder de flyr i dag, eller eventuelt at de øker stigehastigheten ved økt motorpådrag slik at de raskere kommer opp i større høyder. Begge metoder vil selvsagt medføre mindre støy. Det ble også nevnt i innslaget at Gardermoen er en av de ytterst få internasjonale flyplasser hvor inn- og utflyvning skjer over bebodde områder hvor det ikke er hastighetsbegrensninger. Christian ------------------ I don`t need a signature. http://Oppvask.com"'>http://Oppvask.com" TARGET=_blank>http://Oppvask.com Siter
Gjest Skrevet 22. desember 1999 Skrevet 22. desember 1999 Hei! Jeg føler at det eneste den regjeringen vi har nå gjør er å sette ned fartsgrensen over alt jo!? Det er jo greit at de setter den ned noen steder på bakken men i luften? Det jeg har hørt om her i stavanger er at de skal gjerne sette ned fartsgrensen på motor veien for å få ned antall ulyker jo jo sier bare jeg motor vei med 80 eller 70 kmt hehehehehhihihi jeg vil heller kalle dette for vanlig vei jo! Men men vis dette reduserer støyen så må de jo få lov men da går de jo nermere staal speeden. Og jeg ville tro at det er større fare for at flyene detter ned. Eller tar jeg helt feil her [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] ------------------ Hilsen Tor Harald Tessem http://home.sol.no/~thtessem Beklager evt. Skrive feil! Siter
Kristoffer R Iden Skrevet 22. desember 1999 Skrevet 22. desember 1999 Hvar på Gardermoen i tårnet for ikke så lenge siden og da så jeg på radaren at flere av flyene holdt 250-320 kts. fart (ground speed) bådde under oppstigning og innflygning under 10000 ft. Vinden var da cirka 10 kts. Kristoffer Siter
Gjest Skrevet 22. desember 1999 Skrevet 22. desember 1999 Hei! Hva var den farten de skulle egentlig ha holdt. Tar jeg ikke helt feil nå så trodde jeg den var rundt 250. ------------------ Hilsen Tor Harald Tessem http://home.sol.no/~thtessem Beklager evt. Skrive feil! Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 22. desember 1999 Skrevet 22. desember 1999 Det er en "fartsgrense" på maks 250kt ias under fl100 ja, men denne kan fravikes dersom kontrolleren tillater det, og dem gir "free speed" dersom trafikken tillater det (dvs. at i en stille periode flyr dem nesten alltid over 250kts på innflyging). Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen Siter
Gjest Skrevet 22. desember 1999 Skrevet 22. desember 1999 Okey. Så det er slik det funker ass.. Takker for infoen for nå lærte jeg noe nytt [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] ------------------ Hilsen Tor Harald Tessem http://home.sol.no/~thtessem Beklager evt. Skrive feil! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.