Eivind Tollerød Fosse Skrevet 5. juni 2002 Skrevet 5. juni 2002 Jeg lurer på hvordan VACCN rettferdiggjør dette? --- Hei <sensurert> For å bli ATC, kreves det minimum 10 timer erfaring som pilot og 5 timer som observer. I følge VATSIMs logger, har du kun 37 min online som pilot (men ingen flytid) og 55 minutter som observer i ProController. Når du har oppfylt de formelle kravene, er du velkommen til å søke på nytt. Med vennlig hilsen http://vaccn.org --- Ha en god dag? Eivind Spirit 75 / TFN75 Siter
Baard C Skrevet 5. juni 2002 Skrevet 5. juni 2002 Tja regler er regler og du har jo ikke mange minuttene logget så det er vel egentlig helt forståelig dette her? Jeg er pilot og både jeg og mine passasjerer synes det er betryggende å kunne stole på trente, kvalifiserte ATC- mennesker Det er bare å stå på videre! Siter
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 6. juni 2002 Forfatter Skrevet 6. juni 2002 Som den observange leser har sett så er navnet det gjelder sensurert... Personen er ikke meg. Ha en god dag? Eivind Spirit 75 / TFN75 Siter
Gjest Skrevet 6. juni 2002 Skrevet 6. juni 2002 he, det klages over at det er lite atc online. Nå skjønner jeg hvorfor. ikke bare må man ta opptakstest og så ha et muntlig intervju før man godkjennes som student1, man må også ha "praksis" på forhånd. sikkert "gøy" for de som er nye det. Det fremmer sikkert rekrutteringen. Det morsomme er at det ikke står et døyt om disse "reglene" for student rating på promotion siden hos VACCN. PS. undertegnede har vært med siden tiden før SATCO/VATSIM, og har pr. idag flydd kun 2 turer online (ENFB-ENML på Tengels flyinn (hvor ble det forresten av Tengel??) for mange år siden, pluss , siste del av en tur fra polen til haugesund. totalt ca 2 timer. jeg har også 0 timer som observer siden det ikke var noe krav før. Da ryker vel ATC ratingen min da? vell... who cares.... bruker den ikke alikevel. Jan Roar Rød [ 06-06-2002, 11:15: Endret av: Jan Roar Rød ] Siter
Marius Stedjan Skrevet 6. juni 2002 Skrevet 6. juni 2002 Heisann, Altså, jeg skjønner at det skal være en teoetisk test. Med en mutlig/praktisk test er nå litt tulltete. Skjønner dette når du skal ha over S1 rating, men ikke på selve S1. Over til det med lite trafikk. Det er vel ikke akkurat ATC som er problemet her i Norge. Det er heller at det er ALTFOR lite piloter på. Det er altids en kontroller på når jeg tar meg en tur i FS. Men det er heller dårlig med piloter når jeg logger på PC. Vi er over 2000 medlemmer her, skjønner ikke helt at det er så lite fly. Hva driver egentlig alle med? Syns alle skulle ta seg litt i nakkeskinnet og ta seg en tur ekstra i uka. Takk for meg Siter
Jan Kristiansen Skrevet 6. juni 2002 Skrevet 6. juni 2002 Hei, vel VACC Norge er en del av VATSIM - Europe, der er det minimumsregler som vi må følge før noen kan bli tildelt rating som ATC. Reglene for dette finner dere på Vacc Norway Web. VACC Norge ønske å ha en best mulig standard på ATC og derfor de som ønsker å bli ATC i Norsk Luftrom skal kunne ett minimum i forhold til Prosedyrer etc. før Student rating kan bli aktivisert. Man må da ha flydd litt først slik at man vet hva dette går ut på. Man skal også ha satt seg inn i bruken av ProController og dens funksjoner, og den beste veien å gjøre det på er vel å utforske programet litt, med andre ord ha være online som OBServer for å gjøre seg kjent med ProController. Disse reglene kan da ikke være så uforståelig å forstå eller? De av Dere som hadde rating i SATCO før VATSIM, fikk ratingen overført til VATSIM enkelt og greit da dere registrerte dere i VATSIM. Så til slutt, VACC Norway kan ha strengere regler en de som settes opp fra VATSIM når det gjelder ATC, men vi synes nå ikke vi er urimmelige når vi nå har ett slik minimumkrav til online aktivitet som ovenfor nevt før upgrade til Student rating kan gjennomføres. Med hilsen Jan Kristiansen Training Director VACC Norway Siter
