Her kommer en liten omtale av nye B-17, slik jeg lovet.
Kortversjonen kan sammenfattes slik:
Lyd - Råbra!
Grafikk - Råbra!
Gameplay (hva heter det på norsk?) - Stort sett meget bra!
Innlevelse - Sjeldent bra!
Manual - Meget pedagogisk - bra! Men kanskje litt knapp? Kunne ønsket meg litt mer utfyllende info og flere sjekklister.
Kompleksitet - Meget kompleks simulasjon
Installasjon - Krever forsiktighet - les readme-fila!
Krav til maskinvare - Ganske store, men ikke på langt nær FS2000-nivå. (Mitt system, se nederst.)
Flightmodeller - Ikke den sterkeste siden, men gjør absolutt nytten
Problemer/feil - Ja, visstnok en mengde, særlig en alvorlig minnelekkasje som forårsaker CTD (Crash To Desktop) etter en viss tid; men jeg merket ikke noe til dette. (Takk og pris!) Dessuten: Patch kommer!
Jeg hadde skrevet et lengre innlegg i et tekst-dokument på skrivebordet mitt som jeg hadde tenkt til å poste her, men rett før jeg var ferdig med skrivingen stirret jeg rett inn i en blå skjerm med noen uforståelige feilmeldinger ... (Har du opplevd dette noengang kanskje? Akkurat, ja!!!)
Synd, for der gikk mye arbeid og informasjon tapt!
AAAARGHHHHHRRHHGHHHGGH!!!!!!!!!!!!!!
Dette MÅ bare ut!!!:
- Hater Windass!!!
- Hater Microsøpla!!!
- Hater DrittX !!!!
Tror jeg går over til Linux, ja ...
Puh, beklager dette, men det hjalp litt. Så får jeg vel komme til poenget:
Hva er B-17 II?
B-17 II - "The mighty 8th" er en simulasjon som omfatter de aller fleste sider av virksomheten ved en amerikansk bombeflyskvadron - eller ved et B-17 bombefly - i England under 2. verdenskrig. Jeg sier "eller", for du kan velge å være enten Squadron Commander" eller "Bomber Commander".
Du har innflytelse over det aller meste av det som som foregår til enhver tid; du kan administrere og planlegge, fylle alle tjenestestillinger ved behov (til og med egne og fientlige jagerfly kan du hoppe rett inn i!), resten ordner maskinen. Hvis du vil, kan du også bare lene deg tilbake og se det hele som en film (ja, faktisk såpass bra grafikk!!!). Men om det virkelig skal bli litt "sus og driv" over bombetoktene, er det viktig at du selv trår til på rett sted til rett tid: Du må altså kunne mestre de forskjelligste jobber, fra tårnskytter til navigatør, pilot og bombarder. Gutta dine er verken særlig tøffe eller spesielt dyktige til å begynne med, men de kommer seg etterhvert - om de overlever.
"Alt" simuleres: Skader på personellet, 1. hjelp, panikk, forkiling av våpen, brann i motor, skader på flyet, plutselig tilskying over målet, navigasjonsproblemer, osv., osv., osv. Den "menneskelige faktoren" er sterkt til stede i simmen; alle gutta har navn, de begår feil av og til, får panikk i stressede situasjoner, blir flinkere for hvert tokt, men også mer "nedslitte", osv.
Det er så mye i denne simmen, at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne ... kan ikke de som er interessert heller stille spørsmål, så skal jeg svare så godt jeg kan?
Litt mer må jeg forresten si, siden dette er flightsim.no: Selv om det er moro å administere, planlegge, osv., så består hoveddelen av å fly, enten det nå er som pilot, co-pilot eller mannskap. Det viktigste for meg (og for dere, antakelig), er vel det å mestre flymaskinen og selve flygningen. Dette er artig og krevende, for det er en fullt ut funksjonell 3D-cockpit med. Det er f.eks. ingen spøk å starte opp en motor; det innebærer en sjekkliste så lang som et vondt år. Alternativt kan du la maskinen ordne hele greia og høre piloten og co-piloten gå gjennom lista. Dette er forresten ganske greit å kunne ty til i mange situasjoner, når forvirringen tar overhånd.
Flightmodellen er OK; jeg har virkelig følelsen av å fly noe stort og tungt, så den gjør absolutt nytten for mitt vedkommende. De viktigste spesifikasjonene ser ut til å være oppfylt; men det er jo en del småplukk - synes bl.a. at akselerasjon og climbrate er litt for bra? Eller kanskje ikke?
Jagerflyene er det verre med; her er etter min mening flightmodellen litt vel enkel? Men jeg har ærlig talt ikke fått prøvd disse noe særlig ennå.
Simmen kan uansett varmt anbefales, tross alle bugs (som ikke jeg har merket så mye til, heldigvis). Det verste problemet er at sim'en har en tendens til å crashe "helt uten grunn", men dette jobbes det konstant og iherdig med å få rettet opp, og det kommer en patch om ikke lenge. Uansett: B-17 II er vel verdt pengene!
Alle må også være klar over at dette er uhyre komplekse greier, og jeg har en mistanke om at de fleste "bugs" som blir rapportert kommer fra folk som ikke har lest manualen skikkelig. De gangene jeg har ment å stå overfor en "bug", har det stort sett vært min egen feil.
Om du ønsker en seriøs og kompleks simulasjon av 8th Airforce sin virksomhet under 2. verdenskrig, så er dette noe for deg. Men det krever en del tålmodighet; både for å få alt til å virke best mulig, for å forstå bruken av simmen og for å lære de ulike "jobbene".
Jeg angrer ikke et sekund! - i hvert fall ikke ennå! Dette er en slags vellykket blanding av "Rogue Spear", Jane's WWII-Fighters, Falcon 4.0, samt gode, gamle B-17 I (som nå er nesten to år gammel).
Nei, dette får være nok for nå - får komme meg på vingene!
Men altså: Still gjerne flere spørsmål, de som vil!
MK
Testet på:
AbitBX6 100Mhz hovedkort
PIII 500 prosessor
512Mb Ram (Det holder antakelig lenge med 128Mb ...? Bruk av programmene Cacheman og/eller Rambooster anbefales imidlertid flere steder.)
SB Live! Value (med nyeste drivere)
GeForce 256DDR 32Mb (bruker 6.47 driverne, har satt AGP aperture size i BIOS til halvparten av størrelsen på RAM, altså 256Mb for mitt vedkommende. Video shadowing i BIOS disabled. Flyter fint.)
Bruker DirectX 8.0
MS ForceFeedback joystick
Win ME
4 Gb ledig på harddisken - har satt swapfile (virtual memory) til 500Mb (max/min), men jeg tror også det går greit om du lar Windows styre dette (standard ved oppsett).
[Endret av Morten Kielland 04-12-2000.]