Jan Kristiansen Skrevet 8. november 2002 Skrevet 8. november 2002 Da er det offisielt VATSIM Europa har innført UIR ATC i Europe airspace fra idag av Se Press release: quote: As of November 8th, 2002, Europe Division of VATSIM Europe Region will put in effect a new kind of airspace sectors online that have been agreed and voted by the majority of all its vACC staff members. They are Europe's joint Upper Information Regions (UIRs) ATC also to be known as "UIR ATC". The whole of Europe Division has been split in five parts (Identifiers: N, E, S, W & M). Each UIR ATC, when online, will be controlling all air traffic flying in airspace above FL245 and belonging to the one of the five sectors. Once a local CTR comes on line, all local upper level traffic will be transfered over to the CTR (the same way its been functioning until today). Only controllers with senior ratings will be allowed to man these positions. For more detailed information you can checkout EUD's updated policy page. Both WhazzUp and ServInfo have been updated to recognize and display the UIR ATC positions. Once online in VATSIM Europe's skies you can now contact any of the five EURx_V_FSS stations when flying above FL245. "_V" is for voice service, "x" is the sector identifier and "_FSS" will be used until VATSIM server code in future version will allow _CTR radar ranges close to 1500 Nm. Although the suffix looks like one of "Flight Servise Station", the UIR ATC will be providing "Radar Control" and not "Advisory" service. This is Europe before and after UIR ATC. No more lonely flights across those upper European Skies ! For Pilotene vil dette ha den betydning at du nå kan kontakte EURN_V_FSS for Radar Controll når du flyr over FL245 i Norge, og den lokale CTR for den FIR er ikke online. Så snart en lokal CTR kommer online vil FSS handle deg over til ham. For Norsk ATC vil nok dette ikke ha den store betydningen, bortsett fra fly du måtte se utenfor din FIR, disse kan være under en _FSS stasjon,så vær obs. Når flyet nærmer seg din FIR vil flyet bli handlet over til deg på vanlig vis. Så heretter sjekk om det er en FSS stasjon over deg før du ber en pilot kontakte deg som er utenfor din FIR. UIR ATC kommer kun til å yte radar controll over FL245 og over store områder(1500nm)de kan/skal ikke yte Departure eller Arriving service, kun enroute radar controll. Så om det ikke er APP eller CTR på den flyplass du har som destinasjon vil du sansynligvis ikke få service under FL245, men bli bedt om own Navigation. For å kunne bemanne en FSS stasjon må du ha Senior Controller eller høyere Dette igjen betyr at regelen om at ingen kan yte ATC i vACC Norway airspace uten godkjenning fra vACC Norway - IKKE gjelder for FSS, siden disse kun yter radar controll over FL245, og dermed går fri fra lokale prosedyrer. Les her: EUD Policy page Med hilsen Jan Kristiansen VACC Norway Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.