Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg står F.eks på Gardermoen og motar clearence F.eks: Climb initialy 5000 and continue direct TOMBO 3C departure

Betyr dette at etter jeg når 5000 ft så skal jeg følge SID kartet direkte til TOMBO 3C?? eller må jeg spørre controlleren om tilatelse til å svinge opp til TOMBO 3C??

Dumt forklart, men jeg håper på svar.

Hilsen JBD

[ 06-04-2002, 14:12: Endret av: Julian Barratt-Due ]

Skrevet

du trenger ikke spørre om tillatelse for og fly den.. du har jo som sagt fått clearence.

så da stiger du til 5000 fot, og flyr TOMBO 3C dep.

du trenger heller ikke vente til du er på 5000 fot før du begynner og fly den..

Skrevet

Jeg synes det var en merkelig clearance. Er du sikker på at det ikke var "cleared tombo 3C initially climb 5000ft"?

Altså en fulle klarering ville ha blitt: "LN-AOL, information ALPHA is correct(siden du alltid skal si hvilken ATIS-info du har fått når du åpner kontakt, og kontrolleren skal bekrefte at det er rett). Cleared to ENBR as filed via tombo3C departure, initially climb 5000ft. Squawk 2314"

Skrevet

Hehe, ja da er jeg fornøyd, og da fikk den faktisk en helt annen betydning! Denne klareringen betyr rett og slett at du skal fly tombo3c samtidig som du klatrer til 5000ft, men IKKE høyere. Normalt vil du få en ny høyde når du nærmer deg 5000ft

Skrevet

Frank,

Normalt er det du sier korrekt, MEN -, det KAN være en årsak til at ATC vil begrense deg til 5000ft initielt. Du kan like gjerne også få "Climb initially FL120", du MÅ ikke nødvendigvis "stoppe" på SID alt.

Mvh

Hans

Skrevet

Av og til gir jeg klareringer som lyder slik: (ENGM)

Scandinavien XXXX wind 060 at 6kts, You are Cleared takeoff 01L, when passing 5000ft right turn direct SUTOK.

Dette er bare et eksempel... fly med jetmotorer som overskrider så så mye db må over en viss høyde for at det ikke skal bli for mye støy.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...