Børge Johansen Skrevet 26. februar 2002 Skrevet 26. februar 2002 Hei. Jeg var å prøvde meg på nett for en stund tilbake.(21/2-02) Fly-turern skulle gå fra ENBO til ENGM. Når jeg startet i Bodø var den eneste frekvensen 122.80 (hvis jeg ikke husker feil) Det var ingen kontakt å få. Når jeg kom litt sør om ENVA, fikk jeg kontakt med et SAS-fly.(kunne bare skrive beskjeder) Når jeg hadde begynt på nedstigningen(decend) til ENGM, kom der (tekst)melding over skjermen fra ENGM approach. "Contact Gardermoen approach, or i will cick you out of the server" (eller noe lignende) [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] Den eneste jeg fikk kontakt med var SAS-flyet.(måtte skrive meldinger) Han forklarte meg at jeg måtte skifte frekvens. Jeg gikk da ut i SB for å se om der var andre frekvenser en det var når jeg startet i Bodø.(Det var det) [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Nå var jeg så nære ENGM at jeg mildt sagt fikk det hektisk. Jeg ble bedt om å "make a right turn heading "?" Jeg bekreftet mens jeg stilte på "HDG" i autpiloten. I alt kaoset stilte jeg så fort at flyet plutselig la over i en venstre sving. (Super-tabbe fra min side) I tillegg hørte jeg bare "mumling" i headsettet. Jeg fikk dem til å skrive meldinger til meg, mens jeg pratet i mikrofonen tilbake. Jeg må få takke de involverte i min første og nok så kaotiske flytur, for at alt endte bra til slutt. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Så lurer jeg på følgende. Må man gå ut av FS og inn i SB for å finne ny frekvens, eller kan man stille inn disse i kontrollpanelet i flyet? Brukes det i så tilfelle samme frekvenser som jeg har på kart over flyplasser ? Hilsen Børge Johansen (BU-478) Siter
Eirik Sørensen Skrevet 28. februar 2002 Skrevet 28. februar 2002 Hei Børge Godt å høre at du ikke fikk helt skrekken fra din første flytur online. Du er ikke den første som får det litt hektisk under sin første flytur [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Jeg håper at turen ga mersmak og at neste tur blir litt mindre hektisk. Generelt vil jeg anbefale alle piloter som skal prøve seg online første gang å lese brukerveiledningen til SquawkBox nøye og samtidig ha den tilgjengelig for oppslag under flyturen. I tillegg vil jeg anbefale et besøk på VACC Norways seksjon for nye piloter (under "Training"). Dersom du kun benytter tekst for kommunikasjon med ATC, kan du godt stille COM1 manuelt fra FS. SquawkBox vil benytte den angitte frekvensen for kommunikasjon. Men benytter du voice, er det enkleste å sette frekvensen ved å velge aktuell ATC fra SquawkBox's liste. Da vil både COM1 i FS bli satt automatisk samtidig som RogerWilco vil koble seg til riktig kanal. Ved å velge ATC fra SquakwBox, vil du samtidig få opp ATIS for den valgte ATC automatisk. Stiller du COM1 manuelt, må du hente atis ved å skrive .ATIS <callsign> i dialogboksen til SquawkBox. Komplett liste over hvilke frekvenser som skal benyttes online, finnes på VACC Norways websider under "Aviation info". Disse frekvensene er i hovedsak de samme som benyttes i virkeligheten, men enkelte tilpasninger er gjort for å tilrettelegge bedre for praktisk bruk online (f.eks. er Oslo Control (ENOS) sine 5 sektorer slått sammen til én sektor. Her er det valgt å benytte 125.05 (Sector East). Hilsen Eirik Siter
Børge Johansen Skrevet 28. februar 2002 Forfatter Skrevet 28. februar 2002 Hei igjen. Turen ga virkelig mersmak. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Hvis jeg nå ikke hadde klart å få ned flyet der det skulle, eller at jeg hadde måttet avbryte (koblet meg av nettet). Da tror jeg lysten hadde vært mindre. Men takk å pris var der en grei kar som geleidet meg inn på rett rullebane (etter jeg hadde forklart om min nybegynner status) Jeg må vel få takket denne SAS piloten også.(husker ikke call signet) Jeg holder nå på med å få en kamerat til å begynne å fly på nett. Vi skal selvfølgelig begynne på "trainer server". Jeg har fløyet i snart 3 år, men mangler en del kunnskap om navigering og kommunikasjon.(men ,det kommer seg) Kanskje det kunne vært laget en "verve-kampanje" (ingen premier, kall det heller en slags dugnad) for å få fly interesserte med PC til å begynne å fly eller sitte som controller ? Jeg vet ikke jeg...det var bare et forslag fra min side. [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] Jeg må få takke for all hjelp og mange fine temaer på flightsim.no Mvh Børge Johansen Siter
