Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til alle som kontrollerer i Norsk Luftrom.

 

Det verserer diskusjoner i VATSIM med tanke på lengden på ATIS, 4 linjer max. har vært nevt. Du har sikkert også sett Brodecast på nettet angående dette.

 

Derfor vil jeg oppfordre alle til å passe på å ha en så kort ATIS som mulig. Kun den mest relevante informasjon er påkrevd INFO XXXX,RW IP,RWY in use QNH, gjerne ditt navn.

Hele METAR Skal ikke være med.

 

Det har i helgen skjedd at enkelte kontrollere er blitt disconnected på grunn av dette. Foreløping er det vel ingen offisiell uttalelse angående dette fra VATSIM, men det kan nok være greit om du påser at ATIS er så kort som mulig når du kontrollerer online.

 

Husk METAR får piloten tak i via ACARS i Squawkbox. Om piloten har kart eller ikke, skal/kan piloten informere om i Flightplan, så det er ingen grunn til å sette dette inn i ATIS.

 

Med hilsen

Jan Kristiansen

Training Director

VACC Norway

Skrevet

quote:

Opprinnelig postet av Einar Kristiansen:

Gardermoen Approach.

For å spikke et par fliser så heter det vel egentlig "Oslo Approach"?

 

Hvis poenget er å få det så real som mulig så bør jo en ATIS se omtrent slik ut: "Sola Information November, time 1750Z. Expect ILS-18. RWY 18 in use, for helicopters RWY 11. TL80. 13004KT 9999 FEW025 04/M04 Q1029 NOSIG. ATC is nn. Voice rw.nordkapp.net/enzv_v_app" Denne er også bare på fire linjer, men er den allikevel for lang? For lang for hva?

 

quote:

Opprinnelig postet av Jan Kristiansen:

Om piloten har kart eller ikke, skal/kan piloten informere om i Flightplan, så det er ingen grunn til å sette dette inn i ATIS.

Jeg forstår heller ikke hvordan man skal få plass til et kart i ATIS? "[smil]"

 

[ 22.10.2002, 02:09: Endret av: Anders Presterud ]

Skrevet

Dette var da fælt da..

 

Årsaken til at ATIS bør være så kort som murlig(jeg tror dere vet hvorfor) men la meg forklare.

Serverne vi benytter har ikke den kapasitet som man har tilgjengelig i real life for å brodcaste hele METAR. Voice ATIS er jo selvfølgelig ett alternativ.

 

Med å korte ned ATIS i Pro Controller til ett minimum har vist seg å bedre servernes kapasitet. Det er bare dette som er årsaken. Må jo være bedre å kunne ha en stabil server eller en lang ATIS!!!

 

Dette var IKKE ment som noen indikasjon på at ATC i Norge benytter for lang ATIS i PC, kun informasjon til Dere om dette.

Når folk blir fjernet fra serverne på grunn av slikt tenkte jeg at man bør være på vakt for dette, vi vil jo ikke at noen i Norsk luftrom skal oppleve slikt..

 

ATIS bygger selvsagt på METAR, men spørsmålet er jo - hva er viktig å brodcaste via ProController. Som en Service kan jo ATC informere via voice METARen når du har tid til piloten > Metreport ENGM,ready to copy sir? f.eks.

 

Med hilsen

Jan Kristiansen

VACC Norway

Skrevet

For det første så er det ikke hoss alle voice ATIS fungerer skikkelig, inkludert meg.

 

For det andre så lærte jeg en gang at i ATISen i PC bør alltid RWserver-adressen stå helt øverst, ellers er det ikke alltid at SB oppfatter denne og piloten må gå inn på voicekanalen manuelt.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...