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 6. juni 2002 Forfatter Skrevet 6. juni 2002 "Disse reglene kan da ikke være så uforståelig å forstå eller?" Jo. Det kan de. Hvordan i alle dager kan dere forsvare at en "flygeleder" må ha 10 timer online som "pilot"?!? Her har dere tolv spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på: - Hva om jeg overhodet ikke liker fly? Jeg er kun interessert i ATC. - Hva om jeg blir flysyk når jeg flyr flight simulator? - Hva om jeg har problemer med å få SquawkBox til å virke på min datamaskin fordi Flight Simulator alltid låser seg når begge programmene skal kjøres sammen? - Hva om min datamaskin er en 166MHz sak som ikke kan kjøre FS2002, og jeg ikke får tak i FS98 lenger? - Hva om jeg har flyskrekk? Så voldsom at jeg kaldsvetter bare jeg ser en flysimulator. - Hva om jeg ikke har Flight Simulator? Må jeg da kjøpe det for 10 timers bruk før jeg kan være ATC? - Hva om jeg synes Flight Simulator er skikkelig kjedelig? - Hva om jeg synes Flight Simulator er alt for dyrt til at jeg har lyst til å bruke penger på det? - Må en virkelig flygelederstudent ha noen flytimer i det hele tatt? Hvorfor krever man det da online? - Føler VATSIM at dette hjelper på kvaliteten til ATC og piloter, eller er det bare en "festbrems"? - Når blir det krav om at jeg må ta en legesjekk for at Luftfartstilsynet (VACCN) skal være sikre på at jeg er skikket som "pilot" eller flygeleder" på nettverket? - Når skal VirtualACCN'ene og VATSIM forstå at dette IKKE er virkelighet? Ingen dør om man krasjer, det er ingen selskaper som taper penger på at vektoreringen var dårlig og man må gå rundt på nytt og ingen passasjerer som ikke rekker neste fly. Ha en god dag? Eivind Senior student "ATC" og "pilot" på VATSIM Snart CPL og frozen ATPL innehaver i den virkelige verden. Spirit 75 / TFN75 Siter
Arild Oldervoll Skrevet 6. juni 2002 Skrevet 6. juni 2002 Jeg er fullstendig enig i denne rehgelen og synes ikke denm er det minste rar/feil. Selvføgelig bør man vite hva som skjer i online-verdenen når man skal være ATC! At pilotene spår ATC'en om hjelp er helt greit, men det bør ikke forekomme at ATC sier til piloten "hva skal jeg si nå?" Siter
Geir Fjellro Løitegård Skrevet 6. juni 2002 Skrevet 6. juni 2002 Hei ! Skulle gjerne hvert ATC jeg, men multiplayern i fs klikker så jeg får ikke flydd online i det hele tatt for alt låser seg totalt, har ca 5 timer tror jeg å det holder ikke Men har besøkt en del tårn og en del sentraler, men det hjelper ikke Happy flying... -------------------- Geir Fjellro Løitegård [ 06-06-2002, 21:56: Endret av: Geir Fjellro Løitegård ] Siter
Vegar Mikalsen Skrevet 6. juni 2002 Skrevet 6. juni 2002 Er fullstendig enig med Marius. Det er altfor få piloter på her i Norge. Vi er langt over 2000 medlemmer, men det pleier å være de samme 5-8 pilotene som er på hver kveld. Hva kan vi egentlig gjøre med det? Slå sammen Vatsim og Ivao? hehe...(Det hadde vært litt kult). Synes ikke det burde vært noen test i det hele tatt for å få Student 1...La det stå ved siden av kallenavnet at atc'n er helt ny...da repskterer piloter det, men videre kan vi ha prøver. Siter
