Svein Olsen Skrevet 29. mars 2002 Skrevet 29. mars 2002 Bør ikke alle som skal innta en kontroller stilling med voice i Norge bli enige om at man bare benytter en RW server, f.eks. rw.tt.luth.se som VACC anbefaler? Det er ingen stor sak, bare en del enklere for dem som kjører RW på en annen maskin enn SB, da man ikke får skiftet kanal automatisk. Hvorfor ikke da bare kjøre SB og RW på samme maskin spør noe da.. Joda, det er sikker helt ok det, men poenget mitt er at jeg liker å kjøre FS2002 for seg selv på en PC, for da å ha mest mulig av systemressurser tilgjengelig for den. Desverre er klient PC'n som kjører resten av programmene (SB, ServInfo, FSMeteo m.m) en laptop, og RW vil ikke kjøre duplex på den. Kjører da RW sammen med FS2002, og med et lite program som kan skifte kanaler med forhåndsdefinerte tastetrykk. Så da vil det også være letter å få oversikt over kontrollere som er online med voice hvis man iallefall benytter samme server, hvis man tar en titt på RW Voice Servers i ServInfo. Et lite eksempel: Var online i kveld og tror det var ENGM_V_APP kom på nett. Den RW adressen som ble oppgitt i ATIS'en virket ikke. Det var en eller annen privat ip tror jeg. Gjorde vedkommende (en utlending) oppmerksom på at det ikke fungerte, og fikk til svar at han ikke visste om rw.tt.luth.se En fillesak egenlig, men man bør forvisse seg om at man er oppe på voice-serveren før man logger seg på som kontroller med V i callsign'et. Dette er ikke noe kritikk eller sure oppstøt, bare et lite hjertesukk om litt orden og systematikk...:-)) Siter
Eirik Sørensen Skrevet 30. mars 2002 Skrevet 30. mars 2002 Med mindre rw.tt.luth.se er utilgjengelig, skal denne benyttes i Norge. Under store flyins kan det allikevel hende man sprer trafikken på flere servere. For øvrig må man være medlem av VACC Norway for å kunne sitte som ATC i Norge på VATSIM (med mindre de er blitt spesielt invitert for anledningen). VACC Norway har så vidt jeg vet ingen utenlandske medlemmer i dag. Alle medlemmer av VACC Norway skal kjenne den svenske RW-serveren. Hilsen Eirik Siter
Svein Olsen Skrevet 30. mars 2002 Forfatter Skrevet 30. mars 2002 Selvfølgelig er det fordelaktig å spre belastningen på flere servere, med stor trafikk. Et spørsmål bare: Noen kontrollere i Norge benytter rw.lcd.se, er det samme serveren som rw.tt.luth.se? Får ikke den samme ip adressen ved ping mot denne. Når det gjaldt episoden som nevt før, så hadde vedkommende et utenlandsk navn, husker ikke var desverre, men det virket tysk. Og når jeg .msg han, så kunne han bare svare på engelsk. Så da var det vel en som hadde sneket seg til Gardermoen..:-)) Siter
Eirik Sørensen Skrevet 31. mars 2002 Skrevet 31. mars 2002 quote: Opprinnelig postet av Svein Olsen: Selvfølgelig er det fordelaktig å spre belastningen på flere servere, med stor trafikk. Et spørsmål bare: Noen kontrollere i Norge benytter rw.lcd.se, er det samme serveren som rw.tt.luth.se? Får ikke den samme ip adressen ved ping mot denne. Dette er to forskjellige servere. Se følgende notam fra Sweden VACC: quote: Validity: 24JAN02 - PERM NEW VOICE SERVER The Swedish main voice server has changed IP-number. All users shall use the address rw.lcd.se/xxx.xx Our rw.tt.luth.se server is still active and will be used by our Nordic partners as before. Jeg har ikke mottatt noen melding fra Sweden VACC utover denne notam som er postet på deres websider. Men slik jeg leser dette, skal den nye serveren rw.lcd.se benyttes av Sweden VACC, mens rw.tt.luth.se benyttes av andre nordiske land som f.eks. Norge. Vi benytter derfor sistnevnte i Norge inntil vi evt. får beskjed om noe annet fra Sverige. Hilsen Eirik Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.