O85_ Skrevet 28. februar 2002 Skrevet 28. februar 2002 Til Børge Johansen. Halloen! Det var jeg som satt som ATC denne kvelden og jeg beklager hvis jeg rotet litt til for deg... Jeg sa ikke at jeg skulle kicke deg ut fra serveren. Jeg prøvde å få kontakt med deg utallige ganger,men fikk ingen respons.... Til slutt så skrev jeg "BRA xxx Contact Gardermoen Approach on 120.450 or i will call Supervisor.... Fikk ingen respons da heller så jeg kontaktet Supervisor. Fikk tak i en SUP nede i Japan, som jeg tror fikk kontakt med deg,og som sa at du måtte kontakte meg på 120.450. Til slutt fikk jeg kontakt og guidet deg inn mot ENGM. Da jeg skulle svinge deg rundt for en (360) for descending, så svingte du andre veien. og jeg hørte ikke noe fra deg på en stund så jeg trodde det var en som skulle ha det litt morsomt [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] Husk å skriv NEWBIE i Flightplanen,da vet jeg mye enklere hva jeg har i vente. Men heldigvis så fikk jeg en mld fra SAS xxxx i siste liten som sa du var Newbie. PS: Før du logger deg på Vatsim så er det kjekt å kunne "Basicen" i SquawkBox/FS og litt om Flytelefoni mellom ATC og Fly [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] FS.no har en Trenings Server til Disposisjon. På denne Serveren trenger du ikke VATSIM ID... her er det ofte Treningskvelder hvor du kan få hjelp til å lære SB/PC og hva du ellers måtte ha ønske om å kunne... Som Sagt Beklager jeg det som skjedde [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Hvis du er inntresert så kan du jo sende meg en mail på trettum@chello.no så kan jeg logge meg på Trenings Serveren/VATSIM hvis du vil ha hjelP til SB/PC. Siter
Børge Johansen Skrevet 28. februar 2002 Forfatter Skrevet 28. februar 2002 quote: Opprinnelig postet av Jonas Rettum: Til Børge Johansen. Halloen! Det var jeg som satt som ATC denne kvelden og jeg beklager hvis jeg rotet litt til for deg... Jeg sa ikke at jeg skulle kicke deg ut fra serveren. Jeg prøvde å få kontakt med deg utallige ganger,men fikk ingen respons.... Til slutt så skrev jeg "BRA xxx Contact Gardermoen Approach on 120.450 or i will call Supervisor.... Fikk ingen respons da heller så jeg kontaktet Supervisor. Fikk tak i en SUP nede i Japan, som jeg tror fikk kontakt med deg,og som sa at du måtte kontakte meg på 120.450. Til slutt fikk jeg kontakt og guidet deg inn mot ENGM. Da jeg skulle svinge deg rundt for en (360) for descending, så svingte du andre veien. og jeg hørte ikke noe fra deg på en stund så jeg trodde det var en som skulle ha det litt morsomt [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] Husk å skriv NEWBIE i Flightplanen,da vet jeg mye enklere hva jeg har i vente. Men heldigvis så fikk jeg en mld fra SAS xxxx i siste liten som sa du var Newbie. PS: Før du logger deg på Vatsim så er det kjekt å kunne "Basicen" i SquawkBox/FS og litt om Flytelefoni mellom ATC og Fly [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] FS.no har en Trenings Server til Disposisjon. På denne Serveren trenger du ikke VATSIM ID... her er det ofte Treningskvelder hvor du kan få hjelp til å lære SB/PC og hva du ellers måtte ha ønske om å kunne... Som Sagt Beklager jeg det som skjedde [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Hvis du er inntresert så kan du jo sende meg en mail på trettum@chello.no så kan jeg logge meg på Trenings Serveren/VATSIM hvis du vil ha hjelP til SB/PC. Der var den rette karen ja. Ja er det noen som skal klandres her, må det vel bli meg. Dere skal bare ha ros. Det hørtes veldig fint ut om du ville hjelpe meg, jeg kan sende deg en mail. Så kan vi jo avtale tid. Mvh Børge Johansen (BU-478) Siter
Arild Oldervoll Skrevet 28. februar 2002 Skrevet 28. februar 2002 Jeg kan også vere med som ATC på treningsserveren, alltid gøyere jo flere ATC online. Bare send en mail til meg også på arild@oldervoll.com Siter
Børge Johansen Skrevet 28. februar 2002 Forfatter Skrevet 28. februar 2002 quote: Opprinnelig postet av Arild Oldervoll: Jeg kan også vere med som ATC på treningsserveren, alltid gøyere jo flere ATC online. Bare send en mail til meg også på arild@oldervoll.com Dette blir bare helt supert. Jeg skal ta kontakt med deg også. Det er godt at det er folk som dere her. Ps ! Skal jobbe i helgen (jobber forøvrig som stuer i Braathens) Håper det passer over helgen en gang (tar kontakt). [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Mvh en glad kar (Børge Johansen) Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.