Jan Kristiansen Skrevet 21. oktober 2002 Skrevet 21. oktober 2002 Til alle som kontrollerer i Norsk Luftrom. Det verserer diskusjoner i VATSIM med tanke på lengden på ATIS, 4 linjer max. har vært nevt. Du har sikkert også sett Brodecast på nettet angående dette. Derfor vil jeg oppfordre alle til å passe på å ha en så kort ATIS som mulig. Kun den mest relevante informasjon er påkrevd INFO XXXX,RW IP,RWY in use QNH, gjerne ditt navn. Hele METAR Skal ikke være med. Det har i helgen skjedd at enkelte kontrollere er blitt disconnected på grunn av dette. Foreløping er det vel ingen offisiell uttalelse angående dette fra VATSIM, men det kan nok være greit om du påser at ATIS er så kort som mulig når du kontrollerer online. Husk METAR får piloten tak i via ACARS i Squawkbox. Om piloten har kart eller ikke, skal/kan piloten informere om i Flightplan, så det er ingen grunn til å sette dette inn i ATIS. Med hilsen Jan Kristiansen Training Director VACC Norway Siter
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 21. oktober 2002 Skrevet 21. oktober 2002 Nå er det jo slik at ATIS i virkeligheten i vesentlig grad baserer seg på METAR da... Ha en god dag? Eivind Spirit 50 / TFN50 Siter
Einar Kristiansen Skrevet 21. oktober 2002 Skrevet 21. oktober 2002 Og slik bør vel en atis se ut: Info India. Gardermoen Approach. rw.nordkapp.net/engm_v_app Rwy 01L dep.Rwy 01R arr.QHN 1013.Wind 020/06. Your controller is Einar Kristiansen. SAS583 NOW966 ATC Einar.. Siter
Anders Presterud Skrevet 22. oktober 2002 Skrevet 22. oktober 2002 quote: Opprinnelig postet av Einar Kristiansen: Gardermoen Approach. For å spikke et par fliser så heter det vel egentlig "Oslo Approach"? Hvis poenget er å få det så real som mulig så bør jo en ATIS se omtrent slik ut: "Sola Information November, time 1750Z. Expect ILS-18. RWY 18 in use, for helicopters RWY 11. TL80. 13004KT 9999 FEW025 04/M04 Q1029 NOSIG. ATC is nn. Voice rw.nordkapp.net/enzv_v_app" Denne er også bare på fire linjer, men er den allikevel for lang? For lang for hva? quote: Opprinnelig postet av Jan Kristiansen: Om piloten har kart eller ikke, skal/kan piloten informere om i Flightplan, så det er ingen grunn til å sette dette inn i ATIS. Jeg forstår heller ikke hvordan man skal få plass til et kart i ATIS? [ 22.10.2002, 02:09: Endret av: Anders Presterud ] Siter
Jan Kristiansen Skrevet 22. oktober 2002 Forfatter Skrevet 22. oktober 2002 Dette var da fælt da.. Årsaken til at ATIS bør være så kort som murlig(jeg tror dere vet hvorfor) men la meg forklare. Serverne vi benytter har ikke den kapasitet som man har tilgjengelig i real life for å brodcaste hele METAR. Voice ATIS er jo selvfølgelig ett alternativ. Med å korte ned ATIS i Pro Controller til ett minimum har vist seg å bedre servernes kapasitet. Det er bare dette som er årsaken. Må jo være bedre å kunne ha en stabil server eller en lang ATIS!!! Dette var IKKE ment som noen indikasjon på at ATC i Norge benytter for lang ATIS i PC, kun informasjon til Dere om dette. Når folk blir fjernet fra serverne på grunn av slikt tenkte jeg at man bør være på vakt for dette, vi vil jo ikke at noen i Norsk luftrom skal oppleve slikt.. ATIS bygger selvsagt på METAR, men spørsmålet er jo - hva er viktig å brodcaste via ProController. Som en Service kan jo ATC informere via voice METARen når du har tid til piloten > Metreport ENGM,ready to copy sir? f.eks. Med hilsen Jan Kristiansen VACC Norway Siter
Marius Stedjan Skrevet 22. oktober 2002 Skrevet 22. oktober 2002 Om du vil ha realistisk ATIS, bruk voice ATIS da vell.. Mye bedre enn å måtte lese en haug med tekst også! Siter
Sondre Aabø Skrevet 22. oktober 2002 Skrevet 22. oktober 2002 Kan alle ATCer i norge Bruke sån så vi kan får høre ATIS på ATISclient for det hadde vært kult. Og da ligger vi foran de andre nordiske landene Siter
Arild Oldervoll Skrevet 22. oktober 2002 Skrevet 22. oktober 2002 For det første så er det ikke hoss alle voice ATIS fungerer skikkelig, inkludert meg. For det andre så lærte jeg en gang at i ATISen i PC bør alltid RWserver-adressen stå helt øverst, ellers er det ikke alltid at SB oppfatter denne og piloten må gå inn på voicekanalen manuelt. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.