Peter Nørkjær Skrevet 3. september 2002 Skrevet 3. september 2002 Jeg har lige ENDNU et spørgsmål. Hvis nu jeg vil flye en tur mellem to lufthavne og der ikke er ATC på vejen, skal jeg så bruge UNICOM lige som jeg ville bruge TRAFFIC på en ukontrolleret lufthavn? I så fald går UNICOM så ind og dækker både CTR, DEP, APP, TWR og GRD funktioner, eller bruger man "de rigtige" frekvenser når man er på jorden? Hvad med den situation, hvor der kun er ATC online i den ene ende, eller en del af vejen. Hvem kalder man så op til når man starter, og hvornår går man over på frekvens til dem der er on-line. Det er måske nemt nok indenrigs i Danmark, alt efter reglerne. Men hvis man skal på en lang tur, kan man jo ikke kalde op til Tel Aviv APP når man starter fra København. Siter
Frank Petersen Skrevet 5. september 2002 Skrevet 5. september 2002 UNICOM er en pilot kanal som alle "ikke under ATC styring" pilot bør være på. Da kan man sende melding om hvor man er og hvilke manøvre man agter at lave f.eks. under en approach. ATC vil ikke høre dette med mindre han er på den frekvens (122.800) og innen for rekkevide af deg. Når du starter op på en flyplads og er klar til at flyve, da ser du i ATC DIRECTORY i SB og velger så ATC'en som tilhører den flyplass du er på. man starter altid med at vælge "nedenfra". Dvs. xxxx_GND, xxxx_TWR osv. Er der ingen ATC ja da starter du på UNICOM og så mens du flyver må du engang imellem se i ATC DIRECTORY om der er kommet noen ATC online i det område du flyver i og som burde ha kontrol på deg. ServInfo viser ganske fint hvor der befinner seg ATC og hva de dækker. [ 05.09.2002, 07:53: Endret av: Frank Petersen ] Siter
Peter Nørkjær Skrevet 5. september 2002 Forfatter Skrevet 5. september 2002 Jeps. Det fik jeg opklaret ud fra den "how-to" du har skrevet (odf-format). Jeg tog min føste tur med Walter i går. Mange tak for at have sat mig i forbindel med ham. I får nok set mere til mig i det scandinaviske luftrum! Siter
Peter Nørkjær Skrevet 9. september 2002 Forfatter Skrevet 9. september 2002 Et til unicom spørgsmål. Efter vi snakkede sammen i går Frank, har jeg lagt mærke til, at jeg ikke kan gå på voice på UNICOM. Radioen bliver på den gamle frekvens. Text-only så på unicom? Siter
Einar Kristiansen Skrevet 9. september 2002 Skrevet 9. september 2002 Jepp.Jeg bruker kun Unicom når fly kommer inn i "my session" (exs SAS 340 has join the session) vel og merke når det ikke er ATC online.Dette er fordi da må vi komunikasere med hverandre. Vi ligger ganske nært hverandre 40nm... NOW 966 SAS 583 ATC Einar.. Siter
Peter Nørkjær Skrevet 9. september 2002 Forfatter Skrevet 9. september 2002 Så hvad bruger man UNICOM til og hvad bruger man IKKE unicom til? Nu her den anden dag hvor jeg fløj kunne jeg se noget trafik i mit område på whatzzup, og så sendte jeg en besked ud over unicom (der var ingen ATC) om min position, så de ikke kravlede op i bunden af mig. Var der korrekt brug? Jeg har engang fået en besked på UNICOM fra fly der er flere hundrede NM væk, så det er måske ikke så cool, hvis alle fortæller om deres fart og færden... Det her står sikkert et eller andet sted, men efter jeg er startet med at flyve on-line har alle bare været så hjælpsomme, og det er jeg super glad for, men jeg er ved at drukne i links til dokumenter der forklarer det hele... [ 09.09.2002, 17:46: Endret av: Peter Noerkjaer ] Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.