Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen

 

Da nærmer det seg jul atter igjen, og ett nytt år står for tur med nye muligheter i flightsim miljøet vårt.

Jeg vil her forsøke å redgjøre litt om hva som har skjedd gjennom 2002, og hvilke fremtidsplaner vi ser muligheter på innen vårt flightsim-miljø på Vatsim.net.

 

 

VACC Norway har i dag registrert 72 godkjente kontrollere, noen av disse er mer aktive enn andre, men det er vel slik det skal være.

Vi har i tillegg noen som står som OBServere på vei inn i VACC Norge, og noen som har søkt oppgrade til en høyere rating, disse forsøker vi å få oppgradert så snart som mulig i henhold til VATSIM/VACC Norway reglement for upgrade.

 

De av Dere som er Student, Senior Student, eller Controller og har mulighet, lyst og føler deg klar, søk om oppgrade til en høyere rating, det er en del av "gamet".

 

VACC NORGE:

Treningsavdelingen forsøker å utføre de ansvarsområder vi har på best murlig måte, vi har igangsatt Treningskvelder som vi har prøvd kjørt hver 14 dag i løpet av høsten. Disse treningskvelder er først og fremst myntet på nybegynnere, men alle er selvsagt velkommen, og foregår da på en egen dedikert server.

Det har nå vist seg gjennom høsten at disse treningskveldene ikke har vært den helt store interessen for. Vi har enkelte ganger bare 1 ATC - 2 piloter eller omvent, og da er det ikke mulig å få noe til av. Kansje vi ikke har annonsert riktig - kansje vi ikke har rett opplegg som gjør at folk ønsker å være med. I allefall vil treningsavdelingen være åpen for nye ideer, så vi er veldig intressert i ditt bidrag hvis du har noen forslag til forbedring etc.

Vi regner med at vi er igang igjen utpå nyåret med treningskvelder, vi ser det som ett "krav" at vi har noe å tilby nye piloter/ATC.

Vi vil også forsøke utover neste år å få til spesielle TEMA - kvelder. Dette har vi forsøkt tidligere med bra respons, så dette vil bli annonsert når slik kveld er bestemt.

 

Treningsavdelingen i VACC Norge er selvfølgelig intressert i personer som har noe å tilføre - ideer eller konkrete forslag til hva vi kan gjøre, ta kontakt med oss vi har helt klart bruk for deg i vårt videre arbeide i å skape et tilfredstillende opplæringsfase for nye piloter/ATC, men det krever at flere av dere er villig til å være med aktivt å utvikle/lære opp disse nye personer.

VACC Norge ber spesielt dere "eldre" controllere om å ta dere spesielt av nye ATC og piloter (vi må ikke glemme de) som vil prøve seg i vårt flymiljø på Vatsim net. Vi ønsker flere med, så gjerne fortelle kjente/ukjente om dette med å fly og kontrollere online så kommer det nok flere med, og ja jenter Dere er særdeles velkommen.

 

Men dette miljøet skal ikke være noen "lek" (forstå meg rett). Man er nødt til å ha en "genuin" interesse for flyging/kontrollering generelt, og være villig til å lære prosedyrer, forstå kart og alt det som hører med til denne hobbyen. Det er ikke bare å hoppe inn i Cockpit å "fly away" på Vatsim net. Vi har regler på nettet som vi skal forholde oss til. Så de som bare vil "leke seg" får finne en annen plass.

 

Vi ser at færre og færre er online, vel dette kan vel diskuteres, men iallefall, vi ønsker å få opp aktiviteten i Norsk luftrom. Så Hva Gjør vi ?????? Det viser seg jo at er det ATC online så kommer gjerne pilotene etter hvert.

 

Tidligere i år hadde vi en diskusjon angående dette fenomen (lite folk ute å flyr!). Piloten kan selvfølgelig velge hvor han vil fly der han vet det er ATC online og gi blaffen i å fly i Norge. Piloten kan fly hvor som helst, mens vi kan ikke kontrollere hvor som helst, vi har bare store (lille) Norge å boltre oss i.

 

Så skal vi ha mere aktivitet i Norsk Luftrom så må vi som ATC finne løsninger på dette, og informere pilotene om dette, for vi er selvfølgelig avhengig av at pilotene kommer, ellers blir det lite morro.

 

Så konklusjonen er - ATC i Norge MÅ bli bedre med tanke på å kunne annonsere at man kommer online på forhånd, dette tror jeg vil være en fordel. Det er alt for mange ATC som bare sjekker Serverinfo, (ohoi - her var det noen ute å flyr artig...) for så å logge seg på, ikke noe galt i det, men vi burde ha annonsert at vi ønsker å være online på forhånd, hvilken dag hvilken tid etc.

 

Derfor mener jeg at alle som planlegger å sitte ATC BØR benytte ATC - Bookingen på ATC-Booking VACC Norway å legge inn at du vil være online.

Mange av våre utenlandske piloter (også norske) er innom VACC Norway og "popper" da innom ATC Bookingen, ser ingen online i kveld hmm, vel "then we skip Norway tonight!!"

 

Pilotene planlegger jo sine turer, så hvorfor skal ikke ATC planlegge sin tid online. Jeg vet det ikke alltid er så enkelt å planlegge at der og da skal jeg være online som ATC, men la oss forsøke å få denne bookingen til å funke. Det er en "delete" fungsjon der også vet dere.

 

Vi ser nå at de fleste VACC i Europa kommer med ATC - booking (vaktlister om du vil). Dette er kansje en måte å få opp aktiviteten (se på Sverige hva gjør de som ikke vi gjør?).