Jan Kristiansen Skrevet 6. juni 2002 Skrevet 6. juni 2002 For det første Eivind F. - dette kunne du ha spart deg synes nå jeg. Det er ikke slik (og kommer ikke til å bli det heller) at man kan bli ATC i VACC Norge bare med å ønske det. Man MÅ ha kunnskap om dette. Hvis jeg kjenner deg rett, vet også du hva som skal til. Jeg må si formuleringer over her, gidder jeg ikke å kommentere her (kan jo hende at noen andre i VACC vil det) men dette synes jeg er for dumt. Ønsker du ett sett svar på alle dine spørsmål Eivind - send meg en mail. For å korte ned en lang diskusjon om ditt eller datt, så vil policyen til VACC Norge fortsatt være den samme inntil eventuelt noe annet blir publisert. Folk som ønsker å bli ATC i VACC Norge, Må kunne bevise at de har en grunnleggende kunnskap om ProController og at de vet hvilke prosedyrer vi benytter på den flyplass de ønsker å betjene. Etter at man har bestått teori-testen fra VATSIM - må man innom Training Department i VACC Norway for å bevis at ratingen er fortjent...( slik er det bare ) Er man ikke operativ nok / god nok / spiller det ingen rolle om man har bestått teori - det er det man utøver under testen som avgjør i Norsk luftrom. Jeg regner med at ingen av dere ønsker å ha en ATC oppkoblet på en flyplass, som ikke har noen peiling på hva han/hun skal gjøre hvis det dukker opp fire/fem fly samtidig. Vel jo, kansje logge av er alternativet !!! Reglene i VATSIM er helt klare ingen uten om VACC Medlemer kan kontrollere i VACC Norway sitt luftrom uten å ha spesiell tilatelse fra VACC Norways Treningsavdeling. Jeg vet ikke om dere ble noe mere kloke på dette, men har dere spørsmål, innlegg, motforestillinger eller lignende send meg en mail accnor5@vaccn.orgi stedet for å legge det ut her, det eneste dere oppnår er å utøve en forståelse av at vi er den STORE STYGGE ULVEN - og det er ikke korrekt oppfatning. VACC Norway gjør en masse for å få folk med inn i dette miljøet. Jan Kristiansen Training Director VACC Norway Siter
Einar Halvorsen Skrevet 6. juni 2002 Skrevet 6. juni 2002 Må tillate meg å komme med et lite innspill i denne diskusjonen. Synes personlig ikke det gjør noe om det stilles noen krav til det å være ATC i Norge. Om det skal være 5, 10 flytimer online tar jeg ikke stilling til, men det er veldig greit at en som skal være ATC har litt peiling på det mest grunnleggende for å kunne kontrollere. At man skal gjennom en teoritest og en praktisk test mener jeg også er helt greit. Så vidt meg bekjent er ikke vi i Norge de som har de strengeste reglene, tror bl.a. UK oppererer med langt strengere regler for å kunne bli ATC på de ulike posisjoner. Er det slik at noen har problem med flightsimmen og ikke får anledning til å fly online og samle timer så er det vel mulig å søke og event. da få en godkjenning etter en noe utvidet test. Skjønner egentlig ikke at så mange skal være imot at vi har et system og forholde oss til og noen regler å følge. Til det som Eivind skriver så er det mest "svada" men han har rett i at det ikke er noen som mister livet eller flyselskap som går konk pga. dårlig ATC, men det er nå bedre med en ATC som har litt peiling enn en som ikke aner hva dette går ut på. Tenk også på hva utenlandske piloter kan mene om de kommer til Norge og får en ATC som er pålogget men som ikke aner hva som skal sies eller gjøres. Foreslår at vi heller jobber sammen om å få dette miljøet best mulig i stedet for å drive en slik unødvendig krangel. Man kan være ening/uening, men så lenge det er regler så må de følges. Så får man heller ta en saklig duskusjon om noe bør endres. Tror heller ikke at reglene er årsaken til at det er lite ATC online i Norge. Det går vel heller på tid/interesse i å sitte som ATC en stund/kveld/helg. [ 06-06-2002, 23:46: Endret av: Einar Halvorsen ] Siter
