Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nu har jeg lige været online fra kastrup til Billund MEn da jeg bad om taxi for takeoff var der ingen der svarede mig ??? Der var en anden online SAS321 i en 767 jed hørte ikke han bad om tilladelse til at lande? Hvad gør jeg galt?

Skrevet

Du er sikker på at det var en controller online? Hvis ikke flyr folk rundt i anarki. ;-)

Når man er i et ukontrollert område/flyplass, er det greit å bruke UNICOM, og gi korte meldlinger om hva man gjør:

"SAS123 taxing to holding 04R"

"SAS123 taking off 04R"

"SAS123 landing 04L"

osv.

Skrevet

quote:

Opprinnelig postet av Peter Noerkjaer:

Hvor stor er radius på UNICOM? Har nogle gange fået beskeder fra fly, der (efter sigende) var omkring 400NM væk.

Sådanne fly kan da ikke have interesse i, at jeg taxier rundt i Kastrup?

Du bruker Unicom nå fly har eks.SAS452 has join the session.Da er dere ganske nært hverandre (40nm)

NOW 966

SAS 583

ATC Einar..

Skrevet

Nu synes jeg lidt at I modsiger hinanden... Den ene siger at det er godt at bruge Unicom til at fortælle andre om sine bevægelser, den anden siger, at man bare skal bruge UNICOM til at fortælle at man er med på serveren.

På den ene side, hvis UNICOM har en rækkevidde på 300+NM så gider de nok ikke høre om dine bevægelser rundt på Amager. "[smil]"

Men på den anden side, kunne det måske være meget godt, at man fortalte andre fly over UNICOM hvor man var, og hvor man planlagde at være om ti minutter og ikke mindst i hvilken højde...

Nu har jeg vist startet samme diskusion i to tråde, så lad os bare bruge denne til at fortsætte brugen af UNICOM i.

Skrevet

Ser at det er litt forskjellige oppfatninger her. Jeg har et godt råd som jeg benytter selv.

Når det ikke er ATC i det området jeg befinner meg, enten jeg skal lande, ta av eller er airborn, så sender jeg korte textmeldinger via textfeltet i SB. Har jeg samtidig freq. COM1 innstillt på Unicom så når disse meldingene ut til alle piloter enten de er nærme eller langt unna. Da har jeg innformert om mine bevegelser og alle er forberedt på hva jeg skal gjøre eller har til hensikt å gjøre. Er jeg i cruisinghøyde så sender jeg få meldinger, ofte bare når jeg passerer spesielle waypionts. Er jeg under descend eller climb sender jeg meldinger litt oftere, eks. når jeg event. skifter høyde, kurs eller fart.

Bruker du voice så kan du lytte på unicom-kanalen om du vil. Da vil du kunne snakke med andre eller få informasjon om andre fly's bevegelser om de sender på voice. Du kan også selv informere via voice om du vil.

Eks.: leving FL380 for FL180 inbound TGA(Tolga vor), SAS100

Har du vært i kontakt med ATC på din første del av turen og du forlater dennes airspace, så får du klarering for å bytte freq. Om du da dobbeltklikker på UNICOM i ATC-directory så bytter ikke RW automatisk til UNICOM. Det må du selv gjøre manuelt. Freq. på COM1 byttes imidlertid så den er grei.

Flyr du sammen med andre kan dere benytte egen priv. kanal for å snakke sammen underveis, men da må du holde et øye med textvinduet i SB så du event. ser om det kommer meldinger som er viktige for deg.

Håper dette hjalp litt.

[ 09.09.2002, 20:22: Endret av: Einar Halvorsen ]

Skrevet

quote:

Opprinnelig postet av Peter Noerkjaer:

Kan du lige hjælpe med en forklaring på hvordan man snakker privat under et flight med RW.

Da må du lage din egen kanal. Det gjør du ved å velge join, og skrive inn adressen, f. eks: "rw.tt.luth.se/peter".

Så må du gi de du ønsker å snakke med, denne adressen. Det gjøres i en privat melding i SB: ".msg [CALLSIGN] Hei, møt meg på rw.tt.luth.se/peter"

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...