Frode Mæland Strand Skrevet 25. november 1999 Forfatter Skrevet 25. november 1999 Hei! Da har siste fly landet, og FS98-flyinet er historie (snufs). Det var ikke så alt for mange piloter som fløy i dag, men jeg tror til gjengjeld at de som fløy hadde en fin opplevelse, uten venting m.m. Lag-problemene var også minimale, og også voice fungerte stort sett uten videreverdigheter. Vi var i kveld godt rustet med kontrollere (6 stk.) Pga. valget å stenge Trondheim var det meget god dekning over hele Sør-Norge. Kveldens kontrollere gjorde en meget god jobb, og jeg vil på vegne av ARTCC Norway få takke dere alle for god innsats. Det viser seg at flyin går bedre dersom man har noen retningslinjer. Til fremtidige flyin vil jeg prøve å videreutvikle noe av det jeg har postet her, og også legge til flere prosedyrer (bl.a. handoff m.m.). I dag er det mitt inntrykk at alt fungerte bra på alle måter, men jeg er interessert i tilbakemelding fra dere om hva som var bra, hva som kan gjøres bedre m.m. Post gjerne innlegg her eller send meg en mail på flyin@maeland.com Neste flyin vil bli i Ålesund 12. desember. Mer informasjon kommer snart. Takk til alle som var med på å gjøre kveldens flyin til en minneverdig stund. -Frode ------------------ Event Coordinator http://home.sol.no/%7Ees/" TARGET=_blank>ARTCC Norway http://www.maeland.com" TARGET=_blank>www.maeland.com Siter
Morten Hanssen Skrevet 26. november 1999 Skrevet 26. november 1999 quote: Så hvordan gjør man en god landing med en 737 på Vigra og andre slike approaches? Hmm, nå skal ikke jeg påstå å vite så mye om gode landinger [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image], men du bør vel nesten ha kart for Vigra sånn at du ser hvor du skal fly hen, hva som er minimumshøyder og slikt...da bør du unngå at du havner i fjellveggen. Men at Ils'en sender deg dit er jo rart...den er jo sikkert skeiv på grunn av at den må være det for å _unngå_ fjellet... Vel, konklusjon er at kart fra AIP Norge er fine å ha på mange flyplasser. :-) (Disse kan vel lastes ned her fra flightsim.no somewhere) mvh, Morten. Siter
Åge Olsen Skrevet 26. november 1999 Skrevet 26. november 1999 --------------------------------------------------------------- Jeg skyr Vigra som pesten pga den skeive ils'en som sender meg rett i fjellveggen. ---------------------------------------------------------------- Hei Dersom den har sendt deg i fjellveggen, spørs det om du har fulgt localizer i det hele tatt... Loc. 25 Vigra er så vidt jeg husker 237 grader, mens rwy hdg er 249. Altså 12 grader "off"... Nettopp på grunn av fjellene. "Mye brukt" prosedyre der er via Fjørtoft, husker ikke nøyaktig hvor langt ute du må/bør "kutte ut" AP og ta resten manuelt. Hvis det kan være noen trøst, sa en kaptein til meg en gang at ..den er litt "tricky" denne her.. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] ------------------ Åge Olsen, Molde atcc@molde.online.no http://home.sol.no/~ageolse" TARGET=_blank>Air Traffic Control Center Siter
Helge Bø Skrevet 26. november 1999 Skrevet 26. november 1999 Apropos Ålesund. Jeg skyr Vigra som pesten pga den skeive ils'en som sender meg rett i fjellveggen. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Etter et par forsøk som holdt på å ende i katastrofe, har jeg flydd pent og pyntelig forbi Ålesund. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Så hvordan gjør man en god landing med en 737 på Vigra og andre slike approaches? Mvh Helge [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.