Gå til innhold

Øyvind Blakset

Medlem
  • Ble med

  • Siste besøk

  1. Hvem eier Cleared Direct i NA? Han gâr og konkurerer med meg pâ ruter jeg var först pâ(Bastia-Wien)! Mine tall: DOP: €1,028,608 Airline Cash: €13,579,256 Airline Value: €107,039,388 Average Loadfactor: 100.00% Date: 10 Jun 1983 -------------------- beklager så mye da, synderen er her. La ikke merke til at du var med i alliansen mvh Øyvind
  2. A 380 har jo vært over norsk jord før også. De hadde noen lange test turer over sør/midt Norge. Med den veldig kledelige regestreringen :LF? XXL Vi har stripen fra den turen forsatt hengende i fjellet Blir artig å evt. se maskinen med hjulene plantet på bakken også. Øyvind Oslo APP
  3. Øyvind Blakset svarte i Anders Raaums innlegg i et emne i Kaffekroken
    Hei! For landing brukes "Right" banene som hovedregel, og "Left" banene til avgang. Det er i hovedsak støyreglementet som gir denne banebruken. Det er imidlertid visse unntak. Som vist til ovenfor, brukes 19R til avganger mot "området" fra Flesland til Møre. (SOK/BBU dep). I disse tilfellen kan vi av trafikale grunner (for å lage "departure gap" når vi har mye trafikk innbound) også legge JET på 19L, vi prøver da å tilpasse dette til fly som har parkering på utenlands siden. Vi kan også lande "turboprop" (Hovedsaklig blir det SUS (sunscan)fra Danmark) på 19L, og ambulansefly lander der når de ikke har base ENGM, siden parkering på "180 serien" som oftest brukes til dette. På 01L kan vi også lande "Turboprop" (WIF, CST, osv..) samt trafikk til GA terminalen (Buisness jets) og evt. mil. trafikk. I perioder med mange avganger vil disse også normalt lande 01R i steden. På natta dvs. etter kl 11 lokal til 06.30..(eller fra når trafikken "gir seg). Er det normalt Vestre bans som skal brukes, og da fortrinnsvis med all trafikk inn/Ut mot nord (landing 19R/avgang 01L). mvh. Øyvind Oslo APP
  4. Hei! Satt klapp hjem fra Praha i forrige uke. Fikk da høre at Airbus skal stille med et fly m/mannskap til Norwegian. Er dette den maskinen?? Tror den skal settes inn i steden for Air Dubrovnik..med sin noe slitne MD Øyvind Oslo APP
  5. Det var da god endurance på en 172...14 dager fra Reykjavik til BR :grin: Gratulerer!
  6. Øyvind Blakset svarte i Vidar Solheims innlegg i et emne i Kaffekroken
    Hallo! Helt enig med deg der Torbjørn. Hvis jeg f.eks intercepter deg fra 5000' på finalen (ca. 13NM på GM)..og du slipper ut alt "drag" og reduserer til 160..så hadde du ikke blitt min beste kamerat :grin: På GM er det vanlig at vi ber flygerne holde 180kt's to 5NM finale for å holde effektiviteten oppe på finalen. Jeg vet at dette er kanskje litt på limit for å rekke fully configured 1000' above ground som jeg tror de flese flytyper anbefaler. Men når man er VMC på "short final" mener jeg dette er ok. På en "LVP" dag er vi normalt litt snillere med speeden på finalen slik at man kan være konigurert tidligere. Har lest på andre fora at mange piloter også foretrekker å holde speed over "flap 15" for å slippe "gear horn" hele veien inn på en lang finale. Noen kommentarer på dette fra dere som flyr? mvh Øyvind Oslo APP
  7. Hei! Satt cocpit med den maskinene i går på vei hjem fra Praha. Og vi kom naturligvis inn på GM akkurat i det de stengte for bombealarmen så ble over en time med holding og venting på bakken før vi fikk gate sammtidig med 15-20 andre fly. Dere kan jo bare gjette hvor lang tid det tok å få bagasjen etterpå ...kun 2 timer
  8. Hvor store forsinkelsene blir kommer helt an på hvor mye trafikk det er. For å ta GM, så vil en lang taxetid på morgenen føre til forsinkelser i peak perioden frem til ca.kl 9. deretter vil avgangstrykket gå ned og forsinkelsen bli tatt inn igjen. Men det er jo da også et annet problem for de flyene som kommer for sent ut om morgenen vil sansynligvis slite hele dagen med å "ta igjen" rutetiden. Flyselskapene pleier også å kansellere noen ruter i disse tilfellene for å "ta igjen" det tapte. Så på en "vanskelig dag" vil du nok se en average delay på ca. 30 minutter for hele dagen tenker jeg.
  9. Hei! I tillegg vil tårnet legge inn en minimum taksetid i flow systemet i Brussel. Denne kan være forskjellig fra dag til dag avhengig av værforholdene. Da vil SLOT tidene være basert på denne i forhold til rutetid (EOBT )og evt. delay. Så på ENGM med en dag med mye snø og de-icing vil taxetiden ligge på rundt 20 minutter vanligvis. Så da har flyet 20 minutter på å komme seg fra gate gjennom køen til de-icing og være klar på holding. I tillegg har ATC et vindu på -5 til +10 minutter på slot tiden for å få flyet i luften. Men denne tiden er for ATC og ikke for flyselskapet Øyvind
  10. hehe...vel...overskriften er nesten riktig. NESTEN lønn som fortjent ...Hadde stemt bedre
  11. Vel...vet ikke hvem som var første landing på GM, men første avgang skulle vært...tror det var en SAS flight. ....Men uansett de ble slått av Colour Air med kapt. Tord Tangvik i førersetet
  12. hehe..Gert, Jeg er imponert jeg Selv har jeg ikke tall på hvor mange ganger jeg har brukt BRA/SCANOR i dag. ( for info kom jeg hjem fra ferie, så dette var første dag for meg med det nye kallesignalet) Dette kommer nok til å ta tid for både pilotene og flygelederne å innarbeide. Som nevnt tidligere på forumet, så går det litt i gammel automatikk noen ganger. Forresten var det bra å høre hvem som var på klippet. Vedkommende som hadde sagt Scanor 13 ganger...har mobbet meg like mye i dag som jeg tror du mobbet han Sander mvh Øyvind Kollega av Sander og Gert på approachen
  13. Bra spøk..ble lurt jeg også! ...ellers så kan jeg jo nevne at ENGM kjørte en liten spøk på ATIS i går... de leste inn "Glidepath 01R slippery and sanded"...hehe.. var en del spørsmål fra flygere om hva de mente..så mange gikk på den.. mvh Øyvind Blakset ENGM app..og C1 på fritiden.