Gjest Skrevet 7. juni 2002 Skrevet 7. juni 2002 poenget mitt var at det ikke står et døyt om de "reglene" som orginal posteren postet. x antall flytimer osv. Det står det ikke noe om noe sted hos VACCn. håndhever dere en "regel", bør dere publisere dem slik at folk som melder seg på dette vet hva som VIRKELIG kreves. Ellers så vil jeg si at Online miljøet (spesielt ATC'ene) har gått fra å ha det GØY (i de gode "gamle" simme dagene) til å bli en klubb for wannabe ATC'ere som tror dette er virkeligheten. Byråkrati, kammeraderi, snakke om enerett på et luftrom som ikke eksisterer osv. Jeg er dypt rystet - dette er blitt galskap spør du meg. Jan Roar Rød Siter
Arild Oldervoll Skrevet 7. juni 2002 Skrevet 7. juni 2002 quote: Opprinnelig postet av Eivind Tollerød Fosse: "Disse reglene kan da ikke være så uforståelig å forstå eller?" Jo. Det kan de. Hvordan i alle dager kan dere forsvare at en "flygeleder" må ha 10 timer online som "pilot"?!? Her har dere tolv spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på: - Hva om jeg overhodet ikke liker fly? Jeg er kun interessert i ATC. Svar: Du bør være litt interessert i fly for å være ATC. Det er helt grunnelggende at man hvet hvordan fly flyr, navigerer ol. - Hva om jeg blir flysyk når jeg flyr flight simulator? Svar: Kontakt en psykolog eller øyelege - Hva om jeg har problemer med å få SquawkBox til å virke på min datamaskin fordi Flight Simulator alltid låser seg når begge programmene skal kjøres sammen? Svar: Spør om hjelp her på fs.no - Hva om min datamaskin er en 166MHz sak som ikke kan kjøre FS2002, og jeg ikke får tak i FS98 lenger? Svar: Jeg har FS98 så du kan få kjøpe BILLIG av meg (men det er ikke så dyrt med en litt nedre prosessor) - Hva om jeg har flyskrekk? Så voldsom at jeg kaldsvetter bare jeg ser en flysimulator. Svar: Kontakt en psykolog - Hva om jeg ikke har Flight Simulator? Må jeg da kjøpe det for 10 timers bruk før jeg kan være ATC? Svar: Ja, du bør hvite hvordan man kobler opp SB og hvordan den fungerer for å være ATC - Hva om jeg synes Flight Simulator er skikkelig kjedelig? Svar: Stakkars deg. Ta deg en liten pause og prøv i gjenn - Hva om jeg synes Flight Simulator er alt for dyrt til at jeg har lyst til å bruke penger på det? SVar: Stakkars deg. FS er en nødvendighet på enhver maskin. Kontakt en psykolog - Må en virkelig flygelederstudent ha noen flytimer i det hele tatt? Hvorfor krever man det da online? Svar: Vel, hvor mange timer korsing har en flygeleder før han slepper til bak radarskjermen? - Føler VATSIM at dette hjelper på kvaliteten til ATC og piloter, eller er det bare en "festbrems"? Svar: Det hjelper mye! - Når blir det krav om at jeg må ta en legesjekk for at Luftfartstilsynet (VACCN) skal være sikre på at jeg er skikket som "pilot" eller flygeleder" på nettverket? SVar: Vil aldri skje med mindre du ønsker det sterkt. Eller simulatorene er utrolig mye mer realistisk enn hva de er i dag - Når skal VirtualACCN'ene og VATSIM forstå at dette IKKE er virkelighet? Ingen dør om man krasjer, det er ingen selskaper som taper penger på at vektoreringen var dårlig og man må gå rundt på nytt og ingen passasjerer som ikke rekker neste fly. Svar: Vi er klar over dette, men alle vil vel ha realisme og kvalitet? Ellers forsvinner spillgleden hvet du Ha en god dag? Svar: Ja, ser ut som dette blir en strålendes fin dag Eivind Senior student "ATC" og "pilot" på VATSIM Snart CPL og frozen ATPL innehaver i den virkelige verden. Spirit 75 / TFN75 Da har du fått svar Siter
Jan Kristiansen Skrevet 7. juni 2002 Skrevet 7. juni 2002 Disse regler har vært og er på VACC Norge sine sider. Kravet til online status som må til for å bli upgradet står Her Jan Kristiansen Training Director VACC Norway Siter
