Posted November 25, 199925 yr Når jeg skal lande "de store" så savner jeg motorbrems og skikkelige luftbremser. Er det jeg som kløner eller har de (MS) virkelig ikke lagt inn dette i FS?
November 25, 199925 yr Når du trykker f2 får du satt motorene bakover (luftbrems). Hilsen Sverre Aune ------------------
November 25, 199925 yr Men pass på å slå av reverseringen ved å trykke F1 når hastigheten er kommet ned i ca.60 kts, og sett på hjulbremsene.
November 25, 199925 yr Og hvis du setter på spoilers (tasten til høyre for Æ), så har du luftbrems.... mvh Ståle
November 25, 199925 yr Author Alle tiders! Nå får jeg til pene landinger! (Sånn går det når man er allergisk mot bruksanvisninger!...)
November 25, 199925 yr Og hvis du trykker SHIFT og tasten til høyre for æ rett før du lander aktiverer du autospoilers dvs at spoilerene aktiverer seg med en gang du "setter hjula på bakken", det blir brukt i virkeligheten. Hilsen LN-STH
November 25, 199925 yr Eller gjør sånn som den SAS flygern på Fornebu for noen år siden: En misforståelse ang "arm spoiler" og "deploy spoiler" (vet ikke helt fraseologien her) førte til at spolerne ble aktivert ca 10 meter over bakken, før flare, ..... Den MD-80'en tror jeg ble kondemnert.....tror også at en passasjer fikk alvorlige nakkeskader!! Kraftige saker de greiene der, så bruk dem med måte... Rune R.
November 25, 199925 yr En liten korreksjon; det var på Værnes dette skjedde (Gissur Viking), det var kapteinen som utførte handlingen. "Arm spoilers" var ikke utført som en del av landingssjekk - styrmannen oppdadaget det og meldte "spoilers", og kapteinen satte ut spoilers som du sier, like før landing, i stedet for å sette spaken til "ARM". Flyet mistet totalt løftet, smalt i rullebanen, men styrmannen foretok en "feber-Go-Around", og landet etterpå. Bl a var en av motorene slått ut av stilling, og maskinen hadde betydelige strukturelle skader. Flyet ble fraktet med båt med demonterte vinger fra Værnes. Nærmere inspeksjon viste at skadene var så alvorlige at det ikke var tilrådelige å reparere. Trist sorti.... Roald
November 26, 199925 yr .....men var det nå egentlig så klokt å gå rundt igjen med en radbrukket flymaskin?? ------------------ John Andreassen LN-NRK
November 26, 199925 yr Hadde skippern visst hvordan den maskinen så ut hadde han heller gått i sjøen.... Halen var slått opp så mye at de fikk ikke flyet inn i hangaren sånn uten videre.Bak ved toalettene kunne vi se rett ut gjennom digre sprekker i strukturen.Motor fester var det ikke så mye igjen av, det var vel egentlig en del flaks at de kom seg helskinnet ned igjen.(Det var nok en skjebnens ironi at det var akkurat dette flyet som "datt", registreringen var LN-DAT)
November 26, 199925 yr Hei! Du måkke glemme skjekk listen. For ellers kan det jo går fale [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] For vis du skal lande i troms med en 747 og du glemmer spoileren så havner du utafor stripa. Men bruker du den så stopper du ca 2 meter før banen tar slutt [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] (kun vis du tar nedi med bakhjula i begynnelsen av stripa). ------------------ Hilsen Tor Harald Tessem thtessem.b3.no Beklager evt. Skrive feil!
November 26, 199925 yr Jeg har ikke inngående kjennskap til dagens fly må jeg nok si, men jeg trodde bruk av spoiler styres av ap under innflyvning. Spoilerne går jo opp og ned kontinuerlig spesielt i dårlig vær, står vel ifm ving-leveler. Ellers bruker jeg aldri arm-spoiler i fs, ender med en hard sprettlanding og jeg får ikke aktivere thrust-reverse før hjulene er godt plantet i bakken. Mvh Helge [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]
November 26, 199925 yr Det er to sett med spoilers.Flightspoilers som brukes som luftbrems under flight, samt groundspoilers (lengre inn mot vingerota - større effekt)som brukes når du har touch-down.("Presser" flyet/hjulene mot bakken for større friksjon under bremsing) Disse kan settes også i lufta, det var det som skjedde i dette tilfelle.De ble aktivert istedenfor å settes i auto.(noe de tydeligvis hadde glemt ih.h.t. sjekklista. Vidar
November 26, 199925 yr Det er som er kult med FLY! er at du kan aktivere reversen i lufta. Du ser at klaffene kommer ut og en gir gass frem over slik jeg trodde det var i virkelige fly. Og motorene går i revers. Sukk bare jeg hadde fått sitti freme en gang under landingen. Det hadde jeg betalt en del penger for ass [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] ------------------ Hilsen Tor Harald Tessem thtessem.b3.no Beklager evt. Skrive feil!
November 26, 199925 yr På min Braathens 737, med Eric Ernst' panel er det bare å klikke med musa på slideren for spoilers - da kan du dra den så langt du vil.... Outside view viser da også at spoilerne er trinnløst justert, fint ved decent, men det er jo bedre å planlegge, slik at man ikke trenger å bruke spoilers hele tiden ved en normal decent Samme trikset kan forøvrig benyttes for å starte motor-reversering i lufta (selvmordsforsøk) - Alt dette gjelder FS98! Rune R.
November 26, 199925 yr Når vi først er inne på det: hva er det egentlig som skjer når motorene reverseres? Turbinhjula begynner vel ikkje å gå baklengs, eller??? Hilsen LN-STH
November 26, 199925 yr Det som skjer, er at utblåsningen fra motorene styres framover v h a mekaniske "ventiler"; på gamle jetmotorer ved at bakre del av motoredekselet felles ut (eksempelvis 737-200/DC9-serien) som et "skjell", til moderne motorer som f eks på 737-400 --> som skyver en del av motordekselet (nacellen) bakover og med samme virknig; stenger "bakblåsen" og styrer strømmen forover. Roald [Edited by Roald Hansen 26-11-1999.]
November 27, 199925 yr Ett inlägg säger att "hvis du setter på spoilers (tasten til høyre for Æ), så har du luftbrems". Ursäkta en dum fråga men vilken tangent är "Æ" - jag hittar ingen sådan tangent på mitt tangentbord och jag har aldrig förstått MS manual om spoilers. Mats B
November 27, 199925 yr TIL Thtessem: Jeg har selv sotte framme i cockpiten flere ganger under landing, men bare når jeg har fløyet med SAS. (Folkene som har høyere IQ en sko-størrelsen til Kjell Magne Bondevik) En i kirkenes og en i tromsø og en på Fornebu! Stilie greier. Dær må man nok kjøre LITT mere før landing en i fly(simmulator)98. (Selv har jeg fikset meg FS2000) [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Hilsen Agnor Bertheussen, Vadsø Flyklubb
November 27, 199925 yr Hei Mats Bengtsson. Selvfølgelig har du ikke "Æ" på tastaturet. Dere foretrekker vel bokstaven "Ä", men den er plassert på samme sted som "Æ". Når jeg først er inne på det står "Ø" på samme plass som "Ö" også. Det er nå hvertfall dette den gode gamle MS-DOS 6.2 manualen sier.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.