Det er intet så kjedelig som å sitte ATC uten å få piloter. Flyr du har du jo alltids noe å drive på med.

 

Nå verken kan eller vil VACC Norge pålegge deg som kontroller å benytte ATC-Bookingen,(iallefall i første omgang) men det vil være til stor hjelp på online trafikken tror jeg om vi benytter bookingen.

 

Så bruk ATC- booking på VACC Norge folkens Skader jo ikke å prøve det.

 

EVENT`s:

Vacc Norge har vært aktive med en god del events i løpet av dette året, og vi takker Norway Race Team for den utrolige innsats de har gjort gjennom hele 2002, med meget bra planlagte Events, hvor det har vært bra med trafikk. Vi regner med at NRT har mer på gang for 2003, Lykke til.

 

 

VATSIM:

Vatsim har nå operert i over ett år siden de overtok for tidligere SATCO, og idag har vel VATSIM sentralt i overkant av 42000 registrerte piloter/controllere i sin base.

Det er vel selvsagt en god del ting som kunne ha vært bedre, og som forbedres kontinuelig etter de informasjoner vi har. Serverne er jo ett stadig diskusjonstema, om at disse er ustabile etc.

Vi tror nå at dette kun gjelder enkelte ganger og gjerne da det er masse folk online - når det er over 500 pålogget på en gang er det ikke rart ting blir litt ustabilt. Men det jobbes kontinuelig med å oppgradere serverne til å kunne godta stadig høyere antall pålogginger.

 

VATSIM har restriksjoner for hviken rating som kan logge opp hva, disse gjelder da også i Norge og er - INGEN STUDENT KAN LOGGE PÅ OVER APPROACH posisjon.

 

Det er også diskutert, men ennå ikke offisielt (dette vil komme folkens) at ATIS som du setter opp når du er online IKKE skal være mere en på 4 linjer. Det vil være like greit om vi starter med dette snarest. Så minimer ATISèn din til å ikke overskride 4 linjer, ta kun med det mest nødvendige. APP/TWR trenger nok litt mer informasjon enn CTR, men ikke over 4 linjer det skal være nok, så start med dette jo før jo heller folkens.

Når du logger deg på nettet som OBSERVER, kan du ikke sitte online over lengre perioder med bare OBS status, så minimer online tiden din når du logger opp som OBSERVER - unntakene her er folk som er i en trenings/oppgraderingsprosses.

 

Alt dette gjøres i ett forsøk på å få ned unødvendig serverloade, slik at serverne holder lengre, noe vi alle er intressert i.

De av dere som ikke har gjord det, ta en titt på VATSIM EUD Policy page.

 

UIR-CTR Det er nå innført i VATSIM Europa "Upper Information Region controllers" (eller såkalt _FSS). Disse kontrollere kan du støte på i hele Europa. Formålet med dette er å kunne yte ATC til piloter over FL245 hvor vanlig CTR ikke er online. Hvis den ordinære CTR(ENOS_V_CTR) kommer opp i det området plikter da f.eks. EURN_V_CTR å levere fra seg ansvaret for flyet til denne kontrolleren, når så flyet forlater ENOS_V_CTR`s FIR igjen og ingen ordinær CTR online å handle over til, skal flyet tilbake til EURN_V_CTR.

EURN_V_CTR yter ikke DEP/ARR kun enroute flightfollowing, og har i såmåte bare ansvaret for flights over FL245 i Europa. Serverinfo og Whazzup er nå integrert med disse High airway posisjonene. Mer info les Her

 

 

ARSC:

Det arbeides nå med en helt ny Controller client - som vil overta for ProController på VATSIM nettverk etter hvert. Denne heter Advanced Simulated Radar Client

(ASRC) og er en totalt ny client, men mange nye fungsjoner. Den skal være så nær opptil virkelighet som det er mulig å simulere i vårt miljø sies det.

Denne har nå vært til testing av ett utvalg av Instruktører/Controllere rundt om i verden, og de siste meldinger som kommer er at verson 1 kommer til å bli frigitt for nedlasting til juletider eller rett over( det er litt vanskelig å fastsette dette da author ikke har gitt noen eksakt releas dato) De sier bare "Den kommer når den kommer...."

 

VACC Norge Treningsavdeling er klar over at den nye clienten sansynligvis vil kreve en del informasjon/opplæring før man kan få best mulig bruk av denne når den kommer ut. Treningsavdelingen vil da være tilgjengelig for hjelp, råd og veiledning når clienten blir tatt i bruk av dere controllere, vi vil forsøke å få satt opp en egen Web-side for denne, og kansje også ett eget FORUM. Vi tror det vil være til stor nytte for dere, og dette vil vi informere om etter hvert. I mellomtiden kan du sjekke denne linken ASRC Forum

 

Det er offentligjort en MANUAL denne finner du Her

 

SQUAWKBOX:

Det vil også komme en ny Squawkbox etter jul (dato er heller ennå ikke fastsatt). Den nye squawkbox vil være en helt ny og litt enklere utgave enn den vi bruker i dag. Den vil komme med en del "popups windows" med forskjellige muligheter. Squawkbox 3. vil ikke inneha TCAS eller FMC. Mer info om denne kan du lese om på Forumet for den nye Squawkbox Her

 

På vegne av VACC Norge ønsker jeg Dere Alle En Riktig God Jul, og Ett Godt Nytt År.

Vi vil prøve å gjøre vårt ytterste for at vårt Fly/ATC miljø på Vatsim net skal være i konstant utvikling til det bedre for dere i 2003 også.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...