Gjest Skrevet 7. juni 2002 Skrevet 7. juni 2002 quote: Opprinnelig postet av Jan Kristiansen: Disse regler har vært og er på VACC Norge sine sider. Kravet til online status som må til for å bli upgradet står Her Jan Kristiansen Training Director VACC Norway på promotion siden står det ikke noe om det der. Der står også hva som kreves for å bli student. Kanksje en idé å oppdatere den siden også? Jan Roar Rød Siter
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 7. juni 2002 Forfatter Skrevet 7. juni 2002 Det er klart at jeg må komme med et par kommentarer til noen av de innleggene som er kommet inn ovenfor. Jeg tror noen har misforstått deler av mitt spørsmål. De tolv spørsmålene jeg har stilt ovenfor går nemlig ikke på disse teoretiske og praktiske testene som kreves. De går på de 10 timene online som pilot VACCN/VATSIM krever. Disse reine ATC prøvene er vel fair nok, men det mener jeg ikke at 10 timer online som pilot er. Derfor satser jeg på at en ansvarlig person i VACCN kan svare meg på de konkrete spørsmålene jeg har gitt ovenfor (her i denne tråden), og at vi dermed kan komme tilbake til den diskusjonen som jeg startet. Dersom det ikke er mulig å svare på disse, så mener jeg at VACCN selv ser at disse 10 timene online som pilot er urimelig og enten: 1 - Fjerner hele kravet om 10 timer online som pilot. eller 2 - Gir en mulighet for dispansasjon fra dette kravet. En må også huske på at jeg har min rating allerede. Jeg gjør ikke dette direkte for meg selv. Vi har ovenfor lest et eksempel på en person som umulig kan bli ATC takket være VACCN/VATSIMs krav om 10 timer online som pilot. Jeg vet om minst en annen. Greit nok kan en tenke, det er jo bare to personer. Men er ikke alle interessert i å få så mange som mulig med på moroa? Ledere i VACCN: dere bør også vite hvorfor dere har reglene deres, ikke bare ha en regel fordi den høres bra ut på papiret. Derfor håper jeg at dere kommer med konkrete svar på mine spørsmål. Jeg regner og med at dere poster svarene her (jeg ønsker ikke mer enn et felles svar), slik at alle som er interessert i å vite hva VACCN mener om saken kan få svar på det, og ikke blir nødt til å skrive email hit og dit for å få personlige svar. Jan K. - Du sier at jeg burde spart meg for å komme med dette innlegget. Det synes jeg er svært urettferdig at du sier. Du har valgt å være en av lederne i VACCN, og som leder blir man utsatt for ros og ris. Du kan ikke regne med at bare fordi du legger mange frivillige timer ned i arbeidet med VACCN, så skal alle akseptere de avgjørelser som tas. Det å være leder innebærer at man også må regne med kritikk, og det er det jeg, på vegne av dem som ikke har mulighet til å bli ATC, gir dere i VACCN nå. Dere får mye ros for gjennomførte treninger og arrangerte flyinn, men dere må og være profesjonelle nok til å takle seriøs kritikk på en voksen måte. Dvs ikke parere "svada" spørsmål (ref: Einar H.) med: "send meg en mail på accnor5@vaccn.org og jeg jeg vil svare på spørsmål der". Einar H. - Du sier at du ikke ønsker å ta stilling til disse 10 timene som kreves online (det er 10 timer, ikke 5-10). Du er også en av lederne i VACCN, og det skuffer meg at du ikke har en holdning til disse. Det er nemlig disse som er kjernen i mine tolv spørsmål ovenfor. Jeg håper at det er fordi de har vært delvis ukjente for deg. Dersom de har vært kjent, så håper jeg at du kan tenke igjennom mine konkrete spørsmål, slik at du forstår hvorfor akkurat denne regelen er hemmende for rekkruteringen av nye ATC. Arild O. - Jeg kan ikke se å ha fått konkrete svar på mine spørsmål. Kan du vise meg hvor de er? Ha en god dag? Eivind Spirit 75 / TFN75 Siter
