Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Har bare et lite spørsmål om hvilket lufttrykk ( QNH ) som skal brukes over Transition Level.

Trodde det var 1013, men på en tur i dag fra EGLL til ENGM ble jeg bedt av en nederlands controller og endre dette til 1015. Han fortalte også da at dette var standarden på Vatsim, men jeg mener ikke å huske at dette har blitt forandret. 1013 har jo vært standard alltid eller tar jeg riv ruskende feil her? [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

Ha en god PIC767 fly helg alle sammen [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Skrevet

Skjønner ikke helt dette.

Fløy på VATSIM og ble fortalt stille QNH. Var ikke helt sikker på hvordan man stilte den, så jeg spurte. Ble da fortalt at jeg skulle trykke på B, så stilte den seg automatisk. Det er greit, det visste jeg fra før av. Rapporterte tilbake at QNH var (som det står inni Altimeter) 29.95, og det var rett. Men det er jo ikke slik QNH blir oppgitt? Eller? Han sa ihvertfall ikke Two-Niner-Niner-Five til meg. [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

Skrevet

Det finst to trykk-standarder. Den ene er "inches of mercury" som blir mye brukt i amerika, og er standard i FS. I "tommer" er standard trykket 29.92. Den andre måleenheten er hPa (hecto Pascals) her er standard trykket 1013.

For å regne om trykket, så er en 1 inch of mercury det samme som 33.86388 hPa, det blir med andre ord enkel hoderegning [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] , men visst du alikevel syns det er litt vanskelig, så kan du trykke på denne tabellen

[ 22-02-2002: Endret av: Arild Oldervoll ]

Skrevet

Noen presiseringer:

QNH benyttes for å angi lufttrykk under Transition Level, først og fremst under avgang og landing. QNH angir lokalt lufttrykk ved en flyplass og oppgis som nevnt ovenfor i hPa i Europa. QNH varierer normalt mellom 950 (lavtrykk) og 1050 (høytrykk). Normalt trykk er 1013.

Når det gjelder høyder over Transition Altitude (Flightlevels), benyttes QNE som angir standard lufttrykk. Denne skal settes til 1013.

I praksis betyr dette at når du flyr ut fra en flyplass, skal altmeteret settes til lokalt lufttrykk, dvs. QNH. Dette kan du enten sette manuelt, eller du kan også trykke "B" og la FS sette denne for deg automatisk (men dette er vel ikke noe gøy, er det vel? [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] ). Dersom ATC angir "QNH 1005", setter du altmeteret til 1005.

Når du passerer Transition Altitude (7000ft på ENGM og de fleste andre flyplasser i Norge), stiller du om altmeteret til standard trykk 1013 (QNE).

Når du så nærmer deg destinasjonen og passerer Transition Level på vei nedover, stiller du igjen altmeteret til lokalt trykk (QNH). Hva dette er for den aktuelle flyplassen, skal du få informasjon om fra ATC når du klareres ned under Transition Level.

På VACC Norways Training-sider finner du mer informasjon om dette temaet (klikk det norske flagget og velg "Prosedyrer". Under denne finner du en fyldig beskrivelse av dette.

Hilsen Eirik

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...