Geir Fjellro Løitegård Skrevet 7. juni 2002 Skrevet 7. juni 2002 hei ! Hvodan er disse reglene i Sverige, Danmark of Finland ? Tror det ikke er så rart at UK har strengere regler, det vel kanskje LITT mer trafikk der Send meg gjerne mail og forklar hvorfor jeg ikke kan bli i ATC i vaccn. Har bl.a besøkt 3 tårn (OSL, TOS og BGO) + har vært å besøkt Røyken kontrollsentral, men det teller visst ikke ? Å har hørt sittet i EKTE cockpit i 2 timer, mellom ENTO og ENGM. Man lærer vel litt mer i en ekte cockpit eller tårn enn man gjør i fs2002 og i pro controller. Men siden jeg har 2t 50 min online tid på grunn av multiplayern klikker, så får jeg ha det artig OFFLINE. Men regler er regler, ha en god kveld.. --------------------- Geir Fjellro Løitegård [ 09-06-2002, 16:07: Endret av: Geir Fjellro Løitegård ] Siter
Per Bråtebæk Skrevet 7. juni 2002 Skrevet 7. juni 2002 Mange rare problemstillinger som kommer opp i dette forumet.Kan nesten mistenke noen for å provosere fram en debatt bare for debattens skyld... Selfølgelig må det være slik at det må sttes NOEN krav til den som skal være ATC på nettet.For min del vil jeg at denne simulatoren skal være så realistisk som mulig,og i den grad det lar seg gjøre,.simulere virkligheten.I virklighetens verden håper jeg da virklig ikke at jeg skal komme ut for en flygeleder som aldri har satt sine bein i tårnet.Heller ikke en flygeleder som ikke som del av flygelederutdannelsen har et visst antall timer i flysimulator.(norske flygelederaspiranter må til Sverige for å ta timer i flysimulator)Det er jo ganske grunnleggende at ATC vet hvordan man i det minste navigerer et fly.Derfor synes jeg det er et rimelig krav at den som skal sitte som ATC minst har den kunnskapen som pilotene har. mvh Per Siter
O85_ Skrevet 8. juni 2002 Skrevet 8. juni 2002 Ganske enkelt! Har du ikke interessen for Luftfart, så vil du heller ikke være/bli flygeleder! I mine øyne så er det å være flygeleder bare for spesielt inntreserte, som er villig til å ofre litt for å lære. du lærer veldig mye som pilot som vedrører ATC. Stå på Siter
Eirik Sørensen Skrevet 8. juni 2002 Skrevet 8. juni 2002 Eivind, du etterlyser et "offisielt" svar fra VACC Norway vedrørende de spørsmål du tar opp. Det synes jeg er fair nok, men jeg er lei for at slike ting eskaleres til de grader som de er gjort her. Staben i VACC Norway vil alltid ha sine egne meninger om ting og vi er ikke alltid enige i alt. Vi er heller ikke alltid enige i hva som skjer i VATSIM Europe eller VATSIM sentralt. Derfor vil du i slike diskusjoner oppleve at de som sitter i VACC Norways stab ikke nødvendigvis gjenspeiler et "korrekt offisielt synspunkt" på alt. Vi ønsker å ha takhøyde til å kunne uttrykke forskjellige meninger, også utad. Men nok om det. La meg forsøke å svare på hvorfor det stilles slike krav til nye ATC på VACC Norway. VATSIM er først og fremst pilotenes arena. Med dette mener jeg at det alltid skal være pilotene som står i fokus, og ATC skal yte en service overfor disse. "Leken" består først og fremst av å kunne fly online med ATC tilgjengelig. Når du er ute og flyr og flyveledere rører og sender deg ut på ekstra halvtimes legs under landing, eller gir deg descend til 4000 fot 100nm fra flyplassen, sender deg inn i fjellveggen, glemmer deg fordi han er opptatt med et annen fly, klarer ikke gi deg klarering, vet ikke forskjellen på flyvehøyder og flyvenivåer, ja da blir det rett og slett kjedelig å fly online. Når du derimot blir guidet av en flyveleder som er resolutt, vektorerer deg perfekt inn på localizer, og du får fornemmelsen av å prate med en virkelig flyveleder, da blir leken straks mer moro. Med andre ord, skal det være moro for pilotene, så må flyvelederne vite hva de driver med. Hvordan man best kan sikre at flyveledere i VACC Norway gir best mulig service til pilotene, vil jeg gjerne være med på å diskutere. Men vi vil aldri la folks ønske om å leke ATC gå foran folks ønske om å leke pilot. VATSIM er en service for flysimulatorer, ATC er en del av denne servicen. Og kvaliteten på denne ønsker vi å sikre best mulig. Når det gjelder kravet til 10 timer som pilot og 5 timer som observer, er dette for å ha et første nåløye for de som ønsker å bli ATC. Kravet er klart og tydelig skrevet på søknadssiden, men jeg noterer meg at vi har ukentlige søkere som ikke klarer å lese dette. Om kravet skulle vært 10, 5 eller 20 timer online som pilot, kan sikkert diskuteres. Men poenget her er at 95% av de som ønsker å bli flyveleder på VATSIM, gjør dette etter at de har vært medlem som pilot en stund og så ønsker å forsøke seg i "den andre enden av mikrofonen". Folk med en slik erfaring, vet hvordan et fly navigerer, svinger etc. Dette er viktig kunnskap for en flyveleder. I tillegg har man da noe erfaring med kommunikasjon. Men vi gjør også unntak. Dette er gjerne personer som sitter med kunnskaper som utligner erfaringene som pilot online. Dette kan f.eks. være virkelige flyveledere, kommersielle piloter eller annet. Vi vil også gjøre unntak i andre tilfeller der vi vet at vedkommende vil gjøre en god jobb som ATC. Vedkommende Eivind bruker i eksempelet i sitt innledende innlegg, hadde gitt følgende informasjon i feltet for tilleggsinformasjon: Ønsker å bli ATC. Hadde vedkommende lest teksten i søknadsskjemaet, ville han ha visst hva de formelle kravene var, og kunne evt. valgt å kommentere dette i steden for å kun si han ønsket å bli ATC. Dette er en klar indikasjon på at vedkommende ikke har lest kravene i skjemaet, selv om han har krysset av for at han nettopp har gjort det. Slike søknader blir derfor alltid avvist. Mener vedkommende han burde bli medlem selv om han ikke oppfyller de formelle kravene, bør han benytte sjansen til å fortelle hvorfor. I så fall vil dette bli vurdert. Jeg håper dette var en grei utredning om hvorfor reglene er slik de er. Til slutt vil jeg si meg enig med Jan Roar om at kravene til opptak også burde finnes på "Promotion"-sidene. I det hele tatt synes jeg at informasjonen rundt hele prosessen, ikke er tilfredsstillende slik det ligger i dag. Vi skal ta en nærmere kikk på dette og forsøke å gjøre denne informasjonen lettere tilgjengelig og mer intuitiv. Med vennlig hilsen Eirik Sørensen VACC Norway Siter
Arild Oldervoll Skrevet 9. juni 2002 Skrevet 9. juni 2002 Jeg har også besøkt tårn/radarenheter i Norges land, og jeg har sutte noen timer i cockpitt, men jeg kan ikke si at det har gitt meg noe grunnlag for å være ATC. Det hele handler om prosedyrer, så man ikke får inn uten å prøve selv. Å vite hva man skal si, og når man skal si det. Det hele handler jo om realisme. Og vi ønsker å gi ATC som er BEDRE enn den man får i FS2002 (det er vel ikke akkurat et konkret mål, da, men...). Og visst det kommer en som tror han kan fraseologien og prosedyrene bare fordi han har spilt mye FS2002 med ATC, og vil selv prøve seg som ATC, så går ikke det så veldig bra. Jeg hvet at det finnest folk som har problemer med å komme seg online, men det er bare å spørre! Men uansett, visst det ikke går, så er jeg sikker på at VACCn-ledelsen vil finne en løsning på problemet visst personen det gjelder sender ledelsen en personlig mail. Mer er det vel ikke å si om denne saken Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.